آریا رهنورد

لیگ قهرمانان اروپا از امشب رسما وارد مرحله یک‌چهارم نهایی می‌شود. هیجان فوتبال امشب از ورزشگاه اتحاد در شهر منچستر تا ورزشگاه آلفردو دی‌استفانو در پایتخت اسپانیا به تمام دنیا خواهد رسید. فصل گذشته از همین مرحله لیگ قهرمانان به بعد، مسابقات به صورت متمرکز برگزار شد اما حالا لیگ قهرمانان با همان فرمت همیشگی به صورت رفت و برگشت و البته در غیاب تماشاگرها دنبال می‌شود. رویارویی پپ گواردیولا و ارلینگ هالند و البته تقابل مو صلاح و رئال مادرید، می‌تواند یک شب فوق‌العاده را برای همه طرفداران مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی دنیای فوتبال بسازد.

اپیزود اول: می‌خواهم زنده بمانم!

هیچ تیمی، مطلقا هیچ تیمی در قاره اروپا از قرعه‌ای به نام «سیتی» استقبال نمی‌کرد. چراکه پپ و تیمش این فصل فوق‌العاده بی‌رحم و شگفت‌انگیز نشان داده‌اند. این تیم در 31 بازی از این فصل لیگ برتر، 23 بار برنده شده و فقط سه بار شکست خورده است. آنها با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده در جدول یعنی منچستریونایتد 14 امتیاز فاصله دارند و از همین حالا باید قهرمانی‌شان در رقابت‌های لیگ برتر را کاملا قطعی ارزیابی کرد. سیتی با زدن 66 گل، صاحب بهترین خط حمله و با دریافت 21 گل، صاحب بهترین خط دفاعی لیگ برتر نیز بوده است. حریف امشب آبی‌ها اما وضعیت کاملا متفاوتی را در لیگ داخلی سپری می‌کند. دورتموند با 13 برد و 10 شکست در 27 بازی، تیم پنجم جدول بوندس‌لیگا به شمار می‌رود و عملا شانسی برای قهرمانی ندارد. زردها ممکن است حتی فرصت رسیدن به رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان را از دست بدهند. تیم آلمانی البته ستاره‌های مستعد زیادی را در اختیار دارد. مهره‌هایی که می‌توانند جریان نبردهای سخت را به سود تیم‌شان تغییر بدهند. محوری‌ترین ستاره دورتموند، کسی به جز ارلینگ هالند نیست. ستاره‌ای که گفته می‌شود آخرین روزهای حضورش در لباس این باشگاه را سپری می‌کند و اتفاقا سیتی هم یکی از مشتریان جدی او به شمار می‌رود. کنار زدن سیتیزن‌ها، تنها راه دورتموند برای عوض کردن مسیر یک فصل ناامیدکننده است اما پپ و تیمش در این فصل با هیچ نتیجه‌ای به جز قهرمانی در اروپا راضی نمی‌شوند. گواردیولا از زمان ترک بارسا، هرگز قهرمان اروپا نشده و حالا به هر قیمتی می‌خواهد به این طلسم بزرگ پایان بدهد. آخرین تقابل این دو تیم به فصل 13-2012 لیگ قهرمانان برمی‌گردد. جایی که در مرحله گروهی، دیدار رفت با تساوی به پایان رسید و دورتموند در زمین خودش، سیتی را شکست داد. سیتی در حالی آماده رقابت با دورتموند می‌شود که در 10 جدال از 11 نبرد اخیر با رقبای آلمانی برنده بوده است. دورتموندی‌ها نیز در حالی به اتحاد قدم می‌گذارند که در هفت مسابقه اخیرشان در لیگ قهرمانان نتیجه را به هیچ حریفی واگذار نکرده‌اند. سیتی در هر سه فصل گذشته از این مرحله لیگ قهرمانان کنار رفته و دورتموند بعد از سه سال دوباره به این مرحله وارد شده است. در اتحاد، همه چیز برای یک نمایش جذاب و پرگل آماده می‌شود.

اپیزود دوم: مشتِ صلاح

درست از همان زمان پایان قرعه‌کشی این مرحله لیگ قهرمانان، دائما تصاویری از آخرین نبرد بین لیورپول و رئال مادرید بین هواداران دو باشگاه رد و بدل شده است. تصاویری که برای مادریدی‌ها به مراتب خوشایندتر از هواداران رقیب به نظر می‌رسد. آخرین نبرد رئال و لیورپول، در فینال لیگ قهرمانان اتفاق افتاد. جایی که مادریدی‌ها به لطف اشتباه‌های فاحش و وحشتناک کاریوس، حریف را شکست دادند و البته سرخیو راموس به شکل زیرکانه‌ای محمد صلاح را مصدوم کرد. خیلی‌ها دوست داشتند دوباره نبرد این دو ستاره را تماشا کنند اما راموس به دلیل مصدومیت، این نبرد را از دست داده است. از زمان شکست دادن لیورپول در دیدار فینال، رئالی‌ها دیگر طعم حضور در فینال اروپا را نچشیده‌اند. آنها در دو فصل گذشته خیلی زود از این تورنمنت کنار رفته‌اند. لیورپول اما با هدایت یورگن کلوپ، توانسته یک بار دیگر به فینال برسد و قهرمانی اروپا را به دست بیاورد. لیورپول با یک آمار نگران‌کننده به استقبال نبرد امشب در اسپانیا می‌رود. آنها در هر سه دیدار گذشته مقابل رئال مادرید شکست خورده‌اند و اگر نتیجه دیدار امشب را نیز واگذار کنند، رئال به دومین حریف اروپایی در تاریخ باشگاه لیورپول تبدیل می‌شود که این تیم را در چهار مسابقه متوالی از پیش رو برداشته است. تیم زیزو این هفته در لالیگا ایبار را شکست داد و فاصله‌اش را با آتلتی کم‌تر کرد. آنها یک مدعی جدی برای قهرمانی لیگ اسپانیا هستند اما لیورپول در این فصل فقط برای بردن سهمیه اروپا مبارزه می‌کند. جالب اینکه رئال در 9 تجربه اخیر دیدار رفت یک‌چهارم نهایی، هشت بار برنده بوده و فقط فصل گذشته در دیدار رفت این مرحله به سیتی باخته است. با این حال نباید فراموش کرد که یورگن کلوپ در پنج تجربه اخیر حضور در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان، همواره برنده بوده و تحت هیچ شرایطی حذف نشده است. برخورد کلوپو و زیزو، جدالی بین ذهن‌های زیبا خواهد بود.