آریا طاری

بخش مهمی از معادله‌های قهرمانی هر فصل در لیگ برتر، به سرنوشت دروازه‌ها بستگی دارد. برای باور این فرضیه، کافی است به یاد بیاورید که آخرین قهرمانی استقلال در لیگ برتر با یک رحمتی آماده رقم خورد، فرناندو خسوس در یک فصل رویایی از استقلال خوزستان یک تیم قهرمان ساخت و بیرو با حضور در پرسپولیس، تیم برانکو را به خوبی تکمیل کرد تا آنها به قهرمانی‌های سریالی در فوتبال ایران برسند. داشتن یک دروازه‌بان خوب، هنوز برای همه تیم‌ها یک ضرورت بزرگ به شمار می‌رود. هیچ تیمی بدون داشتن یک گلر تمام‌عیار، شانسی برای قهرمانی در لیگ برتر نخواهد داشت.

پرسپولیس؛ هشت‌پایی به اسم حامد

عوض کردن هر ساله تیم در لیگ برتر، عادت همیشگی حامد لک بوده است. این بار اما او بالاخره پیراهن تیم محبوبش را به دست آورده و به هیچ قیمتی نمی‌خواهد فرصت درخشیدن در پرسپولیس را از دست بدهد. آخرین تجربه حضور لک در یک تیم مدعی، در تراکتورسازی رقم خورد و به هیچ وجه تجربه موفقیت‌آمیزی نبود اما این گلر حالا انگیزه‌های زیادی دارد تا یک موفقیت باشگاهی در فوتبال ایران به دست بیاورد. لک هنوز اولین بازی لیگ برتری‌اش را برای پرسپولیس انجام نداده اما در لیگ قهرمانان آسیا، حضور فوق‌العاده‌ای در ترکیب تیم یحیی داشته و رادوشوویچ را کاملا به سایه رانده است. رادو که گلر دوم سرخ‌ها به شمار می‌رود، هنوز به جلسه‌های تمرینی باشگاه ملحق نشده و همچنان دور از تیم است اما شنیده می‌شود که به زودی دوباره در همان نقش همیشگی گلر نیمکت‌نشین به این باشگاه برمی‌گردد.

استقلال؛ انتخاب نه‌چندان سخت

تقدیر استقلال ظاهرا قرار است همیشه به انتخاب بین دو گلر مدعی گره بخورد. آنها زمانی بین رحمتی و طالب‌لو انتخاب کرده‌اند و سپس این تجربه را بین رحمتی و حسینی داشته‌اند. حالا رشید مظاهری و سیدحسین حسینی، گلرهای اصلی این فصل باشگاه به شمار می‌روند و فقط یکی از آنها می‌تواند فصل را به عنوان مرد شماره یک خط دروازه شروع کند. این انتخاب برخلاف گذشته، اصلا هم سخت به نظر نمی‌رسد. چراکه با توجه به تجربه‌های گذشته، رشید مظاهری گلر به مراتب بهتر و آماده‌تری به نظر می‌رسد و سیدحسین در استقلال، فصل کابوس‌وار و وحشتناکی را سپری کرده است. رشید پس از تجربه حضور در ذوب و تراکتورسازی، به خوبی می‌داند که اگر در استقلال بدرخشد و بیشتر دیده شود، شانس خوبی برای حضور در دروازه تیم ملی هم خواهد داشت. اگر حواشی در اطراف دروازه استقلال اوج نگیرند و ماجراهای مظاهری و حسینی دردسرساز نشوند، رقابت این دو گلر می‌تواند انگیزه هر دو سنگربان برای آماده‌ بودن را به اوج برساند. با این حال فکری حتی به سیستم چرخشی فکر هم نمی‌کند و به خوبی می‌داند که باید از همان هفته اول، یک گلر ثابت را برای تیمش در نظر بگیرد.

فولاد خوزستان؛ بازگشت گلر جنجالی

شهاب گردان یکی از دلایل مهم موفقیت‌های فصل گذشته فولاد در مسیر رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان آسیا بود اما در تابستان، جواد نکونام اصراری برای حفظ این سنگربان انجام نداد. گردان راهی ذوب‌آهن شد و فولادی‌ها یک قرارداد غیرمنتظره با محسن فروزان بستند. فروزان پس از ماجراهای جنجالی دیدار تراکتور و سپیدرود رشت در لیگ هجدهم، حدود یک سال دور از فوتبال بود و سپس با پوشیدن پیراهن پارس جنوبی دوباره به فوتبال برگشت. او حالا شانس بازی در یک تیم بزرگ را به دست آورده و قصد دارد فرصت‌های از دست رفته‌اش در لیگ برتر را جبران کند. فروزان در همین پنجره نقل و انتقالات با چند باشگاه دیگر هم مذاکره کرد اما خبری از توافق نهایی نبود. جواد نکونام اما ظاهرا اعتماد قابل توجهی به این سنگربان دارد و او را برای تبدیل شدن به مرد شماره یک خط دروازه تیمش انتخاب کرده است. نکو، مرادیان را نیز به عنوان سنگربان ذخیره تیمش در اختیار خواهد داشت.

تراکتورسازی تبریز؛ حبیب محک می‌خورد

پس از جدایی رشید مظاهری برای پیوستن به استقلال، تراکتوری‌ها به سراغ سنگربانی رفتند که اتفاقا زمانی مورد توجه استقلال قرار داشت. علیرضا منصوریان برای لیگ بیستم، روی حبیب فرعباسی جوان حساب باز کرده است. سنگربان ثابت نفت مسجدسلیمان، حالا فصل را در ترکیب تراکتوری‌ها کلید می‌زند. قرمزهای تبریز البته به سبک و سیاق چند فصل گذشته، محمدرضا اخباری را نیز به عنوان گلر دوم روی نیمکت خواهند داشت. فرعباسی از جنس خریدهای معمول تراکتورسازی تبریز نیست. او یک ستاره گرانقیمت به شمار نمی‌رود و با حضورش تراکتور را کهکشانی نمی‌کند اما توانایی‌های زیادی دارد و می‌تواند در این فرصت جدید، به یکی از بهترین گلرهای لیگ برتر تبدیل شود.

سپاهان اصفهان؛ پیام اینجاست

یکی از ایده‌آل‌ترین خریدهای امیرقلعه‌نویی برای سپاهان، بدون هیچ شکی پیام نیازمند بود. سنگربان جوانی که از پیکان جذب شد و در دو فصل گذشته، عملکرد فوق‌العاده‌ای در سپاهان داشت. پیام از این باشگاه به اردوی تیم ملی هم رسیده و یکی از آماده‌ترین گلرهای حال حاضر فوتبال ایران به شمار می‌رود. عملکرد نیازمند البته در دیدارهای این فصل لیگ قهرمانان چندان درخشان نبود اما حضور او همچنان یک قوت قلب بزرگ برای سپاهان در لیگ بیستم تلقی خواهد شد.