بمب، موشک و آتشفشان!

ستاره‌های ایرانی شاغل در لیگ‌های اروپایی، فصل درخشانی را در کشورهای مختلف پشت سر گذاشته‌اند. بسیاری از آنها فراتر از حد انتظار ظاهر شده‌اند و بارها هواداران تیم‌شان را به وجد آورده‌اند. فوتبال ایران هیچ‌وقت به صورت همزمان، این تعداد مهره آماده در فوتبال اروپا نداشته است. مهره‌هایی که امیدواریم در شروع فصل تازه به تعدادشان اضافه شود و در پنجره نقل و انتقالات پیش رو، برای تیم‌های بزرگ‌تری نیز به میدان بروند. چند نفر از آنها، پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای درخشیدن در ترکیب غول‌های اروپایی دارند.

آریا طاری

استثنایی‌ترین‌ها

زدن 16 گل و رساندن 15 گل به هم‌تیمی‌ها در لیگ سختی مثل لیگ پرتغال، آن هم برای فوتبالیستی که در شروع فصل نیمکت‌نشین بوده، یک دستاورد بی‌نظیر است. «مهدی طارمی» در تابستان گذشته از ریو آوه به پورتو ملحق شد و سرمربی تیم مدتی حاضر به استفاده از او در ترکیب اصلی نبود اما او حالا در پایان فصل نه فقط بهترین بازیکن این باشگاه، بلکه موثرترین مهره سوپرلیگ پرتغال شده است. به جز درخشش خیره‌کننده در لیگ، مهدی در لیگ قهرمانان فوق‌العاده نشان داد. گل فراموش نشدنی او به یوونتوس و البته قیچی استثنایی به چلسی، لحظه‌هایی رویایی در کارنامه این فصل ستاره بوشهری بودند.

اگر مهدی توانست در پرتغال از مهره دیگری آماده‌تر نشان بدهد، «سردار آزمون» هم در روسیه شاهکار کرد. 19 گل و 6 پاس گل، فصل خوب دیگری در روسیه برای سردار ساخت. او تا آخرین ثانیه‌ها از آخرین بازی آقای گل بود اما درخشش زیوبا، این عنوان را از ستاره‌ بی‌بدیل ایرانی گرفت. بازیکنی که همه امیدوارند فصل بعدی را در یک لیگ بزرگ‌تر و یک تیم بزرگ‌تر شروع کند. بدون شک، «امیر عابدزاده» را هم باید در فهرست بهترین لژیونرهای این فصل فوتبال ایران قرار بدهیم. گلری که آماده‌ترین سنگربان این فصل لیگ پرتغال بوده است. امیر به مرور زمان، پیشرفت قابل توجهی داشته و حالا یک ستاره کاملا مطمئن روی خط دروازه به شمار می‌رود. با این کیفیت، بعید است او فصل آینده هم در ماریتیمو باقی بماند. امیر همین حالا هم پیشنهادهای زیادی دریافت کرده و آماده ترک باشگاه است. از بنفیکا به عنوان یکی از گزینه‌های آینده این گلر نام برده می‌شود. اگر این انتقال رخ بدهد، امیر فرصت بسیار خوبی برای دیده شدن به دست می‌آورد و حتی می‌تواند به تیم‌های مهم‌تری هم فکر کند. نفر چهارم فهرست بهترین لژیونرهای سال، کسی به جز «سعید عزت‌اللهی» نیست. ستاره «وایله» این فصل 31 مسابقه برای تیمش انجام داد و چهار گل و یک پاس گل را هم پشت سر گذاشت.

 «رضا قوچان‌نژاد» هم از شرایطش در باشگاه زووله کاملا ناراضی است. او اخیرا مصاحبه بسیار تندی علیه باشگاه انجام داده و به شدت از نداشتن فرصت کافی برای بازی در ترکیب تیم گلایه کرده است. خواندن چنین مصاحبه‌ای از این فوتبالیست همیشه آرام، کمی دور از انتظار به نظر می‌رسید

سعید این اواخر جابه‌جایی‌های زیادی داشته و تیم‌های زیادی را عوض کرده اما به نظر می‌رسد لیگ دانمارک فرصت کافی برای رسیدن به ثبات را در اختیار این ستاره قرار داده است. او پاداش فصل ایده‌آلش در شمال اروپا را با دعوت دوباره به تیم ملی پس از یک سال و نیم دوری گرفته است.

