اتوبان دانشگر!

مدافع میانی استقلال در حال شکستن یک رکورد تاریخی در دنیای فوتبال است. شاید هیچ بازیکنی در تاریخ وجود ندارد که به اندازه دانشگر در یک مدت کوتاه از یک تیم فوتبال کنار گذاشته شده باشد. قرار دادن این مدافع در اختیار باشگاه، عادت تکراری مربیان این سال‌های استقلال بوده اما معلوم نیست که چرا با وجود همه بی‌نظمی‌ها و رفتارهای ناخوشایند، این بازیکن دوباره از کادرهای فنی مختلف چراغ سبز دریافت می‌کند و به ترکیب استقلال برمی‌گردد. حالا فرهاد مجیدی دوباره این بازیکن را کنار گذاشته و این بار همه هوادارها انتظار دارند که سرمربی تیم، از موضع‌اش در مقابل محمد دانشگر عقب‌نشینی نکند.

آریا طاری

تکراری‌ترین خبر این دو فصل اخیر در باشگاه استقلال، کنار گذاشتن محمد دانشگر بوده است. بازیکنی که ظاهرا هر چند هفته یک بار هوس استراحت به سرش می‌زند و کاری می‌کند که از حضور در جلسه‌های تمرینی تیم منع شود. اینکه چه دلیلی برای کنار گذاشتن این بازیکن وجود دارد، کاملا قابل درک است اما اینکه چرا همه مربی‌ها در نهایت مقابل او کوتاه می‌آیند و دوباره مجوز حضورش در ترکیب تیم را صادر می‌کنند، هنوز دلیل روشنی ندارد. البته که محمد به لحاظ فنی، یکی از بهترین مدافعان حاضر در لیگ برتر به شمار می‌رود اما سازهای ناکوک او هم به توانایی‌های خودش لطمه می‌زنند و هم جو تیم را به هم می‌ریزند. البته که او هم در کارهای دفاعی ماهر نشان می‌دهد و هم یک مدافع گل‌زن محسوب می‌شود اما کنترل رفتار برای ستاره‌های فوتبال اهمیت زیادی دارد و این درست همان کاری است که دانشگر اصلا توانایی انجام دادنش را ندارد. او در یک لیگ حرفه‌ای فوتبال بازی می‌کند، دستمزد حرفه‌ای می‌گیرد و به اندازه یک بازیکن حرفه‌ای مورد توجه قرار دارد اما در همین فضای حرفه‌ای، رفتارهای کاملا آماتوری از خودش نشان می‌دهد. رفتارهایی که اصلا سنخیتی با یک فوتبالیست مطرح ندارند. اگر چنین رفتارهایی وجود نداشت، دانشگر تا امروز پیشرفت به مراتب بیشتری را تجربه کرده بود اما درجا زدن او در فوتبال، نتیجه همین عملکرد دلسردکننده‌اش در برخورد با هم‌تیمی‌ها و مربیان استقلال است. اگر این بازیکن کمی و فقط کمی از عصبانیت فاصله می‌گرفت و در زمان عصبانیت چشمانش را روی همه چیز نمی‌بست، شاید به دست آوردن پیراهن تیم ملی هم برایش در دسترس بود اما ظاهرا او با خودش عهد کرده که راه خودش را سد کند و برای استعدادهایش، دردسر به وجود بیاورد. عهدی که انگار قرار نیست هرگز شکسته شود.

درگیری با فرشید اسماعیلی در جریان مسابقه با پیکان، «پنجمین» اخراج دانشگر از استقلال طی سه فصل اخیر را رقم زده است. عددی که حقیقتا می‌تواند یک رکورد شگفت‌انگیز در سطح فوتبال دنیا تلقی شود

درگیری با فرشید اسماعیلی در جریان مسابقه با پیکان، «پنجمین» اخراج دانشگر از استقلال طی سه فصل اخیر را رقم زده است. عددی که حقیقتا می‌تواند یک رکورد شگفت‌انگیز در سطح فوتبال دنیا تلقی شود. اولین بار این فرهاد مجیدی بود که روی نام این بازیکن قلم قرمز کشید. حضور دیرهنگام او در اردوی تیم در آخرین روزهای لیگ هجدهم، بهانه‌ای بود تا فرهاد نام محمد دانشگر را از فهرست استقلال خارج کند. همه تصور می‌کردند دانشگر در همان پنجره نقل و انتقالات از باشگاه می‌رود اما بین این دو نفر، این فرهاد بود که در نهایت از استقلال جدا شد. اخراج دوم او با نظر مستقیم استراماچونی صورت گرفت. درگیری با یکی از نفرات تیم در یک دیدار دوستانه، مرد ایتالیایی را مجاب کرد تا از نام دانشگر برای چند مسابقه حساس عبور کند.

هرچند که «بومرنگ» دفاعی آبی‌ها دوباره به ترکیب تیم برگشت و برای استقلال به میدان رفت. پس از پایان دوران استراما، فرهاد مجیدی در بازگشت به نیمکت استقلال، باز هم این بازیکن را کنار گذاشت و باز هم تصمیمش را پس گرفت. این بار دانشگر با انتشار یک استوری بحث‌برانگیز، برخی هواداران استقلال را خطاب قرار داد و به نظر می‌رسید که همه پل‌های پشت سر او و باشگاه دیگر خراب شده باشد اما این فوتبالیست باز هم در استقلال دیده شد و این بار با یک گل فوق‌العاده حساس، تیمش را در دربی کلیدی جام حذفی نگه داشت. محمد یکی از نفراتی بود که پس از بازگشت تیم از آسیا، در فرودگاه درگیری‌هایی به راه انداختند. هرچند که او هم در نهایت مثل همه نفرات دیگر توانست از زیر بار هر محرومیتی بگریزد و با جریمه‌ای از سوی باشگاه روبه‌رو نشود. پس از چهار اخراج و بازگشت، حالا محمد دانشگر دوباره در همان موقعیت همیشگی قرار گرفته و معلوم نیست باشگاه این بار چه تصمیمی در مورد او اتخاذ خواهد کرد.

امضای قرارداد با آرمان رمضانی، این روزها فرهاد را به شدت تحت فشار برخی هواداران استقلال قرار داده است. در چنین روزهای پرفشاری، خیلی‌ها منتظر تماشای برخورد مجیدی با دانشگر هستند. اگر او باز هم دست به عقب‌نشینی بزند و باز هم تسلیم شود، بخشی از جبهه هواداری‌اش را در باشگاه از دست خواهد داد. استقلالی‌ها امیدوارند مربی جوان تیم‌شان، رفتاری متفاوت با گذشته را از خودش نشان بدهد و به همین راحتی مجوز بازگشت دانشگر را صادر نکند. چراکه حضور چنین فوتبالیستی، می‌تواند جو تیم را تا حدود زیادی به هم بریزد.