آریا رهنورد

خیلی از تیم‌های لیگ برتر با هدف «گل نخوردن» در زمین مسابقه حاضر می‌شوند اما استانداردهای حرفه‌ای خوب «دفاع کردن» با تعریفی که در فوتبال ایران از این پدیده وجود دارد، کاملا متفاوت است. خیلی از تیم‌های لیگ برتری برای گل نخوردن، دست به اتلاف وقت یا پارک کردن اتوبوس جلوی دروازه می‌زنند اما یک دفاع ایده‌آل فنی، دفاعی است که همه بازیکنان از مهاجم تا دروازه‌بان در آن سهیم باشند. تقریبا در هیچ تیمی از لیگ برتر بیستم، اصول حرفه‌ای و پیچیده دفاعی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. مقایسه آمار خطوط دفاعی برتر فصل گذشته با این فصل هم، نشان می‌دهد که از نقطه نظر خوب دفاع کردن، این فصل اصلا فصل جالب توجهی برای فوتبال ایران نیست.

فولاد خوزستان

یکی از بزرگ‌ترین تحول‌های دفاعی ممکن نسبت به فصل گذشته، در فولاد اتفاق افتاده است. تیمی که فصل قبل با زوج کولی‌بالی و ایوب والی در دفاع بی‌نقص ظاهر می‌شد، این فصل انتظارات را برآورده نکرده است. اگر می‌خواهید بدانید که چرا فولاد دیگر یک تیم مدعی برای قهرمانی لیگ نیست، باید به کیفیت دفاعی این تیم نگاه کنید. آنها فصل قبل در پایان هفته چهاردهم، فقط 6 گل خورده بودند و حالا 10 گل دریافت کرده‌اند. فولاد این فصل به لحاظ کلین‌شیت نیز به هیچ وجه تیم موفقی نشان نداده است.

نفت مسجدسلیمان

نفت مسجدسلیمان فصل گذشته با مهدی تارتار در فاز دفاعی یک تیم درخشان به نظر می‌رسید. تیمی که همیشه آماده بود تا به بهترین شکل جلوی رقبا دفاع کند و دروازه‎اش را بسته نگه دارد. آنها هم درست مثل فولاد در لیگ برتر نوزدهم تا پایان هفته چهاردهم، فقط 6 گل خورده در کارنامه داشتند اما حالا 10 گل دریافت کرده‌اند. در حقیقت میانگین گل‌های خورده این تیم در فصل جدید نسبت به فصل پیشین تقریبا دو برابر شده است. در غیاب مهدی تارتار و با حضور مجتبی حسینی، نفتی‌ها به اندازه فصل گذشته در فاز دفاعی عالی ظاهر نشده‌اند و دیگر آن تیم شکست‌ناپذیر سابق نیستند.

پرسپولیس تهران

ضعف در دفاع، حتی گریبان پرسپولیس را هم گرفته است. این تیم در فصل گذشته پس از سپری شدن 12 مسابقه، تنها 6 گل خورده بود اما حالا در پایان بازی دوازدهم، هشت گل دریافت کرده است. پرسپولیس لیگ برتر بیستم را هم به لحاظ دفاعی، در فوق‌العاده‌ترین وضعیت ممکن کلید زد و در چهار مسابقه اول، حتی یک گل هم نخورد اما جدایی شجاع خلیل‎زاده، موجب شده که این تیم در هشت مسابقه بعدی، تنها «یک بار» موفق به ثبت کلین‎شیت شود. در حقیقت در هفت بازی از هشت بازی اخیر لیگ برتر، دروازه سرخ‌ها حداقل یک بار باز شده است. به جدایی شجاع، باید مصدومیت کنعانی را نیز اضافه کرد تا به دلایل کاملی از ضعف دفاعی این تیم رسید.

سپاهان اصفهان

حضور محرم نویدکیا از جهات مختلفی موجب رشد و ارتقای سپاهان شده اما در زمینه دفاعی، این تیم اصلا تیم فوق‌العاده‌ای نیست. تیم امیر قلعه‌نویی فصل گذشته لیگ را با هفت کلین‌شیت پیاپی و شکستن رکورد دقایق متوالی گل نخوردن در لیگ برتر شروع کرد. این تیم در پایان هفته چهاردهم لیگ برتر نوزدهم نیز تنها 10 گل خورده داشت اما آنها در 14 مسابقه این فصل تا امروز 18 گل دریافت کرده‌اند. در جدول لیگ برتر، فقط ماشین‌سازی قعرنشین آماری بدتر از سپاهان در زمینه گل‌های خورده دارد. این آمار برای یک تیم مدعی قهرمانی، بسیار نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

شهرخودرو مشهد

سروسامان دادن به دفاع برای مربیان جوان بسیار سخت به نظر می‌رسد. مهدی رحمتی هم با مشکلی مشابه مساله محرم روبه‌رو شده و چند بار در این فصل از دفاع ضربه خورده است. شهرخودرو که فصل گذشته در انتهای هفته چهاردهم فقط شاهد عبور 9 توپ از خط دروازه‌اش بود، حالا در این فصل 17 گل خورده دارد. در واقع آمار گل‌های دریافتی این تیم از یک گل به ازای هر مسابقه نیز بیشتر شده است.

تراکتورسازی تبریز

تراکتور یکی از معدود تیم‌های بزرگ لیگ به شمار می‌رود که آمار دفاعی‌اش نسبت به همین مقطع در فصل گذشته بهتر شده و از عدد 13 به عدد 12 رسیده است. البته نباید فراموش کرد که آنها در شروع فصل قبل به لحاظ دفاعی استثنایی بودند و ظرف چند هفته در دفاع به مرحله فروپاشی رسیدند. شاید آمار تراکتور بهتر از فصل گذشته شده باشد اما این آمار هنوز هم برای یک تیم مطرح که سودای قهرمانی در سر دارد، پذیرفتنی به نظر نمی‌رسد.

استقلال تهران

آمار دفاعی استقلال نسبت به فصل گذشته، پیشرفت محسوسی داشته است. این تیم فصل گذشته درست در همین مقطه 14 گل خورده داشت و حالا تنها 9 گل دریافت کرده است. به لطف عملکرد خوب چند مدافع و درخشش خاص رشید مظاهری، آنها تنها تیم مطرحی هستند که توانسته‌اند به لحاظ دفاعی به شکل قابل توجهی بهتری از لیگ برتر نوزدهم ظاهر شوند. این یک امتیاز بزرگ برتی تیم فکری به شمار می‌رود. تیمی که البته همچنان پشت سر پرسپولیس دومین خط دفاعی برتر لیگ را در اختیار دارد.