تیم ملی فیک!

از آخرین بازی تدارکاتی نسبتا خوب تیم ملی، زمان بسیار زیادی سپری شده است. ایران از مدت‌ها قبل، هرگز مسابقه دندان‌گیری را به عنوان نبرد تدارکاتی سپری نکرده و حالا هم که یک حریف خوب از راه رسیده، این تیم ملی است که اصلا کامل به نظر نمی‌رسد. قرار بود این بازی، یک محک خوب برای اسکوچیچ و تیمش در مسیر رسیدن به هماهنگی بیشتر باشد اما بسیاری از ستاره‌های کلیدی تیم ملی در این مسابقه حضور ندارند و علاوه بر این، بهترین بازیکن بوسنی یعنی ادین ژکو نیز این دیدار را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست داده است. بدون شک این دو اتفاق، تاثیر قابل‌توجهی روی جذابیت این بازی خواهند داشت.

آریا رهنورد

پس از چند جلسه تمرین در سارایوو، تیم ملی امشب در دیداری تدارکاتی به مصاف بوسنی می‌رود. تیم اسکوچیچ پیش از این یک مسابقه تدارکاتی را با پیروزی پشت سر گذاشته و شاهد لغو یک دیدار دیگر هم بوده است. فوتبال بوسنی در این چند سال، پیشرفت قابل توجهی داشته و حتی توانسته صاحب چند ستاره در سطح اول فوتبال اروپا شود. به همین خاطر است که آنها یک حریف قابل توجه برای تیم ملی ایران محسوب می‌شوند و روبه‌رو شدن با این تیم، در شرایط عادی یک محک خوب برای ارزیابی شرایط این روزهای تیم ملی است. با این حال غیبت بسیاری از نفرات مهم تیم ملی، این بازی را عملا از شرایط عادی خارج کرده است. اینکه علیرضا بیرانوند درون دروازه حضور ندارد، اثری از وریا و یا رامین در جناح راست خط دفاعی دیده نمی‌شود، چهره‌ای مثل امید ابراهیمی در مرکز زمین نیست و جلوتر از او ستاره‌های درجه یکی مثل سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، سردار آزمون و مهدی طارمی به میدان نمی‌روند، نشان می‌دهد تیم ملی عملا با ترکیب دومش به این مسابقه قدم خواهد گذاشت. شاید این موضوع حتی برای بوسنیایی‌ها هم عجیب باشد که بسیاری از ستاره‌های ایران بدون هیچ توضیح خاصی این مسابقه دوستانه را از دست داده‌اند. شاید برای‌تان جالب باشد که سه گلر حاضر در اردوی تیم ملی، مجموعا هفت بازی ملی را در کارنامه دارند. در خط دفاعی، نفراتی مثل مهدی شیری و عارف غلامی تا امروز برای تیم ملی به میدان نرفته‌اند و در خط هافبک نفراتی مثل سیامک نعمتی، اکبر ایمانی و امید نورافکن، مجموعا سابقه 6 بازی ملی را داشته‌اند. در حقیقت اردوی تیم اسکوچیچ در آستانه دیدار با بوسنی، پر از نفرات تازه‌واردی است که در عین حال چندان جوان هم نیستند و در ابتدای راه فوتبال‌شان قرار ندارند.

ایران و بوسنی تا امروز نبردهای زیادی را روبه‌روی هم برگزار کرده‌اند و بوسنی فقط یک بار موفق شده تیم ملی ایران را شکست بدهد اما شاید ارزش آن نتیجه از همه بردهای ایران روبه‌روی این حریف بیشتر باشد

ایران و بوسنی تا امروز نبردهای زیادی را روبه‌روی هم برگزار کرده‌اند و بوسنی فقط یک بار موفق شده تیم ملی ایران را شکست بدهد اما شاید ارزش آن نتیجه از همه بردهای ایران روبه‌روی این حریف بیشتر باشد. آخرین بار در جام جهانی 2014 برزیل بود که دو تیم در دیدار پایانی مرحله گروهی روبه‌روی هم قرار گرفتند. ایران برای تجربه اولین صعود تاریخش به مرحله حذفی این تورنمنت به شکست دادن بوسنی نیاز داشت اما با درخشش ژکو، در نهایت این بوسنیایی‌ها بودند که تیم کی‌روش را با نتیجه سه بر یک از پیش رو برداشتند. آن مسابقه همیشه به عنوان یک تجربه تلخ در ذهن هواداران تیم ملی باقی مانده است. چراکه تصور می‌شد ایران می‌‌تواند از این حریف عبور کند و خودش را به دور یک‌هشتم نهایی جام جهانی برساند. تیم ملی ایران با چند مربی دیگر هم روبه‌روی بوسنی قرار گرفته و معمولا همیشه در دیدارهای تدارکاتی، نتایج ایده‌آلی روبه‌روی این حریف به دست آورده است. در روزهای سرمربیگری افشین قطبی، ایران در زمین بوسنی این تیم را با نتیجه سه بر دو شکست داد. در دوران حضور برانکو روی نیمکت و درست قبل از جام جهانی آلمان هم ایران توانست در استادیوم آزادی، پنج بار دروازه این حریف را باز کند. میرسلاو بلاژویچ هم به عنوان سرمربی تیم ملی ایران، سابقه یک پیروزی چهار بر صفر روبه‌روی این حریف را دارد. بلاژ البته در یک رویارویی دیگر با بوسنی، یک تساوی دو بر دو را نیز تجربه کرده است. سه پیروزی، یک تساوی و یک شکست در پنج مسابقه، نشان از برتری آماری ایران نسبت به بوسنی دارد اما نباید فراموش کرد که کلیدی‌ترین دوئل دو تیم، به سود رقیب به پایان رسیده است.

انگیزه، شاید یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عبارت‌ها در مورد مسابقه امروز تیم ملی باشد. حقیقت آن است که بسیاری از این نفرات، در فهرست نهایی تیم ملی برای دیدارهای بزرگ جایی نخواهند داشت و تنها تعداد کمی از آنها پس از بازگشت ستاره‌های اصلی در تیم ملی باقی می‌مانند. در نتیجه برای همه این نفرات استفاده از تک تک موقعیت‌ها برای حفظ جایگاه در تیم اهمیت زیادی دارد. در ترکیب تیم مقابل هم ستاره‌هایی مثل سئاد کولاشیناچ، میرالم پیانیچ و ادین ویشکا دیده می‌شوند که سابقه بازی در تیم‌های بزرگی را دارند. بوسنی می‌تواند یک حریف سرسخت برای تیم ملی باشد. هرچند که در صورت حضور نفرات مهم تیم ملی، این بازی به مراتب تماشایی‌تر از کار درمی‌آمد.