آریا طاری

به جز سه مسابقه تشریفاتی که روز شنبه برگزار شدند، همه دیدارهای دیگر از هفته پایانی سری آ امشب به انجام خواهند رسد. امشب هم جدال تیم صدرنشین با اودینزه، تنها نبردی است که به لحاظ جدولی هیچ حساسیتی ندارد. همه مسابقه‌های دیگر سری آ، با حساسیت و حرارت فوق‌العاده‌ای برگزار می‌شوند. جدال‌هایی که قرار است تکلیف آخرین سهمیه‌های لیگ قهرمانان اروپا و همچنین آخرین سهمیه لیگ اروپا را روشن کنند. این فصل هیجان انگیز از لیگ فوتبال ایتالیا، امشب پس از 38 هفته سرانجام به پایان خواهد رسید.

دن آنتونیو، آماده برای جشن قهرمانی

جدال اینتر و اودینزه در سن سیرو، حساسیت خاصی ندارند اما هواداران اینتر، این جدال را با شور و اشتیاق تماشا خواهند کرد. پس از این نبرد، اسکودتو رسما به افعی‌ها تعلق می‌گیرد و جشن قهرمانی اینتر در استادیوم خانگی برپا می‌شود. در یک دهه گذشته، این اولین بار است که تیمی به جز یوونتوس، در آخرین روز از رقابت‌های سری آ طعم قهرمانی را می‌چشد. یووه پس از 9 قهرمانی متوالی، بالاخره به عقب رانده شده تا جام را به آبی و مشکی‌ها تقدیم کند. اینتر تا همین جا هم یک فصل شگفت‌انگیز را پشت سر گذاشته و عصر امروز، برای تصاحب بیست و هشتمین پیروزی فصل مبارزه می‌کند. آنها در این فصل فقط سه بار شکست خورده‌اند و اگر امشب روبه‌روی اودینزه برنده باشند، فصل را با 91 امتیاز تمام می‌کنند. یک پایان فوق‌العاده برای تیمی که می‌گویند ممکن است مربی‌اش را در پایان فصل از دست بدهد.

جنگ سهمیه؛ امیدواری کریس به گاسپرینی

اینتر، اولین تیمی بود که صعودش را به رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا قطعی کرد. پشت سر آنها هم آتالانتا برای چهارمین سال پیاپی به لیگ قهرمانان رسید. با توجه به پیروزی پسران برگامو روبه‌روی یوونتوس در دیدارهای رودررو، این تیم توانسته صعودش به لیگ قهرمانان را قطعی کند. دو سهمیه دیگر فوتبال ایتالیا، امشب از بین سه تیم میلان، ناپولی و یووه مشخص خواهد شد. فعلا میلان با 76 امتیاز در جایگاه سوم دیده می‌شود، ناپولی با همین تعداد امتیاز چهارم است و یووه با 75 امتیاز در رده پنجم دیده می‌شود. اگر همه تیم‌ها نتایج یکسانی به دست بیاورند و جدول تغییری نکند، یووه شانس رسیدن به لیگ قهرمانان را از دست خواهد داد. با این وجود اگر حتی یک تیم از بین میلان و ناپولی برنده نباشد و تیم پیرلو صاحب پیروزی شود، همه چیز به سود سیاه و سفیدها رقم می‌خورد.

میلان نبرد سرنوشت‌ساز امشب را در زمین آتالانتا تجربه می‌کند و در صورت کسب پیروزی، رسما راهی لیگ قهرمانان می‌شود. امید تورینی‌ها اما برای توقف میلان، به تیم آماده گاسپرینی دوخته شده است. ناپولی هم در زمین خودش، میزبان هلاس ورنا خواهد بود. سرنوشت آندره آ پیرلو کاملا به نتایج دیدارهای امشب وابسته است. اگر یووه نتواند به اروپا برسد، پیرلو باید به دنبال شغل دیگری برای خودش باشد.

لیگ اروپا، جنگ دوجانبه

در میانه‌های جدول، نبردی هم برای رسیدن به سهمیه یورولیگ جریان دارد. لاتزیو با 68 امتیاز، صعودش را به این تورنمنت قطعی کرده و با هر نتیجه‌ای در دیدارهای امشب در رده ششم جدول قرار خواهد گرفت. رم و ساسولو اما هر دو برای رسیدن به پلی‌آف لیگ اروپا شانس دارند. تیم فونسکا فعلا 61 امتیازی است و ساسولو با 59 امتیاز درست پشت سر این تیم دیده می‌شود. رم باید امشب در زمین اسپزیا توپ بزند و ساسولو هم مهمان لاتزیو خواهد بود. اگر رم برنده جدال امشب باشد، راهی پلی‌آف لیگ اروپا می‌شود. اگر آنها بازنده باشند و در مسابقه همزمان ساسولو به برتری برسد، آن‌وقت این تیم است که به لیگ اروپا خواهد رسید. اگر هم رمی‌ها مساوی کنند و ساسولو برنده شود، با توجه به تساوی دو تیم در جدال‌های رو در رو (در این بازی‌ها قانون گل زده در خانه حریف محاسبه نمی‌شود)، ساسولو تنها در شرایطی راهی لیگ اروپا خواهد شد که حریفش را با اختلاف بیش از چهار گل شکست بدهد. در حقیقت به نظر می‌رسد اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد، رم این جایگاه را به دست خواهد آورد. این اتفاق برای سرمربی فصل آینده آنها یعنی ژوزه مورینیو اهمیت زیادی خواهد داشت.

سقوط؛ همه چیز روشن است

در پایین جدول سری آ، هیچ حساسیتی وجود ندارد. چراکه سرنوشت سقوط تیم‌ها از قبل معلوم شده است. پارما اولین تیمی بود که با سپری کردن یک فصل ناامیدکننده، به سری بی رفت. سپس نوبت به کروتونه رسید که با 22 امتیاز در 37 بازی، سقوطش را قطعی کند. تیم بعدی هم بنه‌ونتو بود که ترکیب تیم‌های سقوط کننده از جدول سری آ را کامل کرد. این سه تیم فصل آینده را در سطح دوم فوتبال ایتالیا پشت سر خواهند  گذاشت. تیم‌هایی مثل تورینو و کالیاری هم خوش‌شانس بودند که توانستند در سطح اول فوتبال ایتالیا ماندگار شوند و از خطر جدی سقوط در امان بمانند.