آریا طاری

دو امتیاز مهم دیدار خانگی با پیکان، برای آبی‌ها از دست رفت تا این تیم برای دومین بار در این فصل روبه‌روی شاگردان مهدی تارتار متوقف شود. این تساوی در شرایطی اتفاق افتاد که پرسپولیسی‌ها نیز نتوانسته بودند پدیده مشهد را از پیش رو بردارند. استقلال در روزی که می‌توانست اختلافش را با صدر جدول کم کند، به یک تساوی کم رمق و کم موقعیت رضایت داد تا فاصله‌اش با پرسپولیس در جدول حفظ شود. این بازی می‌توانست یک سکوی پرتاب مهم برای تیم فرهاد باشد اما آنها در همان نقطه ثابت ماندند و این هفته را بدون اتفاق مهمی پشت سر گذاشتند.

این شیخ، دیاباته نیست!

یکی از بزر‌گ‌ترین تفاوت‌های استقلال لیگ بیستم با تیم فصل گذشته، به سطح آمادگی شیخ دیاباته مربوط می‌شود. ستاره‌ای که فصل گذشته هیچ موقعیتی را از دست نمی‌داد و حالا هیچ فرصتی را به گل تبدیل نمی‌کند. او در این فصل افت محسوسی داشته و این یکی از بزرگ‌ترین دلایل افت آمار گل‌زنی آبی‌ها نسبت به فصل قبل است. خیلی‌ها تنزل شیخ را به محمود فکری ربط می‌دادند و معتقد بودند این مربی، مهاجم درخشان تیمش را به بیراهه کشانده اما حالا زیر نظر فرهاد مجیدی نیز، دیاباته اصلا ایده‌آل نشان نداده است. او در نبرد با پیکان، دو بخت کاملا مسلم گل‌زنی را از دست داد. شیخ اواخر نیمه اول یک موقعیت فوق‌العاده را خراب کرد و اوایل نیمه دوم، فرصت ساده دیگری را از کف داد. اگر شیخ همان بازیکن فصل گذشته بود که کفش طلای لیگ برتر را تصاحب کرد، هر دوی این توپ‌ها بدون هیچ تردیدی به تور دروازه حریف می‌چسبید. شیخ برابر پیکان دوباره ثابت کرد که از فرم فصل گذشته دور است. غیبت‌های طولانی‌مدت و مرخصی‌های زیاد، به کیفیت این بازیکن لطمه زده و هماهنگی او را با سایر نفرات تیم تحت تاثیر قرار داده است. با این فرم، بعید است شیخ تا پایان این فصل کمک بزرگی به تیم فرهاد کند و این تیم را از موانع سخت و دشوار عبور بدهد.

دو طلسم علیه آبی‌ها

برای اولین بار از لیگ برتر پانزدهم به بعد، مهدی تارتار ورزشگاه آزادی را در نبرد با استقلال با امتیاز ترک کرد. جالب است بدانید که این مربی در تمام ادوار لیگ به هیچ تیمی به اندازه استقلال نباخته و در هشت دیدار خارج از خانه با آبی‌‌ها قبل از جدال این هفته، هفت بار بازنده بوده است. طلسم مهم دیگری که این هفته شکسته شد هم در نوع خودش جالب به نظر می‌رسید. برای اولین بار در همه تاریخ لیگ برتر، در دو جدال رفت و برگشت استقلال و پیکان حتی یک گل هم به ثمر نرسید. استقلال 180 دقیقه در لیگ برتر روبه‌روی پیکان بازی کرد و دو تساوی بدون گل کسل‌کننده را روبه‌روی این تیم پشت سر گذاشت. اتفاقی که در تاریخ لیگ برتر هرگز رخ نداده بود. فاصله این تیم با صدر جدول هنوز زیاد نیست اما از دست دادن این امتیاز بدموقع، می‌تواند زنگ خطر را برای تیم فرهاد به صدا دربیاورد. فرهاد و تیمش این هفته می‌توانستند اختلاف با پرسپولیس را به عدد دو برسانند اما موفق نشدند از تساوی خارج از خانه سرخ‌ها با شهرخودرو به نفع خودشان استفاده کنند. این لغزش بی موقع، می‌تواند فاصله این تیم را با صدر جدول بیشتر کند. چراکه اگر سپاهان در مسابقه امروز (دوشنبه) برنده باشد، این تیم به تنهایی در صدر جدول رقابت‌های لیگ برتر قرار خواهد گرفت.

خلاقیت از دست رفته

استقلال در خط میانی، مهره‌های خلاقی مثل داریوش شجاعیان و فرشید اسماعیلی را در اختیار دارد اما این خط هافبک در لیگ بیستم، نتوانسته گره بازی‌های حساس را برای تیم باز کند. استقلال از شروع فصل همواره برابر تیم‌هایی که دفاع بسته دارند، مشکل داشته و روبه‌روی دفاع‌های چندلایه، موفق نشان نداده است.

شاید به همین خاطر بود که فرهاد مجیدی در پنجره نقل و انتقالات، اصرار زیادی برای جذب امین قاسمی‌نژاد داشت. امین بازیکنی بود که می‌توانست به خوبی توپ را از خط دفاعی به خط حمله انتقال بدهد و بازی را برای استقلال به جریان بیندازد و حالا فقدان چنین بازیکنی در استقلال احساس می‌شود. آبی‌ها در نبرد با پیکان، نتوانستند موقعیت‌های گل‌زنی خاصی بسازند. برای متوقف کردن این تیم، کافی است درهای دفاع را روی پسران فرهاد ببندید. در چنین شرایطی، بعید به نظر می‌رسد که این تیم شانس زیادی برای باز کردن دروازه تیم شما داشته باشد.

نیمکتی که آرمانی نیست

استقلال روی نیمکت، نفرات ایده‌آلی برای عوض کردن شرایط مسابقه‌های دشوار ندارد. برای تیمی که آرمان رمضانی را در بازار نقل و انتقالات به خدمت گرفته، این موضوع اصلا عجیب به نظر نمی‌رسد. آبی‌‌‌ها در این فصل، نمی‌توانند روی نیمکت تیم‌شان حساب ویژه‌ای باز کنند و این اتفاق به تیم لطمه خواهد زد. ترکیب اصلی این تیم رفته رفته بهتر شده اما فرهاد باید برای فصل آینده، اوضاع مطلوب‌تری روی نیمکت تیمش بسازد.