احمد و محمد؛ جنگ ستایش‌شده‌ها!‌

تراکتور و پرسپولیس، یکی از تماشایی‌ترین نبردهای این هفته لیگ برتر را در تبریز برگزار خواهند کرد. مسابقه جذابی که در استادیوم یادگار امام تبریز انجام می‌شود. هر دو تیم انگیزه‌های زیادی برای بردن این جدال دارند. چراکه هنوز نتوانسته‌اند به خواسته‌های‌شان در این فصل نزدیک شوند. تراکتور با دو شکست پیاپی خانگی و پرسپولیس با یک باخت و یک تساوی در دو دیدار خارج از خانه اخیر، به این مسابقه بزرگ و مهیج قدم می‌گذارند.

آریا رهنورد

مشکل پرسپولیس در لیگ بیستم، درست بعد از «گل زدن» شروع می‌شود. جایی که این تیم برنامه خاصی برای زدن گل‌های بعدی نشان نمی‌دهد و به نوعی با ترس و لرز فوتبال بازی می‌کند. قرمزها حداقل در دو فصل گذشته، نمایش‌های متوسط زیادی داشته‌اند اما آنها به خوبی بلد بودند که حتی با همین نمایش‌های متوسط، بازی‌شان را به حریف تحمیل کنند و سه امتیاز را به دست بیاورند. قرمزها با برانکو، کالدرون و حتی مقطعی خود یحیی، استاد حفظ برتری یک بر صفر بودند و اتفاقا برای حفظ این نتیجه، کاملا با برنامه نشان می‌دادند اما در این فصل، اوضاع کاملا تغییر کرده است. همین تیم در فینال لیگ قهرمانان آسیا، شانس برتری روبه‌روی اولسان را با وجود زدن گل اول مسابقه از دست داد. این اتفاق در لیگ برتر هم بارها رخ داده است. تیم یحیی در هفته ششم لیگ برتر، از ذوب‌آهن پیش افتاد اما در آخرین ثانیه‌ها پیروزی را با تساوی خانگی عوض کرد، آنها در دربی پایتخت هم تا آخرین ثانیه‌ها از حریف جلو بودند اما به سختی غافلگیر شدند و نتوانستند برتری‌شان را حفظ کنند. در سه مسابقه پس از دربی نیز، پرسپولیس هر بار «گل اول» بازی را به ثمر رسانده و همیشه با گل مساوی روبه‌رو شده است. آنها در جدال با فولاد، به گل رسیدند اما از روی نقطه پنالتی گل خوردند و سرانجام در آخرین ثانیه‌ها دوباره تیم پیروز زمین لقب گرفتند. همین تیم برابر آلومینیوم گل اول بازی را زد اما با دریافت دو گل، مجازات شد و نبرد با ماشین‌سازی، باز هم با وجود زدن گل اول، تا آخرین ثانیه‌ها در معرض از دست دادن امتیاز قرار داشت. اینکه پرسپولیس در طول یک فصل پنج بار برتری‌اش را در جریان بازی‌ها از دست داده و اینکه قرمزها در طول فصل هرگز برنده مسابقه‌ای با اختلاف بیشتر از یک گل نبوده‌اند، در نوع خودش برای این باشگاه نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

مهم‌ترین برگ برنده این روزهای پرسپولیس، همان مهره‌ای است که به خاطر موقعیت‌های از دست رفته دربی مورد شماتت حداکثری هوادارها قرار گرفته بود. احمد نور تا این هفته از لیگ برتر، چهار گل برای تیمش زده و آماری بهتر از همه مهره‌های هجومی این تیم دارد

اگر مشکل پرسپولیس «از دست دادن» برتری باشد، مشکل تراکتورسازی اساسا به دست نیاوردن برتری است. این تیم پرنوسان در سه هفته ابتدایی این فصل لیگ برتر، فقط دو امتیاز تصاحب کرد. رسیدن به سه پیروزی در چهار مسابقه بعدی، این تیم را دوباره در جایگاه یک مدعی قرار داد اما اوضاع برای قرمزها دوباره از کنترل خارج شد. به نظر می‌رسد این تیم با نوعی آشفتگی ذهنی روبه‌رو شده و مسعود شجاعی هنوز نتوانسته یک ترکیب ثابت ایده‌آل را برای این باشگاه انتخاب کند. این تیم در سه هفته گذشته دو بار شکست خورده و هر دو شکست را هم در ورزشگاه یادگار امام پشت سر گذاشته است. اگر آنها برای سومین بار پیاپی در تبریز شکست بخورند، بعید نیست که خبر تغییر کادر فنی باشگاه نیز به گوش برسد. مدیران تراکتور بارها ثابت کرده‌اند که به مربیان تیم‌شان فرصت بیش از حد نمی‌دهند و با اولین لغزش‌ها، قید این مربیان را می‌زنند. نتیجه مسابقه امروز تاثیر بسیار زیادی در آینده کاری مسعود شجاعی در تبریز خواهد داشت.

مهم‌ترین برگ برنده این روزهای پرسپولیس، همان مهره‌ای است که به خاطر موقعیت‌های از دست رفته دربی مورد شماتت حداکثری هوادارها قرار گرفته بود. احمد نور تا این هفته از لیگ برتر، چهار گل برای تیمش زده و آماری بهتر از همه مهره‌های هجومی این تیم دارد. او دو بار موفق شده برای قرمزها گل سه امتیازی به ثمر برساند و یک بار هم در دقایق پایانی دیدار با نساجی، شکست تیمش را به تساوی تبدیل کرده است. در حقیقت احمد نوراللهی در این فصل به تنهایی توانسته پنج امتیاز برای پرسپولیس به دست بیاورد. اگر این پنج امتیاز نبود، قرمزها امروز در رده سیزدهم جدول لیگ دیده می‌شدند اما به لطف تساوی با نساجی و دو پیروزی بسیار حساس و نزدیک روبه‌روی پرسپولیس و ماشین‌سازی، قرمزها حضوری جدی در کورس قهرمانی لیگ دارند و حتی در صورت پیروزی در دیدارهای معوقه، می‌توانند صدرنشین لیگ برتر هم باشند. بدون شک مسعود شجاعی و تراکتور، برنامه‌های ویژه‌ای برای مهار احمد خواهند داشت. در مقابل، پرسپولیسی‌ها به دنبال راهی برای متوقف کردن محمد عباس‌زاده هستند. عباس‌زاده و نوراللهی در جدال حساس امروز با تیم‌های سابق‌شان روبه‌رو خواهند شد. احمد برای مدت کوتاهی در تراکتور توپ زده و عباس‌زاده نیز زمانی به عنوان یک پدیده در پرسپولیس حضور داشته است. این نبرد نوعی دوئل دوگانه برای آنها به شمار می‌رود. چهره‌هایی که این فصل روی هم 11 گل به ثمر رسانده‌اند و نسبت به همه مهره‌های دیگر تیم‌شان، تعیین‌کننده‌تر بوده‌اند.