آریا رهنورد

یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت پرسپولیس در این سال‌ها، فاصله‌ گرفتن از ستاره‌های پرحاشیه بوده است. قرمزها خیلی زود به همکاری با رامین رضاییان، طارمی، محسن مسلمان، منشا و سایر ستاره‌های دردسرساز پایان دادند و به سراغ نفراتی رفتند که هرگز اردوی تیم را به هم نمی‌زدند و حاشیه بزرگی برای این مجموعه درست نمی‌کردند. حالا اما ظاهرا باشگاه سیاست‌های متفاوتی را مد نظر قرار داده است. هیچ‌کدام از سه خرید جدید این تیم، ستاره‌های آرامی نیستند و این موضوع ممکن است در آینده‌ای نزدیک، به یک چالش بزرگ برای سرخ‌ها تبدیل شود.

عیسی آل‌کثیر

در بین سه خرید همزمان سرخ‌ها در بازار، شاید عیسی معقول‌ترین گزینه باشد. بازیکنی که یک فصل موفقیت‌آمیز را در نفت آبادان پشت سر گذاشته و در کورس آقای گلی نیز حضور داشته است. آمار آل‌کثیر البته چندان هم درخشان به نظر نمی‌رسد اما با توجه به فقر همیشگی گل در فوتبال ایران، این آمار تا حدودی قابل دفاع است. نکته نگران‌کننده در مورد آل‌کثیر، شرایط سنی این بازیکن است. پرسپولیس یک بازیکن 32 ساله را برای خط حمله به خدمت گرفته و واضح به نظر می‌رسد که این هرگز یک خرید طولانی‌مدت به شمار نمی‌رود. اگر هدف از این قرارداد جایگزینی علی علیپور بوده باشد، عیسی نه به لحاظ سنی، نه به لحاظ آماری و نه از نقطه نظر فنی، یک جایگزین ایده‌آل برای مهاجم شماره 70 سرخ‌ها محسوب نمی‌شود. او در چند مقطع از فصل گذشته نیز با نفت آبادان قهر کرد و هر بار در آستانه جدایی از این باشگاه قرار گرفت.

به نظر می‌رسد اگر پرسپولیسی‌ها نیز مطالبات مالی آل‌کثیر را فراهم نکنند، باید در انتظار غیبت او در جلسه‌های تمرینی باشند. موضوع مهم دیگر، قرارداد مالی سنگین این مهاجم است. رقمی که با توجه به شرایط سنی و همچنین سوابق او در فوتبال ایران، کمی عجیب و دور از انتظار به نظر می‌رسد. آل‌کثیر پس از آقای گلی لیگ یک، مورد توجه علیرضا منصوریان قرار گرفت و به نفت تهران رفت. او برای پیکان و صنعت نیز بازی کرده اما تنها یک فصل درخشان در فوتبال ایران داشته است. اگر کیفیت او شبیه به فصل گذشته باشد، پرسپولیسی‌ها یک خرید خوب انجام داده‌اند اما تا قبل از اولین نمایش‌های عیسی، در مورد این خرید تردیدهای بسیار زیادی وجود خواهد داشت.

سعید آقایی

تیمی که همین حالا دو بازیکن برای سمت چپ خط دفاعی دارد، حالا سومین بازیکن در این پست را هم خریداری کرده است. محمد انصاری با یک مصدومیت سنگین روبه‌رو شده و محمد نادری نیز این اواخر زیاد آسیب می‌بیند. همین موضوع موجب شده است که یحیی، به دنبال گزینه باثبات‌تری در بازار باشد. با این حال آمار نشان می‌دهد که آقایی، خیلی هم مهره باثباتی نیست. او در 11 بازی سپاهان در لیگ برتر نوزدهم غایب بوده و در طول فصل تنها دو پاس گل برای هم‌تیمی‌ها فراهم کرده است. او در شرایطی راهی پرسپولیس شده که همه می‌دانند در گذشته، یک محتوای توهین‌آمیز علیه این باشگاه در فضای مجازی منتشر کرده و به همین خاطر نیز دو جلسه محروم شده بود. آقایی هنوز هیچ توضیحی در این ارتباط نداده و کامنت‌های صفحه اینستاگرامش را هم بسته است. او قابلیت‌های فنی نسبتا خوبی دارد اما هرگز نمی‌تواند یک خرید بزرگ برای قرمزها باشد. اگر آقایی واقعا یک مهره درخشان و بدون جانشین بود، سپاهانی‌ها حتما تلاش بیشتری برای حفظ او انجام می‌دادند. نگاه کردن به این خرید از زاویه خوش‌بینی، کمی سخت به نظر می‌رسد. چراکه آقایی اساسا شخصیت آرامی ندارد و ممکن است خیلی زود تیم را به حاشیه ببرد. او از جنس نفرات فعلی باشگاه نیست و این موضوع ممکن است خیلی زود به یک چالش برای این تیم تبدیل شود.

حامد لک

پنالتی چیپ علی علیپور، تنها هدیه پرسپولیسی‌ها به حامد لک نبود. این بازیکن حالا یک قرارداد خوب هم از این باشگاه هدیه گرفته است. او همیشه به پرسپولیس علاقه‌مند بوده و حالا مزد عمومی کردن این علاقه را هم دریافت می‌کند. در کنار همه حواشی که پای ثابت دوران فوتبال حامد لک هستند، می‌توان گفت که او در این سال‌ها پیشرفت زیادی نداشته و هرگز از ثبات چندانی برخوردار نبوده است. لک مدام تیم عوض کرده و در هیچ پروژه‌ای باقی نمانده است. او در روزهای بازی برای تراکتور، حتی به اردوهای تیم ملی هم رسید اما چند اشتباه فاجعه‌بار در هفته پایانی لیگ چهاردهم، موجب شد تا این سنگربان عملا قهرمانی لیگ را از تراکتور بگیرد و جایگاه ملی‌اش را هم از دست بدهد. او درحالی از ماشین‌سازی به پرسپولیس می‌رسد که فصل گذشته جایی در بین بهترین گلرهای لیگ نداشته است. هواداران پرسپولیس می‌توانند روی تبحر لک در مهار پنالتی حساب کنند اما نمی‌توانند اشتباه‌های فردی همیشگی این سنگربان را نیز نادیده بگیرند. او یک خرید بسیار پرریسک برای پرسپولیس به شمار می‌رود. خریدی که اگر به شکست بینجامد، آینده باشگاه را به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.