آریا طاری

اگرچه سرنوشت چند ستاره استقلال مثل علی کریمی هنوز روشن نشده و محمود فکری هنوز ترکیب صددرصدی تیمش برای لیگ بیستم را نشناخته اما به نظر می‌رسد او زمان خوبی برای تمرکز روی تیمش در اختیار داشته و باشگاه در چند دیدار تدارکاتی، تا حدودی ذهنیت مربی‌اش برای فصل جدید را ساخته است. فکری کارش را به دور از هیاهوهای مرسوم فوتبال ایران شروع کرده و اهداف بزرگی برای آبی‌ها در سر دارد. شاید جدی‌ترین دغدغه این روزهای مرد اول نیمکت استقلال، رقم زدن یک شروع امیدوارکننده در لیگ برتر باشد. این درست همان چیزی است که می‌تواند آبی‌ها را در مسیر آرامش قرار بدهد.

شروع خوب، مهم‌ترین کلیدواژه‌ برای محمود فکری در لیگ برتر بیستم به شمار می‌رود. او در لیگ نوزدهم شروع بسیار خوبی روی نیمکت نساجی داشت و همان چند نتیجه ایده‌آل، به این مربی کمک کرد تا تیمش را از کابوس سقوط جدا کند و از نساجی، یک تیم میانه جدولی بسازد. در اینکه فکری به عنوان کاپیتان سال‌ها برای پیراهن استقلال جنگیده و همیشه یکی از پسران درخشان این باشگاه بوده، تردیدی وجود ندارد. در اینکه او در قامت یک مربی، به سختی تلاش کرده و پله‌های موفقیت را با حالتی کاملا تدریجی پشت سر هم گذاشته هم شکی نیست. با این حال نمی‌توان منکر این حقیقت شد که هنوز بخشی از هواداران استقلال این انتخاب را متقاعدکننده نمی‌دانند و هنوز به اندازه کافی نسبت به فکری خوش‌بین نیستند. دلیل‌شان هم واضح است. آنها از یک طرف، به سابقه کاری او در باشگاه‌های کوچک اشاره می‌کنند و از سوی دیگر، رابطه خوب او با مدیران باشگاه را دلیلی بر نادیده گرفته شدن جزئیات از سوی فکری می‌دانند. سرمربی این روزهای آبی‌ها برای فاصله گرفتن از همه تردیدها و محکم کردن جایگاهش در استقلال، تنها یک راه دارد. او باید یک شروع امیدوارکننده و ایده‌آل را در لیگ بیستم رقم بزند و در همین هفته‌های ابتدایی تا می‌تواند برای تیمش امتیاز به دست بیاورد.

شروع‌های ناامیدکننده در لیگ برتر و از دست دادن امتیازهای پیاپی در همان هفته‌های اول، به عادت تکراری این سال‌های استقلال تبدیل شده است. عادتی که نهایتا در پایان فصل، فرصت رسیدن به قهرمانی را از این تیم می‌گیرد. این تیم در پنج بازی اول لیگ برتر نوزدهم، فقط سه امتیاز به دست آورد و طعم هیچ بردی را نچشید. آنها در فاصله هفته‌های ششم تا یازدهم تک تک رقبا را شکست دادند و در هفته سیزدهم حتی به صدر جدول رسیدند اما حتی با وجود بدون شک ماندن از هفته بیست و دوم لیگ به بعد، باز هم دست‌شان به جام قهرمانی نرسید. از دست دادن 12 امتیاز در پنج هفته اول لیگ آنقدر سنگین بود که دیگر جبران‌شدنی نباشد. استقلال لیگ هجدهم با هدایت وینفرد شفر هم اوضاع بهتری نداشت. این تیم در هشت هفته اول لیگ، فقط و فقط یک بار برنده شد و از مجموع 24 امتیاز ممکن در این هشت نبرد، فقط هشت امتیاز دشت کرد. از دست دادن 16 امتیاز در هشت هفته اول لیگ، برای ناکام ماندن این تیم کافی به نظر می‌رسید. این طلسم در لیگ برتر هفدهم برای تیم علیرضا منصوریان هم وجود داشت. تیمی که در هفت هفته نخست لیگ فقط یک بار برنده شد و چهار بار نیز نتیجه را به رقبا واگذار کرد. آنها از 21 امتیاز ممکن در این هفت هفته، فقط به پنج امتیاز دست پیدا کردند. جالب است بدانید استقلال لیگ برتر شانزدهم با منصوریان نیز، در 6 هفته ابتدایی لیگ حتی یک بار هم برنده نشد و در این 6 هفته فقط پنج امتیاز به دست آورد. شروع‌های ضعیف در چهار فصل گذشته، نفس استقلال را گرفته‌اند و این درست همان مساله‌ای که محمود فکری برای رسیدن به موفقیت در این باشگاه، باید آن را تغییر بدهد. اتفاق‌های زیادی در استقلال رخ داده تا هر فصل برای این تیم به بدترین شکل ممکن شروع شود. مشکلات مربوط به استراماچونی و ماجرای مترجم، سفر دیرهنگام شفر به تهران پیش از شروع فصل و ناآمادگی منصوریان برای هدایت این باشگاه در چند فصل گذشته برای آبی‌ها گران تمام شده‌اند اما حالا محمود فکری با یک زاویه دید متفاوت به استقلال پیوسته و امیدوار است داستان شروع‌های ناامیدکننده این باشگاه در لیگ برتر را پس از چند سال با یک تغییر بزرگ مواجه کند.

تیم‌های قهرمان لیگ، معمولا یک ویژگی مشترک دارند و آن ویژگی، معمولا رقم زدن یک شروع دلچسب در رقابت‌های لیگ برتر است. آنها در همان هفته‌های اول از رقبا سبقت می‌گیرند و برای خودشان حاشیه امن به وجود می‌آورند. محمود فکری هم برای نتیجه گرفتن در استقلال، باید متوجه اهمیت فوق‌العاده دیدارهای آغازین لیگ برتر باشد. قرعه آنها هم در شروع فصل طوری است که موقعیت نتیجه گرفتن را برای استقلال به وجود می‌آورد. دیگر همه چیز به فکری و پسرها بستگی خواهد داشت. اگر آنها نمی‌خواهند همان ماجراهای چند سال گذشته برای باشگاه تکرار شود، باید نتایج ایده‌آلی را در همین هفته‌های اول به دست بیاورند.