آریا رهنورد

دور گروهی یورو 2020 امروز رسما به پایان خواهد رسید. از بین هشت تیمی که در دیدارهای امشب جام ملت‌ها به میدان می‌روند، هیچ تیمی در پایان هفته دوم حذف نشده و تک تک آنها هنوز برای رسیدن به مرحله بعدی شانس دارند. هرچند که این شانس برای بعضی از تیم‌ها بیشتر و برای بعضی‌های دیگر، کم‌تر است. در پایان نبردهای امشب، رسما 16 تیم در جام باقی می‌مانند و هشت تیم از این رقابت جدا می‌شوند. ترکیب نهایی مرحله حذفی یورو نیز امشب مشخص خواهد شد.

گروه پنجم؛ انریکه در آرزوی جبران

دیدارهای گروه پنجم در حالی به پایان می‌رسد که هر چهار تیم، شانس صعود از این مرحله را دارند. سوئد با چهار امتیاز در صدر جدول این گروه دیده می‌شود و امشب باید با لهستان مسابقه بدهد. جالب اینکه اگر لهستان یک امتیازی بتواند سوئد را از پیش رو بردارد، در جدول بالاتر از این تیم می‌ایستد. مگر اینکه آنها در مسابقه همزمان، اسپانیا و اسلواکی به تساوی برسند. در این صورت در جدول سه تیم چهار امتیازی خواهیم داشت. در چنین مواقعی، یوفا نتیجه دیدارهای این سه تیم روبه‌روی تیم دیگر گروه را کنار می‌گذارد و یک جدول سه تیمه با حضور آنها شکل می‌دهد. درست همین اتفاق بود که در گروه بلژیک، منجر به صعود دانمارک به عنوان تیم دوم جدول شد. سوئد تا اینجا عملکرد خوبی در یورو داشته است. آنها با یک نمایش کاملا تدافعی، یک امتیاز از اسپانیا گرفتند و در مسابقه بعدی با تنها گل امیل فورسبورگ به برتری رسیدند. لهستان هم موفق به متوقف کردن تیم انریکه شده اما روبه‌روی اسلواکی شکست خورده است. اگر سوئد برنده این نبرد باشد، صدرنشینی‌اش قطعی می‌شود و لهستان هم از تورنمنت حذف خواهد شد اگر هم مسابقه با تساوی به پایان برسد، سوئد به عنوان یکی از تیم‌های اول یا دوم به دور بعدی می‌رسد و لهستان باز هم حذف می‌شود. در حقیقت تنها شانس لواندوفسکی و هم‌تیمی‌ها برای بقا در یورو، بردن این نبرد خواهد بود.

به صورت همزمان، اسپانیا هم با اسلواکی مسابقه خواهد داد. قهرمان یورو 2008 و یورو 2012 در دو بازی اولش در این رقابت‌ها موفق به کسب پیروزی نشده است. اسپانیا در هر دو بازی موقعیت‌های زیادی ایجاد کرده و حتی صاحب ضربه پنالتی هم شده اما همه موقعیت‌ها را یک به یک از دست داده است. اوضاع برای لاروخا به شدت خطرناک به نظر می‌رسد. اگر این بازی با شکست آنها به پایان برسد، این تیم قطعا از یورو کنار می‌رود. تساوی هم شانس دوم شدن این تیم را از بین می‎برد و آن‌وقت آنها باید خودشان را بین بهترین تیم‌های سوم قرار بدهند. اسپانیا در صورت بردن این نبرد اما به صورت قطعی راهی مرحله یک‌هشتم نهایی می‌شود. تیم انریکه در دیدارهای گذشته به ویژه در فاز هجومی با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو شده است. شاید وقتش رسیده که لوچو این بار به تیاگو آلکانتارا و آداما ترائوره در ترکیب اصلی تیمش بازی بدهد و اسپانیا را با شرایط متفاوتی به مصاف  اسلواکی بفرستد.

گروه ششم؛ بنزما علیه کریستیانو

یکی از غافلگیرکننده‌ترین ماجراهای دور گروهی یورو تا امروز، بازگشت بزرگ آلمان روبه‌روی پرتغال بود. پرتغال با وجود شروع رویایی‌اش در آن نبرد، یک شکست سنگین را تجربه کرد. کریس آن جدال را به دوست و همبازی سابقش تونی کروس باخت و حالا با یکی دیگر از همبازیان سابقش روبه‌رو خواهد شد. کریم بنزما برخلاف رونالدو، تا امروز عملکرد فردی موفقیت‌آمیزی در یورو نداشته است. این بازیکن تا امروز در تاریخ جام ملت‌ها حتی یک گل هم به ثمر نرسانده و در جدال قبلی با مجارستان، چند بخت گل‌زنی فوق‌العاده را از دست داده است. بنزما به خوبی می‌داند که اگر در این مسابقه انتظارات را برآورده نکند، باید آماده نیمکت‌نشینی در تیم ملی باشد. فرانسه فعلا با چهار امتیاز در صدر جدول این گروه قرار گرفته و تحت هر شرایطی صعودش به مرحله بعدی قطعی است. فرانسه حتی اگر در این گروه سوم شود، به طور قطع بین بهترین تیم‌های سوم این رقابت‌ها قرار خواهد گرفت. آنها پس از پیروزی روز اول روبه‌روی آلمان، در جدال دوم با مجارستان درخشان ظاهر نشدند و روبه‌روی این حریف به تساوی رضایت دادند. این بازی در حقیقت تکرار فینال دوره گذشته یورو خواهد بود. جایی که پرتغالی‌ها موفق شدند در زمین فرانسه به پیروزی برسند و جام قهرمانی را از آن خودشان کنند.

در مسابقه همزمان، آلمان و مجارستان با هم مسابقه می‌دهند. مجارها با جو فوق‌العاده‌ای که در دیدار قبلی در استادیوم ایجاد کردند، تیم خطرناکی نشان دادند. آلمان هم بالاخره از خواب طولانی‌اش بیدار شد و شمایل یک مدعی را نمایان کرد. اگر آلمان بازنده این دوئل باشد، قطعا شانسی برای اول یا دوم شدن نخواهد داشت. بعید است آنها با شکست حتی شانسی برای رسیدن به جمع بهترین تیم‌های سوم داشته باشند. با این حال به نظر می‌رسد که تیم یوگی لوو امروز به هیچ چیز به جز برنده شدن فکر نخواهد کرد.