جای شما خالی!

پس از کش و قوس‌های فراوان در برنامه‌ریزی لیگ برتر، سرانجام قرار شد یکی از سرنوشت‌سازترین دربی‌های این چند سال، جمعه شب در استادیوم آزادی برگزار شود. یک مسابقه فوق‌العاده هیجان‌انگیز که برنده‌اش خیز بلندی به طرف جام برمی‌دارد و بازنده‌اش، یک سکته بدموقع را تجربه می‌کند. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که با هر نتیجه‌ای در این نبرد، جنگ قهرمانی بین دو تیم و البته رقیب دیگرشان سپاهان، همچنان با هیجان و حساسیت بالایی دنبال می‌شود اما اساسا برای تیمی که دربی را واگذار می‌کند، ضربه روحی این اتفاق آنقدر بزرگ است که بازگشت به شرایط آرمانی، سخت و سخت‌تر می‌شود.

آریا رهنورد

دربی دوباره از راه رسیده و پرسپولیس و استقلال، جمعه شب جدال فوق‌العاده‌ جذابی را در استادیوم آزادی برگزار خواهند کرد. دو تیم در شرایطی به استقبال این جدال می‌روند که هفته گذشته، نتایج دلخواه‌شان را در لیگ به دست نیاوردند. پرسپولیس در حالی که تا آخرین ثانیه‌ها برابر سپاهان از حریف پیش افتاده بود، گل تساوی را دریافت کرد و دو امتیاز را از دست داد. ستاره‌های این تیم هم در پایان نبرد با مهره‌های سپاهان درگیر شدند و حواشی زیادی را پشت سر گذاشتند. در نقطه مقابل، استقلال یک نتیجه ناامیدکننده را تجربه کرد و در زمین خودش با دو گل، مغلوب ذوب‌آهن شد. این اولین باخت لیگ برتری فرهاد از زمان بازگشت به استقلال در سومین مقطع به شمار می‌رفت. کلیدی‌ترین دغدغه یحیی و فرهاد برای مسابقه حساس جمعه شب، خستگی مفرط مهره‌های دو تیم است. برگزاری 6 مسابقه فشرده آسیایی، کار را برای هر دو تیم سخت کرده و بعید نیست در ادامه فصل، مصدومیت‌های بیشتری در انتظار دو باشگاه باشد. به جز آرش رضاوند که این دیدار را به دلیل محرومیت از دست داده، وضعیت فرشید اسماعیلی نیز هنوز روشن نشده است. در مقابل هم سیامک نعمتی و محمدحسین کنعانی، هنوز به صورت قطعی توانایی همراهی تیم‌شان در این مسابقه بزرگ را ندارند.

در جدول رده‌بندی لیگ، پرسپولیس با 21 بازی 42 امتیازی است و با یک بازی و سه امتیاز کم‌تر، پشت سر سپاهان دیده می‌شود. اگر آنها این هفته برنده دربی باشند، حداقل برای 24 ساعت با بازی‌های یکسان با سپاهان، صدرنشین جدول لیگ برتر می‌شوند. تیم فرهاد اما تا امروز 20 بازی انجام داده و 34 امتیاز تصاحب کرده است. اگر این تیم برنده نبرد جمعه باشد، با یک بازی کم‌تر نسبت به پرسپولیس در فاصله پنج امتیازی این رقیب قرار می‌گیرد و می‌تواند با بردن دیدار معوقه، این فاصله را به عدد دو نیز برساند. شکست اما فاصله استقلال و پرسپولیس را در جدول به عدد 11 خواهد رساند. در این صورت استقلال حتی در صورت بردن دیدار معوقه هم، شانس زیادی برای رسیدن به سرخ‌ها نخواهد داشت. پس روی کاغذ، این نبرد برای آبی‌ها حیاتی‌تر است. هرچند که یحیی و تیمش هم به خوبی می‌دانند که برای عقب نماندن از سپاهان، نباید هیچ لغزشی را تجربه کنند. یحیی در دو جدال مستقیم، تا امروز موفق به شکست دادن مجیدی نشده و در جام حذفی هم، تجربه شکست خوردن روبه‌روی این رقیب را داشته است. بردن این بازی، می‌تواند یک انگیزه مهم برای سرمربی پرسپولیس به حساب بیاید. با این وجود فرهاد تلاش می‌کند تا اولین پیروزی در یک دربی لیگ برتری به عنوان سرمربی استقلال را جشن بگیرد. در آزادی، همه چیز مهیای یک دوئل نفس‌گیر خواهد بود. مسابقه‌ای که کاش هر دو تیم در آن، از پیله احتیاط جدا شوند.

فصل گذشته وقتی قرار شد دربی حساس جام حذفی بدون حضور تماشاگران برگزار شود، امیدوار بودیم این اولین و آخرین باری باشد که شهرآورد تهران چنین سرنوشتی را تجربه می‌کند. در مسابقه رفت همین فصل هم اما خبری از حضور تماشاگر در استادیوم نبود و حالا برای سومین بار متوالی، هواداران قرمز و آبی در جریان شهرآورد جایی روی سکوهای استادیوم آزادی ندارند. برخلاف انتظار، نبردهای بدون تماشاگر قبلی اتفاقا بازی‌های بدی هم نبوده‌اند. یک تساوی دو-دو در جام حذفی در نهایت فینالیست ‌شدن استقلال را قطعی کرد و یک تساوی دو-دو هم در دیدار رفت همین فصل اتفاق افتاد. با این حال دربی حتی اگر پرگل و جذاب باشد نیز همیشه بدون حضور تماشاگرها، چیز مهمی کم خواهد داشت. تماشاگرانی که همیشه با حضورشان و رنگ‌های جذاب‌شان، زیبایی بصری قابل توجهی به این مسابقه می‌بخشیدند.