متوسط اما امیدوار

بخشی از لژیونرهای فوتبال ایران هم اگرچه استثنایی نبودند و در بهترین فرم دوران فوتبال‌شان ظاهر نشدند اما لحظات امیدوارکننده خاص خودشان را هم داشتند. یکی از آنها «سامان قدوس» بود که امیان را به مقصد برنتفورد ترک کرد. او در رقابت‌های دسته اول فوتبال انگلستان، بیش از 40 مسابقه انجام داده است. چهار گل و چهار پاس گل، خلاصه عملکرد بازیکنی است که فصل هنوز برایش رسما به پایان نرسیده است. سامان با برنتفورد به دیدار فینال پلی آف لیگ برتر رسیده و اگر در این مسابقه برنده باشد، می‌تواند فصل بعد در لیگ برتر انگلیس به میدان برود. از اولین روز انتقال به جمع ستاره‌های برنتفورد تا امروز، رسیدن به لیگ برتر بزرگ‌ترین آرزوی سامان بوده است. «مجید حسینی» هم روزهای کاملا متوسطی را در ترابوزان اسپور پشت سر گذاشته است. او این فصل 19 بازی در سوپرلیگ ترکیه انجام داده و به نظر می‌رسد قراردادش را با این باشگاه تمدید نخواهد کرد. رسانه‌ها از احتمال پیوستن مجید به لیگ قطر در فصل بعد صحبت می‌کنند. «صادق محرمی» هم در این فصل، 18 بازی در لیگ کرواسی برای دینامو انجام داده است. او فصل گذشته در دیدارهای اروپایی این تیم دیده نمی‌شد اما این فصل برای بازی در لیگ اروپا هم نظر مثبت مربی تیمش را جلب کرد. در فهرست لژیونرهای متوسط این فصل تیم ملی، می‌توان به دو مهاجم ایرانی لیگ اوکراین هم اشاره کرد. اللهیار صیادمنش و شهاب زاهدی این فصل روی هم 16 گل در لیگ اوکراین به ثمر رساندند که 6 گل سهم صیادمنش و 10 گل سهم زاهدی بوده است. اللهیار با رای هواداران باشگاه زوریا، بهترین بازیکن فصل این باشگاه لقب گرفته است. از سه مهره هجومی دیگر فوتبال‌مان هم نباید غافل شویم. «علی قلی‌زاده» و «کاوه رضایی» حالا دیگر در فوتبال بلژیک کاملا به ثبات رسیده‌اند. هشت گل و هفت پاس گل برای علی و هشت گل و یک پاس گل برای کاوه، عملکرد نسبتا خوبی برای این دو بازیکن است. به نظر می‌رسد آنها باید خودشان را مهیای پیوستن به تیم‌های بزرگ‌تری کنند. چراکه ادامه حضور در همین باشگاه، موجب درجا زدن‌شان خواهد شد. علی با تکنیک فوق‌العاده‌ای که دارد و کاوه با چارچوب‌شناسی‎اش، همیشه آماده به نظر می‌رسند تا در زمین دست به کارهای بزرگی بزنند. نفر بعدی این فهرست، یک بازیکن کاملا باتجربه است. «کریم انصاری‌فرد» حالا به یک مهره ثابت در ترکیب آ.اک آتن یونان تبدیل شده است. او با انجام 47 بازی در یک فصل، کاملا «خستگی‌ناپذیر» نشان داده. سن و سال کریم هم، هیچ تاثیری روی درخشش‌اش در زمین ندارد. انصاری‌فرد این فصل 14 بار موفق به گل‌زنی برای آ.اک آتن شده است. میلاد محمدی هم اگرچه با سرعت بسیار زیادی پیشرفت نمی‌کند اما از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. او در این فصل، مدافع چپ همیشگی تیم خنت بوده است. یک گل و پنج پاس گل در 41 مسابقه، آمار امیدوارکننده‌ای برای میلاد محسوب می‌شود. ستاره‌ای که برخلاف برادرش، توانسته حضور مستمرتری در فوتبال اروپا داشته باشد.

به جز درخشش خیره‌کننده در لیگ، مهدی طارمی در لیگ قهرمانان فوق‌العاده نشان داد. گل فراموش نشدنی او به یوونتوس و البته قیچی استثنایی به چلسی، لحظه‌هایی رویایی در کارنامه این فصل ستاره بوشهری بودند

