آریا رهنورد

سهمیه خریدهای لیگ برتری پرسپولیس برای فصل جدید تکمیل شده و باشگاه در فهرست بزرگسالان هم جای چندانی ندارد. شاید به همین خاطر است که آنها برای پر کردن جای خالی عیسی آل‌کثیر به سراغ یک مهاجم جوان شاغل در لیگ کرواسی رفته‌اند. محمدمهدی مهدی‌خانی که در باشگاه واراژدین توپ می‌زند، پس از یک دوره کوتاه حضور در فوتبال اروپا، آماده بازگشت به لیگ برتر شده است. قبل از او هم در این چند فصل، فوتبالیست‌های جوان زیادی پس از سپری کردن یک دوره کوتاه در فوتبال اروپا، دوباره به لیگ برتر ایران برگشتند تا برای یک تیم داخلی به میدان بروند.

مهدی مهدی‌خانی

این مهاجم اهل گیلانغرب که در همه رده‌های سنی پایه برای تیم ملی هم توپ زده، مستقیما از شهرخودرو مشهد به واراژدین کرواسی منتقل شد. لژیونر شدن این بازیکن در 22 سالگی البته بیشتر از آن‌که حاصل دوران حضورش در فوتبال مشهد باشد، به تجربه‌اش در تیم ملی امید برمی‌گردد. مهدی در واراژدین یک بازیکن ثابت نبود و فصل گذشته مجموعا 12 بار با پیراهن این تیم به زمین رفت. او در فصل گذشته تنها یک گل برای این باشگاه به ثمر رسانده و در شروع فصل جدید هم نتوانسه به یک مهره کلیدی برای این تیم تبدیل شود. مهدی حالا آماده بازگشت به فوتبال ایران است تا شاید بتواند جای خالی آل‌کثیر را در ترکیب قرمزها پر کند.

امید نورافکن

محصول آکادمی باشگاه استقلال پس از یک دوره کوتاه درخشش در این باشگاه، مورد توجه شارلروا در لیگ بلژیک قرار گرفت. تیمی که در این چند سال هیچ‌وقت از مهره‌های ایرانی خالی نبوده است. امید نورافکن خیلی زود در فوتبال ایران چهره شد و به سرعت شانس لژیونر شدن را به دست آورد اما به همان سرعت هم دوباره به فوتبال ایران برگشت. او در شارلروا به یک مهره ثابت تبدیل شد و تصمیم گرفت به جای مبارزه برای به دست آوردن این جایگاه، دوباره پیراهن تیم سابقش را بر تن کند. امید به صورت قرضی به استقلال برگشت و پس از مدتی به صورت قرضی به سپاهان رفت. بعد از یک فصل حضور قرضی در جمع طلایی‌ها، باشگاه سپاهان قرارداد او را دائمی کرد تا نورافکن دیگر در عضویت شارلروا نباشد.

علی کریمی

علی کریمی یکی دیگر از فوتبالیست‌هایی بود که به محض درخشیدن در فوتبال ایران، مورد توجه باشگاه‌هایی در اروپای شرقی قرار گرفت. او که در سپاهان نامی برای خودش دست و پا کرده بود، به دیناموزاگرب ملحق شد تا برای مهم‌ترین و پرافتخارترین باشگاه فوتبال در کرواسی توپ بزند. اوضاع در این کشور اما برای علی خوب پیش نرفت و او در نهایت به فوتبال ایران برگشت و این بار در استقلال، به یک ستاره بسیار مهم تبدیل شد. کریمی پس از چند فصل خوب در استقلال، حالا فصل جدید را در فوتبال قطر آغاز کرده است.

محمد نادری

پس از مطرح شدن به عنوان یک فوتبالیست مستعد در باشگاه تراکتورسازی، محمد نادری به باشگاه کوتریک در لیگ بلژیک ملحق شد. روند پیشرفت این مدافع کناری اما سرعت زیادی نداشت و به همین خاطر او نتوانست در فوتبال بلژیک دوام بیاورد. نادری به صورت قرضی به پرسپولیس پیوست و در این تیم به یک ستاره تبدیل شد. او حتی پیراهن تیم ملی را هم به دست آورد و توانست خودش را در فوتبال ایران تثبیت کند. نادری تا همین پنجره نقل و انتقالات در عضویت رسمی باشگاه کوتریک بود اما در یک انتقال جنجالی، از پرسپولیس به استقلال رفت و آبی‌ها قرارداد قرضی‌اش را به یک قرارداد دائمی تبدیل کردند.

فرشاد احمدزاده

وقتی فرشاد احمدزاده با جدایی از پرسپولیس راهی لیگ لهستان شد، به نظر می‌رسید رفتن به اروپا برای رسیدن به تیم ملی کافی خواهد بود. فرشاد اما خیلی زود از این تصمیم پشیمان شد و تنها به اندازه یک فصل در فوتبال لهستان دوام آورد. او دوباره به پرسپولیس برگشت اما پس از یک نیم‌فصل در فهرست مازاد باشگاه قرار گرفت و به فولاد خوزستان ملحق شد. فرشاد پس از یک نیم‌فصل موفق در تیم نکونام، فصل جدید را هم در همین باشگاه آغاز کرده است.

رضا شکاری

رضا هم یکی دیگر از استعدادهای جوانی بود که خیلی زود راه فوتبال اروپا را در پیش گرفت. او از ذوب به روبین کازان رفت و در این باشگاه همبازی سردار آزمون شد. به نظر می‌رسید شکاری موقعیت خوبی دارد تا در اروپا ماندگار شود اما باشگاه روبین، به حفظ او علاقه زیادی نشان نداد. شکاری در نهایت به فوتبال ایران برگشت و این بار در ترکیب باشگاه تراکتورسازی قرار گرفت.

پیمان بابایی

شروع پیمان بابایی در لیگ آذربایجان و باشگاه سومقاییت، فراتر از حد انتظار بود. او البته برخلاف علی قربانی، به تیم ملی آذربایجان دعوت نشد اما در فوتبال این کشور درخشش خوبی داشت. با این حال این درخشش ادامه پیدا نکرد و او در نهایت برای حضور دوباره در ماشین‌سازی، به فوتبال ایران برگشت. پیمان امیدوار است با درخشش دوباره در فوتبال ایران، بار دیگر شانس حضور در فوتبال اروپا را به دست بیاورد. هرچند که به نظر می‌رسد در شرایط فعلی سطح فوتبال باشگاهی ایران در وضعیت مطلوب‌تری نسبت به آذربایجان قرار دارد.