آریا طاری

 در لیگ برتر نوزدهم، فقط سه مربی از اولین هفته تا آخرین هفته در عضویت یک باشگاه قرار داشتند. جواد نکونام یکی از همان سه نفر بود اما همین مربی، حالا در آستانه جدایی از فولاد خوزستان قرار دارد. به صورت همزمان، صحبت‌هایی در خصوص پیوستن یحیی گل‌محمدی به باشگاه سپاهان نیز به گوش می‌رسد. این دو مربی که زمانی در تیم ملی با هم همبازی بودند، حالا در آستانه دو تصمیم کلیدی قرار گرفته‌اند. تصمیم‌هایی که تاثیری شگرف روی آینده مربیگری آنها خواهد گذاشت.

آخرین صحبت‌های نکو پس از سهمیه آسیایی فولاد، بوی خداحافظی از این تیم داشت. به نظر می‌رسد این مربی از مدتی قبل، تصمیم به ترک باشگاه گرفته و حالا به درهای خروجی تیم نزدیک است. طبعا مدیران باشگاه، اصلا دوست ندارند یک مربی جوان و موفق را به سادگی از دست بدهند. جواد تاثیر زیادی روی بازیکنان تیم هم داشته و همه از همکاری با او، کاملا راضی به نظر می‌رسند. با این حال ظاهرا پای یک پیشنهاد بهتر وسط است و همین موضوع، توانسته او را برای ترک این مجموعه ترغیب کند. نکو سرمربیگری را دو سال قبل با پذیرفتن هدایت خونه به خونه بابل شروع کرد. او پس از مدتی به نساجی ملحق شد و در اولین فصل مربیگری در فوتبال ایران، صعود تاریخی این باشگاه به لیگ برتر را رقم زد. دومین فصل او در نساجی، با یک جدایی غیرمنتظره همراه بود اما حالا این مربی در سومین فصل، سهمیه آسیایی را با فولاد جشن گرفته تا با همین تجربه کم، نسبت به بسیاری از مربیان شاغل در فوتبال ایران، موفقیت‌های بیشتری به دست آورده باشد. حالا اما زمزمه‌هایی در مورد پیشنهاد جدی تراکتورسازی به این مربی به گوش می‌رسد. او احتمالا با یک قرارداد بهتر، راهی فوتبال تبریز می‌شود اما این موضوع ممکن است در نهایت، یک اشتباه استراتژیک برای این مربی جوان باشد. جواد در دوره مربیگری، پله‌های ترقی را با سرعت بسیار زیادی طی کرده اما اصرار برای تغییر مداوم تیم، شاید در نهایت به نفع او تمام نشود. او در فولاد، ثبات خوبی به دست آورده است. در این باشگاه، امکانات و زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت فراهم است. همچنین او در فولاد می‌تواند به خوبی روی آکادمی باشگاه و معرفی نفرات جوان حساب باز کند. تیم او راهی لیگ قهرمانان آسیا شده و یک پروژه آسیایی در اهواز، کاملا جذاب خواهد بود. با این حال ظاهرا او ترجیح می‌دهد به تیمی برود که به بی‌ثباتی و عوض کردن مداوم مربی‌ها شهرت دارد. باشگاهی که هر مربی بلافاصله پس از هر ناکامی، برکنار می‌شود.

درست قبل از دربی نیمه‌نهایی جام حذفی، خبر عجیبی در مورد توافق یحیی گل‌محمدی با باشگاه سپاهان در برخی از رسانه‌ها منتشر شد. یحیی البته با لحنی بسیار تند، این خبر را تکذیب کرده اما به نظر می‌رسد حداقل مذاکره‌ای بین دو طرف صورت گرفته باشد. سپاهان یکی از جدی‌ترین گزینه‌های یحیی برای فصل آینده را نیز به خدمت گرفته و این موضوع، شائبه‌ها را در خصوص پیوستن مربی پرسپولیس به این باشگاه تقویت می‌کند. گل‌محمدی پس از شکست روی نیمکت پرسپولیس در اولین مقطع، سال‌ها تلاش کرد تا دوباره به همین موقعیت برگردد. عجیب به نظر می‌رسد اگر او، این موقعیت را به سادگی از دست بدهد و خودش را به یک باشگاه دیگر برساند. شاید در سپاهان، رقم بزرگ‌تری در انتظار گل‌محمدی باشد اما او با این تصمیم، عملا بلیتش را در باشگاه پرسپولیس برای همیشه می‌سوزاند. هواداران این تیم با چنین تصمیمی کنار نمی‌آیند و این موضوع، به معنای پایان همیشگی دوران حضور این مربی در جمع قرمزها خواهد بود. سپاهان شاید در شروع فصل آینده، ترکیب پرستاره‌تری را در اختیار داشته باشد اما بدون تردید اوضاع در پرسپولیس، برای یحیی مطلوب‌تر خواهد بود. او هدایت تیمی را بر عهده دارد که در رسیدن به موفقیت‌های ریز و درشت، به ثبات رسیده و رفتن به سپاهان در این موقعیت، یک چالش بسیار بزرگ را پیش روی این مربی قرار خواهد داد. یحیی قبل از این هم در باشگاه‌هایی مثل تراکتورسازی کار کرده و در این تیم، اصلا موفق نبوده است. او پس از مدت‌ها به خواسته‌اش برای قهرمانی لیگ رسیده و ترک پرسپولیس در این وضعیت، چیزی به جز یک قمار بزرگ نیست.

یحیی و نکو، باید به سرنوشت آخرین مربیان تیم‌های تراکتورسازی و سپاهان تا امروز نگاه کنند. ساکت الهامی، تیمش را پس از چند سال به فینال جام حذفی رسانده و این شانس را دارد که دومین جام تاریخ تراکتورسازی را در سطح اول فوتبال ایران به دست بیاورد. با این حال باشگاه به او اعتماد ندارد و از آن‌جایی که به تغییر سرمربی خو گرفته، با مربی‌های دیگری مذاکره می‌کند. امیر قلعه‌نویی نیز یک سپاهان بحران‌زده را تحویل گرفت و این تیم را نایب‌قهرمان لیگ برتر کرد اما چون نتوانست همین رده را تکرار کند، با انبوهی از کنایه‌ها از سمت خود برکنار شد. شاید مرور سرنوشت همین دو مربی، کافی باشد تا جواد و یحیی، از تصمیم‌های جنجالی پیش رو پشیمان شوند.