خودت را آنفالو کن!

یکی از عجیب‌ترین خبرهایی که این چند سال دائما در اطراف باشگاه استقلال به گوش می‌رسد، «آنفالو» شدن یک گروه از افراد باشگاه به دست یک نفر یا یک گروه دیگر است. یک روز گلر تیم قهر می‌کند و همه همبازی‌ها را از صفحه اینستاگرامش بیرون می‌اندازد و یک روز هم نوبت مربی می‌شود که دست به چنین کاری بزند. این فقط محمود فکری نیست که خودش را در این حصار قرار داده و راهی برای خروج از آن ندارد. بیشتر مربیان ایرانی چگونگی استفاده درست از یک شبکه اجتماعی پرمخاطب مثل اینستاگرام را بلد نیستند و در عین حال، «استفاده نکردن» از این شبکه‌ها را هم یاد نگرفته‌اند.

آریا طاری

محمود فکری در استقلال همان راهی را می‌رود که فرهاد مجیدی پیش‌تر رفته بود. با این تفاوت بزرگ که او حتی مقبولیت نسبی فرهاد را هم در بین هواداران این باشگاه ندارد. آبی‌ها از همان اولین روز فصل با حضور این مربی، فاقد ویژگی مشخصی به اسم «تمرکز» هستند و هر چقدر زمان بیشتری سپری می‌شود، این حقیقت بیشتر از قبل واضح به نظر می‌رسد.

سرمربی فعلی استقلال، همه قدم‌ها را برای رسیدن به این جایگاه به خوبی طی کرده اما شاید «عجله» او برای انتقال از نساجی به استقلال، درست همان اتفاقی بود که بیشترین لطمه را به این مربی زد. او سال‌ها کاپیتان استقلال بود و سپس به عنوان دستیار فعالیت کرد.

این فقط محمود فکری نیست که خودش را درگیر اینستاگرام کرده است. قبل از او یحیی گل‌محمدی هم برای مدتی مشغول فعالیت در این شبکه اجتماعی بود و آخرش به جایی رسید که ناچار شد همه پست‌هایش را در اینستاگرام پاک کند

پس از آن، فکری در لیگ‌های پایین‌تر مشغول به کار شد و برای سال‌ها تجربه‌های موفقی در این لیگ‌ها داشت. او زمان درستی را برای پیوستن به لیگ برتر و ملحق شدن به نساجی انتخاب کرد اما به نظر می‌رسید این مربی هنوز برای این موقعیت ویژه آماده نیست. شاهکارهای این فصل فکری حالا با ماجراهای پس از مسابقه با سپاهان در اصفهان تکمیل شده‌اند. ظاهرا این مربی به هیچ قیمتی تحمل شکست را ندارد.

 هر بار که استقلال در این فصل شکست خورده و هر بار که نتیجه مطلوبی به دست نیاورده، جاروجنجال به پا کرده است. شکستن تصویر ایده‌آلی که هواداران استقلال از فکری داشتند، درست بعد از شکست روبه‌روی فولاد اتفاق افتاد و حالا «قهر» او در کنفرانس خبری دیدار با سپاهان، تیر خلاص به اعتبار این مربی است. او حتی این ماجراها را به کف اینستاگرام کشیده و با آنفالو کردن مهره‌های تیم در فضای مجازی، خبرساز شده است. اینکه یک مربی در این سن و سال و با این همه تجربه چنین واکنشی به یک شکست دارد، آینده استقلال با او را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.

اینستاگرام تا امروز کوچک‌ترین کمکی به فکری و مربیانی شبیه به او نکرده است. در چنین شرایطی معلوم نیست چرا آنها اصرار دارند به هر قیمتی بخشی از این فضا باشند. این فقط محمود فکری نیست که خودش را درگیر اینستاگرام کرده است. قبل از او یحیی گل‌محمدی هم برای مدتی مشغول فعالیت در این شبکه اجتماعی بود و آخرش به جایی رسید که ناچار شد همه پست‌هایش را در اینستاگرام پاک کند.

مربیگری خیلی جدی‌تر از آن است که در این «ظرف» جا شود. مربیگری، خیلی سخت‌تر از آن است که با یک شکست، به راحتی از کنفرانس خبری فرار کنید و به همین سادگی مسئولیت «جواب دادن» را نادیده بگیرید. مربیگری، فعالیت فوق‌العاده پیچیده‌ای به شمار می‌رود و اگر به هر دلیلی تمرکز کافی را برای این کار نداشته باشید، هرگز نمی‌توانید نتیجه مطلوبی در این جایگاه به دست بیاورید. فکری از همان اولین روزهای حضور در استقلال، همیشه در جست‌وجوی «دشمن» بوده. آنقدر که دیگر حتی دوستانش را هم نادیده گرفته و آن‌چه به صلاح تیم است را هم تشخیص نمی‌دهد. فکری به جای آنفالو کردن بازیکنان تیمش در اینستاگرام، باید در درجه اول خودش را در این فضا آنفالو کند و اگر به حفظ موقعیت‌اش فکر می‌کند، باید به مدار منطق برگردد. در همین لیگ برتر، مربیانی حضور دارند که در اینستاگرام «لایک» نمی‌خورند اما در زمین، کاملا موفق نشان می‌دهند. مربیانی مثل محرم نویدکیا که برای درخشیدن در کنار زمین، به «مارک زاکربرگ» هیچ نیازی ندارند.

برای مدت‌ها، حضور مربیان در هر نوعی از شبکه‌های اجتماعی به شدت مورد «نقد» قرار می‌گرفت. حالا که فوتبال «اقتصادی‌تر» از همیشه شده و مسائل مالی در آن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند، پای مربیان هم به شبکه‌های اجتماعی باز شده است.

ژوزه مورینیو یکی از همین مربیان است که اتفاقا حضور پررنگی در اینستاگرام دارد و حتی متخصص تولید محتوای جذاب فوتبالی در این فضا هم به شمار می‌رود. ژوزه هر سال میلیون‌ها دلار از اینستاگرام درآمد دارد و علاوه بر این، در اینستا به نوعی به بازتعریف کاراکتر خاصش هم می‌پردازد اما فکری و امثال او نه‌تنها به لحاظ مالی کوچک‌ترین سودی از این فضا کسب نمی‌کنند، بلکه به لحاظ اعتبار نیز به شدت به خودشان لطمه می‌زنند و با تصمیم‌های لحظه‌ای و هیجانی، کار را برای خودشان سخت و سخت‌تر می‌کنند. راه موفقیت آبی‌ها، هرگز از اینستاگرام عبور نخواهد کرد. هر تغییری برای آنها، تنها باید در زمین فوتبال اتفاق بیفتد.