آریا طاری

طبیعتا پایان یک فصل، باید زمانی برای خوابیدن سروصداهای بزرگ و پایان هیاهو باشد اما در فوتبال ایتالیا، اصلا چنین اتفاقی رخ نداد. در همان شب پایان این فصل سری آ، ناپولی سرمربی‌اش را برکنار کرد و ظرف یک هفته، تغییر نیمکت برای تیم‌هایی مثل اینتر، یووه، فیورنتینا و لاتزیو نیز اتفاق افتاد. در حقیقت در بین تیم‌های مهم فوتبال ایتالیا، تنها میلان و آتلانتا به ترکیب نیمکت‌شان برای فصل آینده دست نزده‌اند. چنین اتفاقی برای فوتبال ایتالیا که همیشه به ثبات مربیانش شهرت داشته، یک سونامی بزرگ و غیرقابل انکار به نظر می‌رسد.

معلوم نیست این روزها در ذهن مدیران فوتبال در ایتالیا چه می‌گذرد اما واضح است که اوضاع فوتبال باشگاهی در این کشور، به شکل عجیبی دستخوش یک استحاله بزرگ شده است. فوتبال در ایتالیا همیشه به «پروژه‌ها» وابسته بوده و این پروژه‌ها، همیشه برای موفقیت، به زمان زیادی نیاز داشتند. در تاریخ فوتبال ایتالیا هم چهره‌های بزرگی برای چندین سال روی نیمکت یک باشگاه نشسته‌اند اما این اتفاق حالا دیگر محال به نظر می‌رسد. دیگر حتی «قهرمانی» هم نمی‌تواند تضمین‌کننده ادامه حضور یک مربی در یک باشگاه باشد. «آنتونیو کونته» روی نیمکت اینتر، به سلطه 9 ساله یووه بر سری آ پایان داد اما شیرینی این قهرمانی دلچسب مدت زیادی دوام نداشت و طرفداران نراتزوری با خبر وحشتناک جدایی دن آنتونیو روبه‌رو شدند. ظاهرا مشکلات مالی گسترده در اینتر، این باشگاه را وادار به فروش ستاره‌های مهمش کرده و به همین خاطر، کونته ترجیح داده از این باشگاه جدا شود. این جدایی البته در فضای دوستانه‌ای اتفاق افتاده است. مقصد آنتونیو هر کجا که باشد، باشگاه یوونتوس نخواهد بود. چراکه تیم سابق این مربی، به سراغ «مکس الگری» رفته و با او قرارداد امضا کرده است. با این انتخاب، به نظر می‌رسد آندره آنیلی و رفقا می‌خواهند اعتراف کنند که برکناری الگری از همان ابتدا هم یک اشتباه نابخشودنی بوده است. چراکه در این دو فصل، ساری و پیرلو به هیچ وجه انتظارات را برآورده نکردند. حالا با ورود این مربی، احتمال جدایی رونالدو از بیانکونری هم قوت کرده است. همزمان با معرفی سرمربی جدید باشگاه یوونتوس، اینتری‌ها هم دست به کار شده‌اند و «سیمونه اینزاگی» را به عنوان مربی جدیدشان معرفی کرده‌اند. سیمونه این چند سال در لاتزیو، عملکردی درخشان داشته و حالا با پیوستن به اینتر، یک قدم رو به جلو را در زندگی ورزشی‌اش پشت سر خواهد گذاشت. او اتفاقا به لحاظ سبک مربیگری، بی‌شباهت به کونته نیست. یک مربی که در عین مدرن بودن، اصولی کلاسیک دارد و در عین علم‌گرا بودن، به شدت احساساتی است و در جریان بازی‌ها مدام بالا و پایین می‌پرد. در همین روزها، جنارو گتوسو هم به عنوان سرمربی فصل آینده باشگاه فیورنتینا معرفی شده است. مردی که پس از ترک میلان، هدایت ناپولی را بر عهده گرفت اما در این تیم انتظارات را به طور کامل برآورده نکرد. مدیر باشگاه ناپولی هم برای پر کردن جای سرمربی اخراجی‌اش، با لوچیانو اسپالتی به توافق رسیده است. مردی که سابقه هدایت رم و اینتر را در کارنامه دارد.

به فهرست همه این مربیان جذاب، باید نام‌هایی مثل ژوزه مورینیو و گاسپرینی را هم اضافه کنیم که در فصل تازه، انگیزه‌های خاص خودشان را برای درخشیدن در لیگ فوتبال ایتالیا خواهند داشت. خیلی‌ها قویا اعتقاد دارند که دوره مورینیو دیگر تمام شده و این مربی رویایی‌ترین سال‌های دوران کاری‌اش را پشت سر گذاشته است. آقای خاص اما پس از برکناری از تاتنهام، به این جمله باور ندارد و حالا در قامت سرمربی جدید جالوروسی، می‌خواهد به این فرضیه پایان بدهد. مورینیو اساسا با بردن جام تعریف می‌شود اما حالا او را در باشگاهی خواهیم داد که معمولا میانه چندانی با جام گرفتن ندارد. اسم این مربی همچنان برای بسیاری از هواداران فوتبال جذاب به نظر می‌رسد اما او به لحاظ تاکتیکی، دیگر از دستاوردهای گذشته‌اش فاصله بسیار زیادی گرفته است. گاسپرینی هم واقعا تیم جذاب و درخشانی در برگامو ساخته اما آتالانتا این فصل را هم بدون بردن حتی یک جام تمام می‌کند. آنها واقعا پتانسیل تاریخ‌سازی را دارند اما درست وقتی همه در انتظار درخشش بیشترشان هستند، متوقف می‌شوند و یک پایان رویایی برای خودشان خلق نمی‌کنند.

بسیاری از ابهام‌ها در مورد نیمکت‌های فصل جدید فوتبال ایتالیا برطرف شده‌اند اما همچنان مقصد آنتونیو کونته مشخص نیست. او قطعا فصل را در سری آ شروع نمی‌کند و بعید نیست خودش را به فوتبال اسپانیا برساند و روی نیمکت رئال مادرید دیده شود. با جدایی مرد فرانسوی، مادریدی‌ها در انتظار معرفی یک سرمربی جدید هستند. به صورت همزمان، بارسا هم با کومان به بن‌بست نهایی نزدیک شده و کونته، یکی از مربیان مدنظر این باشگاه نیز هست. از شواهد این‌طور پیداست که آینده این مربی جذاب، در فوتبال اسپانیا رقم خواهد خورد. او پس از رقم زدن یک شاهکار تمام‌عیار در اینتر، به همه نشان داده که یکی از بهترین و کامل‌ترین مربیان حال حاضر فوتبال در تمام دنیا به حساب می‌آید.