آریا طاری

آخرین روز از مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های 2020 امروز سپری خواهد شد. تا امروز در این مرحله، نتایج عجیبی به دست آمده‌اند که سرآمدشان، شکست باورنکردنی تیم ملی هلند روبه‌روی جمهوری چک بوده است. امشب از بین آلمان و انگلیس یک تیم و از بین سوئد و اوکراین یک تیم دیگر با جام وداع خواهند کرد. دو مسابقه تماشایی و غیرقابل پیش‌بینی که لحظات مهیج زیادی به همراه خواهند داشت. مسابقه اول امشب در ومبلی و جدال دوم، در هامپدن پارک گلاسکو برگزار می‌شود. دو دوئل دیدنی در بریتانیا که میلیون‌ها نفر را پای صفحه تلویزیون میخکوب می‌کنند.

انگلیس-آلمان

(ساعت 20:30/ ورزشگاه ومبلی لندن)

تلخ‌ترین خاطره فوتبالی گرت ساوت‌گیت، روبه‌روی تیمی خلق شده که حالا روی نیمکت انگلیسی‌ها مقابلش قرار می‌گیرد. سرمربی فعلی سه شیرها در یورو 96، پشت ضربه پنالتی سرنوشت‌ساز تیمش مقابل آلمان قرار گرفت و این ضربه را از دست داد تا نزدیک‌ترین و بهترین شانس انگلیس برای بردن یورو از دست برود. چهار سال بعد، سه شیرها در مرحله گروهی یورو 2000 آلمان را با تنها گل شیرر شکست دادند اما تلخی‌های شکست قبلی، جبران نشد. بعد از 21 سال، حالا دوباره دو تیم در یورو به مصاف هم می‌روند. آن هم در حالی که در 17 مسابقه اخیر دو تیم، تنها یک بار همه چیز با تساوی به پایان رسیده است. دوئل فوتبالی بین این دو کشور، همیشه رنگ و بویی فرافوتبالی داشته است. در سال‌های بعد از جنگ جهانی، نوعی نفرت سیال همیشه بین هواداران انگلیس و آلمان دیده شده است. این دو کشور همیشه در رقابتی جدی با هم هستند و پای فوتبال هم حالا دیگر به این رقابت باز شده است. از بین همه نبردهای پرشمار تاریخ دو کشور، دو مسابقه بیش از همه جنجالی بوده‌اند. اولین مسابقه فینال جام جهانی 1966 بود که انگلیسی‌ها در خانه، فاتحش شدند تا جام قهرمانی را بالای سر ببرند. آن روز تصمیم جنجالی داور برای اعلام گل شدن توپی که معلوم نبود از خط دروازه عبور کرده یا نه، سروصدای زیادی به راه انداخت. سال‌ها بعد و در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، توپ فرانک لمپارد به شکل واضحی از خط دروازه آلمان رد شد اما کمک داور این صحنه را تشخیص نداد و در نهایت آلمان برنده بازی لقب گرفت. همان صحنه موجب شد که انگلیسی‌ها به سراغ راه‌اندازی فناوری خط دروازه در لیگ‌شان بروند. حالا دو تیم دوباره به هم رسیده‌اند و برای هر دو مربی، این نبرد فوق‌العاده مهم است. ساوت گیت می‌خواهد از این فرصت برای پاک کردن خاطره پنالتی‌اش روبه‌روی آلمان استفاده کند و یوگی لوو، نمی‌خواهد آخرین تجربه کاری‌اش روی نیمکت آلمان پس از سال‌ها به شکست روبه‌روی انگلیس ختم شود. همه چیز برای برگزاری یکی از جذاب‌ترین دوئل‌های این مرحله آماده به نظر می‌رسد. انگلیس در دور گروهی حتی یک گل هم دریافت نکرده و با سه کلین‌شیت متوالی راهی این مرحله شده است. در سمت مقابل آلمان عملکرد خوبی در دور گروهی نداشت و حتی قادر به شکست مجارستان نبود. آسیب‌پذیر بودن هر دو تیم، این نبرد را به مراتب هیجان‌انگیزتر خواهد کرد.

سوئد-اوکراین

(ساعت 23:30/ ورزشگاه هامپدن پارک گلاسکو)

سوئد و اوکراین در شرایطی به این مرحله رسیدند که تا همین‌جا نیز در یورو غافلگیرکننده نشان داده‌اند. تیم ملی سوئد در گروهی که اسپانیا در آن حضور داشت صدرنشین شد تا نسبت به لاروخا قرعه مناسب‌تری در این گروه داشته باشد. زردها تورنمنت را با یک تساوی کاملا تدافعی روبه‌روی اسپانیا شروع کردند و در آن نبرد به هدف‌شان رسیدند. این تیم در ادامه با گل سرنوشت‌ساز فورسبرگ اسلواکی را شکست داد و در مسابقه دراماتیک روز آخر لهستان را برد تا سرگروه شود. برخلاف سوئد که صعودی مقتدرانه به این مرحله داشت، وضعیت صعود اوکراین تا روز آخر مبهم بود. آنها در مسابقه نزدیک و حساس اول به هلند باختند اما در جدال دوم به مقدونیه غلبه کردند. پس از شکست هفته سوم روبه‌روی اتریش به نظر می‌رسید کار این تیم با جام تمام شده اما شاگردان شوا به شکل معجزه آسایی خودشان را به مرحله یک هشتم نهایی یورو رساندند. آنها بیشتر از خودشان این صعود را مدیون تیم‌های دیگر هستند. صعودی که به کمک تفاضل گل اتفاق افتاد. این مسابقه، پنجمین تقابل تاریخ دو کشور به شمار می‌رود. در چهار تقابل قبلی، سوئد فقط یک بار و اوکراین دو بار برنده بوده‌اند. جالب اینکه آخرین دوئل دو تیم در سال 2012 اتفاق افتاده است. جایی که اوکراین با دو گل از آندری شوچنکو سوئد را شکست داد. مردی که حالا به عنوان سرمربی روی نیمکت اوکراینی‌ها دیده می‌شود. سوئد تا امروز دو بار در مراحل حذفی یورو حاضر بوده و هر دو بار هم شکست خورده است. نکته عجیب و غریب در مورد اوکراین، هفت شکست در هشت بازی اخیر جام ملت‌های اروپاست. حتی با وجود داشتن این آمار بد، آنها می‌توانند امشب خودشان را به جمع هشت تیم برتر یورو برسانند!