آریا طاری

قبل از مسابقه این هفته با ذوب، الدحیل قطر تنها تیمی محسوب می‌شد که موفق شده بود فرهاد را در سومین تجربه حضور روی نیمکت استقلال شکست بدهد اما اولین باخت مجیدی در لیگ، روبه‌روی حریف اصفهانی در استادیوم آزادی رقم خورد. نمایش استقلال در این مسابقه، ابدا قابل قبول نبود اما به نظر می‌رسد تبعات فشار سنگین نبردهای آسیایی، حالا در اردوی استقلال ظاهر شده است. برای باور فشار زیاد روی تیم‌های ایرانی لیگ قهرمانان، کافی است بدانیم هیچ‌کدام از سه نماینده صعود کرده فوتبال ایران به مرحله حذفی این تورنمنت، این هفته موفق به کسب پیروزی در لیگ برتر نشدند.

ضعفی به نام یارگیری

این یک مشکل عجیب و پایه‌ای در استقلال است که بازیکن‌ها در این تیم، اصلا به اصول اولیه یارگیری توجهی نشان نمی‌دهند. آبی‌ها روی ضربات ایستگاهی فوق‌العاده آسیب‌پذیر به نظر می‌رسند و این، مساله‌ای است که تحمل آن از یک جایی به بعد برای طرفداران تیم کمی سخت خواهد شد. روی صحنه رقم خوردن گل اول ذوب هم، ضعف در یارگیری در این تیم مشهود بود. برای باور این فرضیه، کافی است فقط به حرکت عجیب دیاباته در لحظه ارسال توپ دقت کنید. با این وضعیت دفاع کردن روی ایستگاهی‌ها، استقلال در هر مسابقه مستعد دریافت گل از روی ضربات شروع مجدد به نظر می‌رسد.

یک گردان علیه استقلال

دروازه ذوبی‌ها در آزادی، حتی یک بار هم باز نشد. اصلی‌ترین دلیل این اتفاق در کنار بی‌دقتی ستاره‌های این تیم، درخشش ویژه حامد گردان بود. گلر باتجربه ذوبی‌ها در همان نیمه اول، دو سیو عالی را روی شوت‌های مسعود ریگی و شیخ دیاباته به نمایش گذاشت. یک اشتباه از شهاب کافی بود تا ذوب شدیدا به دردسر بیفتد اما این گلر با عملکرد بسیار خوبش، ذوب را در مسیر پیروزی قرار داد.

مربی هستم، پس اعتراض می‌کنم!‌

مجتبی حسینی را دیگر به عنوان یک مربی مدرن و آشنا به اصول روز فوتبال می‌شناسیم. دستیار سابق یحیی فصل را در نفت مسجدسلیمان شروع کرد و پس از نتایج نسبتا خوب در این تیم، حالا موفق شده ذوب را از منطقه سقوط جدول بیرون بیاورد. با این وجود این‌همه اصرار او برای اعتراض به داور آن هم در همان ابتدای مسابقه، نه رفتاری مدرن محسوب می‌شود و نه نسبتی با حرفه‌ای‌گری دارد. حسینی با این اعتراض‌ها، جو بازی را برای دقایقی به هم ریخت و مسابقه را از وضعیت عادی‌اش خارج کرد.

راه دراز گواردیولا شدن

فرهاد مجیدی در جریان دیدار تیمش با ذوب، از نوع و رنگ لباسی استفاده کرد که به شدت مورد علاقه پپ گواردیولا است. پپ در بسیاری از مسابقه‌های فصل گذشته، با همین لباس در کنار زمین حاضر شده بود. شاید تصور کنید که این شباهت، «تصادفی» است اما فرهاد همیشه علاقه زیادی به پپ داشته و تا امروز تصاویر بسیار زیادی از خودش در حال مطالعه کتاب‌ها و تاکتیک‌های این مربی منتشر کرده است. با این وجود، مجیدی باید بداند که راه بسیار دراز گواردیولا شدن، از انتخاب‌های لباس‌هایی مشابه این مربی نمی‌گذرد. فرهاد دقیقا باید در چنین روزهای سختی و در چنین مسابقه‌های گره خورده‌ای، خودی نشان بدهد و سرنوشت را عوض کند.

خسته، خسته و باز هم خسته

استقلالی‌ها از همان دقایق اول بازی با ذوب، رمق چندانی نداشتند. چراکه دیدارهای سنگین و فشرده آسیایی، فشار بسیار سنگینی به آنها وارد کرده بود. آن هم در شرایطی که رقیبی مثل ذوب‌آهن در بسیاری از روزهای گذشته، هیچ مسابقه‌ای نداشت. این خستگی در ادامه فصل نیز استقلال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنها البته این شانس را دارند که حریف‌شان در دربی آخر این هفته هم به همین اندازه خسته است. به نظر می‌رسد فشار زیاد روی استقلال و پرسپولیس، سپاهان را به مدعی اصلی قهرمانی لیگ در این فصل تبدیل خواهد کرد.

مهدی تمرکز ندارد

مهدی قایدی برای ستاره شدن در استقلال، به اعتماد به نفس نیاز داشت و بالاخره هم این اعتماد به نفس را به دست آورد. او حالا حتی بازوبند کاپیتانی استقلال را نیز به بازو بسته است. حالا دیگر این ستاره فقط به تمرکز نیاز دارد و این تمرکز، حداقل در دیدار با ذوب در بازی او دیده نشد. شایعه‌های روزمره مربوط به جدایی او از آبی‌ها، تاثیر آشکاری روی این بازیکن گذاشته‌اند. باشگاه برای بالا بردن تمرکز مهدی، یک بار برای همیشه باید به این صحبت‌ها پایان بدهد.

آرمان، فراتر از بی‌اثر

آرمان رمضانی دقیقا نقطه مقابل تعریفی است که از مفهوم تعویض طلایی در ذهن داریم! او اگر هم واقعا یک تعویض طلایی باشد، فقط برای تیم حریف طلایی است. آرمان دوباره در این نبرد هم وارد زمین شد و باز هم هیچ کاری انجام نداد. در لحظات پایانی مسابقه، استقلال به صورت همزمان چهار مهاجم در زمین داشت اما حتی نتوانست یک گل هم به ثمر برساند. آرمان البته با توجه به توانایی‌های مدیربرنامه‌اش(!) خیلی نگران گل نزدن نیست. او احتمالا در تابستان یک قرارداد میلیاردی دیگر با یک تیم بزرگ دیگر به امضا خواهد رساند!