دور ماقبل آخر رقابت‌های گروهی یورو شنبه‌شب به اتمام رسید که در مهم‌ترین بازی، هلند ضمن تساوی بدون گل با ایرلند به همراه آلمان به یورو 2020 صعود کرد. شاگردان رونالد کومان با یک بازی دفاعی دست خالی از دابلین به آمستردام برنگشتند و البته شانس با آنها یار بود که پنالتی حریف در نیمه اول با ضربه محکم و بی‌دقت دیویس هدر رفت. ایرلند نیز با این تساوی به پلی‌آف تیم‌های سوم صعود کرد تا همچنان به حضور در یورو امیدوار باشد.

رونالدو کومان سرمربی تیم ملی هلند پس از این بازی گفت:«به عنوان تیم ما همیشه می‌خواهیم بهترین نتایج را کسب کنیم، اما ما با صعود به مرحله پایانی یورو 2020 دست به کار فوق‌العاده‌ای زدیم. این کار را در حضور رقیب بزرگی همچون آلمان و حریف سرسختی همچون ایرلند شمالی انجام دادیم. تنها می‌خواهم بگویم که صعودمان به مرحله پایانی یورو شگفت‌انگیز است.»

کومان که در ماه فوریه 2018 هدایت هلند را برعهده گرفت و این تیم را تا حدود زیادی متحول کرد، عنوان داشت:«خوشحالم و به تیمم افتخار می‌کنم. حالا فرصت لازم را برای برطرف کردن مشکلات‌مان تا زمان آغاز مسابقات یورو 2020 داریم.»

 برد پرگل آلمان با دبل کروس

تیم ملی فوتبال آلمان با نمایشی تهاجمی با پیروزی چهار بر صفر مقابل بلاروس صعود خود به یورو 2020 را قطعی کرد. گل اول آلمان را در دقایق پایانی نیمه اول (42) ماتیاس گینتر با یک ضربه پشت پای تماشایی به ثمر رساند و سپس گورتسکا (49) و تونی کروس دو بار (55 و 83) با بغل پاهای زیبا سه بار دیگر دروازه حریف قرمزپوش را باز کردند تا آلمان با 18 امتیاز صدرنشین گروه C  بشود و صعود خود را قطعی کند. مانوئل نویر با مهار یک ضربه پنالتی و یک سیو تماشایی در نیمه اول از بهترین‌های تیمش به همراه کروس و گنابری بود. ژرمن‌ها اکنون باید در بازی آخر خود در این رقابت‌ها سه‌شنبه برابر ایرلند شمالی قرار گیرند که این آخرین بازی آلمان در انتخابی یورو است. 

یواخیم لوو درباره رضایت از شاگردانش و پیروزی برابر بلاروس گفت:«می‌خواستیم قدرت خودمان را در این بازی به رخ بکشیم، قدرتی که باید در یورو ۲۰۲۰ در تابستان آینده نیز نشان دهیم. به دنبال پیروزی پرگل در این دیدار بودیم که توانستیم. بازی ما برابر بلاروس خیلی خوب و کامل بود و از بازیکنان رضایت کامل دارم.» 

وی ادامه داد:«هلند برابر ایرلند شمالی به تساوی رسید و این نشان‌دهنده موضوعی است که برتری دو بر صفر ما برابر ایرلند شمالی چه نتیجه خوبی بوده است. من از تیمم در این رقابت‌ها کاملا رضایت دارم. بازی را به خوبی کنترل و مدیریت کردیم. موقعیت‌های زیادی ایجاد کردیم و انگیزه زیادی داشتیم. از حالا به دنبال این هستیم که بتوانیم به عنوان تیم نخست راهی یورو شویم و به همین خاطر در بازی آخر به دنبال کسب برد هستیم تا بازی‌ها را با قدرت به پایان ببریم.»

سرمربی آلمان در پایان به درخشش تونی کروس و مانوئل نویر در این دیدار اشاره کرد و گفت:«کروس و نویر هر دو بازیکنان بزرگی هستند و الگوهای تیم ما محسوب می‌شوند و بازیکنانی که ما داریم همگی خودشان را با این دو مقایسه می‌کنند.» 

صعود کرواسی

تیم ملی کرواسی نایب‌قهرمان جهان با پیروزی سه بر یک مقابل اسلواکی در گروه E  صدرنشین شد و به جام ملت‌های اروپا صعود کرد. در این بازی ابتدا اسلواکی با ضربه بوژنیک به گل رسید اما کرواسی با گل‌های ولاسیچ پتکوویچ و پریشیچ ضمن جبران شکست به عنوان صدرنشین گروه به یورو صعود کرد.

اتریش با آلابا در یورو

تیم ملی اتریش نیز بعد از لهستان، از گروه G به دور نهایی صعود کرد. آنها در مسابقه‌ای سخت مقدونیه را شکست دادند. دو گل اتریش در این بازی توسط داوید آلابا و لاینر به ثمر رسید تا آلمانی‌زبان‌های اروپا شب خوبی را پشت سر گذاشته باشند.