ناراضی‌ها

دسته بعدی لژیونرها، ستاره‌هایی هستند که اصلا از شرایط‌شان راضی به نظر نمی‌رسند اما دوست دارند در اروپا بمانند و به جنگیدن ادامه بدهند. آنها درست مثل همیشه با کوتاه آمدن و تسلیم شدن غریبه هستند. یکی از این ستاره‌ها، «علیرضا جهانبخش» است. بازیکنی که فقط سه هفته پس از شروع فصل جدید لیگ برتر، نمایشی بی‌نقص روبه‌روی یونایتد داشت و اولین پاس گل فصل را داد. تنها چند روز بعد، علیرضا در جام اتحادیه اولین دبلش با لباس برایتون را جشن گرفت. با این وجود چشمه گل‌ها و پاس‌‌گل‌های این ستاره خیلی زود خشک شد. چند مصدومیت بدموقع و البته سلیقه همیشگی گراهام پاتر، فرصت فیکس شدن را از علیرضا گرفت. او در آخرین هفته‌ها دوباره به ترکیب اصلی برگشت اما برای درخشیدن، دیگر کمی دیر شده است. بعید به نظر می‌رسد علیرضا فصل آینده هم در ترکیب تیم فعلی‌اش دیده شود. درست مثل این بازیکن، «رضا قوچان‌نژاد» هم از شرایطش در باشگاه زووله کاملا ناراضی است. او اخیرا مصاحبه بسیار تندی علیه باشگاه انجام داده و به شدت از نداشتن فرصت کافی برای بازی در ترکیب تیم گلایه کرده است. خواندن چنین مصاحبه‌ای از این فوتبالیست همیشه آرام، کمی دور از انتظار به نظر می‌رسید. گوچی این فصل در 21 بازی، 6 گل برای زووله به ثمر رسانده است. او در این فصل رکورددار زدن چهار گل در یک مسابقه برای تیمش هم شده است. رضا احتمالا در تابستان لیگ هلند را به مقصد کشوری دیگری ترک خواهد کرد. درست مثل همیشه، باشگاه‌های ایرانی زیادی هم متقاضی امضای قرارداد با او هستند. موضوعی که هر تابستان بر سر زبان‌ها می‌افتد و در نهایت هم به نتیجه نمی‌رسد و مسکوت می‌ماند. شاید «علیرضا بیرانوند» کاملا از شرایطش در لیگ بلژیک راضی نباشد اما بعید است که او به دنبال راهی برای ترک تیم باشد. او به تازگی اولین فصلش را در لیگ بلژیک پشت سر گذاشته و اصلا نمی‌خواهد این تجربه در همین مرحله به پایان برسد. شروع علیرضا در ترکیب آنتورپ، فراتر از حد انتظار بود. او اولین بازی‌اش را در ورزشگاه خانگی تاتنهام تجربه کرد و با وجود فشار زیاد آن مسابقه، نمایشی درخشان داشت. سیوهای او برای چندین روز مورد توجه شبکه‌های اجتماعی بودند. اگر بیرو در دیدارهای بعدی هم همین کیفیت را به نمایش می‌گذاشت، بدون شک گلر اول بی‌چون و چرای باشگاه می‌شد اما او در تجربه‌های حضورش در لیگ بلژیک، کاملا مطمئن نشان نداد. به هر حال مدیران باشگاه هنوز برای یک فصل دیگر به این گلر اعتماد خواهند داشت. اگر او بتواند با شرایط بازی در اروپا خو بگیرد، اتفاق‌های جذابی را تجربه خواهد کرد. شرایط «علی علیپور» هم در مجموع، بی‌شباهت به شرایط بیرانوند نیست. کمی طول کشید تا این بازیکن به شرایط خاص فوتبال اروپا خو بگیرد. او اواخر فصل بالاخره به خودش آمد و توانست دو گل برای تیمش به ثمر برساند. ماریتیمو در نهایت زنده ماند و از خطر سقوط فرار کرد. به نظر می‌رسد فصل بعد برای علی، فصل چالش‌برانگیزی خواهد بود. او این بار تلاش می‌کند که از همان ابتدا، جای ثابتی در ترکیب اصلی تیم به دست بیاورد و گل‌های بیشتری برای تیم به ثمر برساند.

در انتظار بازگشت

«رضا اسدی» قبل از رفتن به فوتبال اتریش، پیشنهادهای داخلی زیادی داشت اما ترجیح داد شانسش را در اروپا امتحان کند. با این وجود در این فصل فقط 6 بازی به رضا رسید و او نتوانست در لیگ اتریش خودی نشان بدهد. «ایمان سلیمی» هم با امیدواری‌های زیادی راهی فوتبال اروپا شد اما او هم مثل رضا، تنها 6 بار در لیگ اسلواکی توپ زد و همه چیز کاملا مطابق میل این مدافع نبود. «جعفر سلمانی» هم در این فصل لیگ پرتغال، فقط 11 بازی انجام داده و یک گل و یک پاس گل را تجربه کرده است. حضور در اروپا البته برای جعفر از یک جهت خوش‌یمن بوده است. او توانسته در فهرست اسکوچیچ برای اردوی جدید تیم ملی قرار بگیرد.