آریا طاری

لیگ نوزدهم، داستان‌هایی عجیب برای خیلی از مربی‌ها داشت. بعضی‌ها مثل استراماچونی و کالدرون با وجود نتایجی خوب، راه‌شان را از فوتبال ایران جدا کردند. بعضی‌ها مثل دنیزلی و قلعه‌نویی، روزهایی کابوس‌وار را پشت سر گذاشتند و بعضی‌ها، دائما در جابه‌جایی بین تیم‌های مختلف بودند. این فصل از لیگ برتر اما برای هفت مربی، بسیار خوش‌یمن به نظر می‌رسید. آنها که در این لیگ به اهداف‌شان رسیدند و حتی گاهی چیزی بیشتر از هدف اولیه‌شان را نیز به دست آوردند.

دراگان اسکوچیچ؛ راه تیم ملی از برزیل گذشت

لیگ نوزدهم برای هیچ‌کدام از مربی‌ها، به اندازه دراگان اسکوچیچ رضایت‌بخش نبود. او فقط یک نیم‌فصل در این لیگ مربیگری کرد اما توانست در همین فرصت، شانس هدایت تیم ملی را به دست بیاورد. ظرف چند ماه مارک ویلموتس رفت، فدراسیون با علی دایی به توافق نرسید و باشگاه سپاهان با پیوستن امیر قلعه‌نویی به تیم ملی مخالفت کرد تا دراگان، بزرگ‌ترین شانس دوران مربیگری‌اش را به دست بیاورد. او در نفت آبادان، نتایج بسیار خوبی گرفت و این تیم را حتی به جمع مدعیان کسب سهمیه آسیا رساند. جالب اینکه اسکوچیچ در قامت سرمربی تیم ملی، هنوز حتی یک مسابقه تدارکاتی را نیز پشت سر نگذاشته است. با این حال او دستیارانش را انتخاب کرده و همچنان منتظر شروع دوباره رقابت‌های ملی است.

یحیی گل‌محمدی؛ سرانجام قهرمانی

در کارنامه دوران مربیگری یحیی گل‌محمدی، یک جای خالی بزرگ دیده می‌شد. او هرگز نتوانسته بود قهرمانی لیگ برتر را به دست بیاورد اما بالاخره این طلسم در بازگشت یحیی به پرسپولیس شکسته شد. این مربی که در اولین تجربه حضورش در پرسپولیس شکست خورده بود، این بار روزهای کاملا متفاوتی را پشت سر گذاشت. یحیی وارث ایده‌آلی برای برانکو و کالدرون بود. او در نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم، سرمربی قرمزها شد و با این تیم نتایج خارق‌العاده‌ای به دست آورد. با 11 پیروزی، سه تساوی و تنها یک شکست، گل‌محمدی موفق‌ترین عملکرد یک مربی در یک باشگاه در این فصل از لیگ برتر را به نام خودش ثبت کرد. تیم او به جز استقلال، همه رقبای مستقیم پرسپولیس در مسیر قهرمانی را در دیدارهای رو در رو شکست داد.

جواد نکونام؛ دفاع کن و برنده شو

سومین فصل سرمربیگری جواد نکونام، به شکلی رویایی به پایان رسید. نکو که در دو فصل قبلی تجربه یک صعود به لیگ برتر را داشت، حالا یک صعود به لیگ قهرمانان را نیز به کارنامه‌اش اضافه کرد. او برای رسیدن به این سهمیه، رقبای قدرتمندی مثل سپاهان و تراکتور را از پیش رو برداشت. نکو و تیمش، فصل جذابی را سپری کردند. او یکی از سه مردی بود که در این فصل از لیگ برتر، روی نیمکت باشگاه‌شان دوام آوردند و تیم‌شان را تغییر ندادند. جواد یک تیم سازمان‌یافته و دقیق در اهواز ساخت. تیمی که به سختی شکست می‌خورد و در دفاع نیز، عالی به نظر می‌رسید. حالا او در چهارمین فصل مربیگری، تجربه کار در لیگ قهرمانان آسیا را نیز به دست خواهد آورد.

فرهاد مجیدی؛ رد پای امیدواری

فصل گذشته در هفته‌های پایانی سرمربی استقلال شد و نتوانست نایب‌قهرمانی را برای تیمش به دست بیاورد اما در این فصل به عنوان جایگزین استراماچونی، بالاخره این رده را برای استقلال گرفت. آبی‌ها زیر نظر فرهاد، به جایگاه دوم لیگ رسیدند و حالا باید در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی نیز به میدان بروند. مجیدی برای مدتی، تنها از نقشه‌های استراما استفاده می‌کرد اما به مرور زمان، از این حصار خارج شد و تفکرات خودش را در تیم بیشتر جدی گرفت. او با کنار گذاشتن چند بازیکن در روزهای حساس فصل، نشان داد که نظم و انضباط در تیم، برایش از هر چیزی مهم‌تر است. تجربه فرهاد در لیگ نوزدهم، تا اینجا تجربه‌ای موفقیت‌آمیز بوده است.

محمود فکری؛ منطقه شکست ممنوع

از زمان شروع دوران مربیگری محمود فکری در نساجی، این تیم حتی یک شکست را نیز در لیگ برتر تجربه نکرد. فکری با چهار پیروزی و 6 تساوی، دوران فوق‌العاده‌ای را در نساجی سپری کرد و از تیمی که در خطر سقوط قرار داشت، یک تیم وسط جدولی ساخت. فکری در اولین تجربه لیگ برتری، عالی ظاهر شد و البته با شکست دادن تیم‌هایی مثل تراکتور، سپاهان و فولاد خوزستان، راه برای آسیایی شدن استقلال را نیز هموار کرد.

ابراهیم صادقی؛ در جست‌وجوی جوان‌ها

شاید نتایج سایپا در لیگ نوزدهم اصلا ایده‌آل نبوده باشد اما نباید فراموش کرد که تنها سه مربی در تمام هفته‌های فصل، روی نیمکت‌ تیم‌شان دوام آوردند و یکی از آن سه مربی، ابراهیم صادقی بود. او سیاست‌های باشگاه سایپا را عوض کرد و تیمی ساخت که تنها به دنبال معرفی نفرات جوان‌ به فوتبال ایران بود. تیمی که با یکی از جوان‌ترین ترکیب‌های تاریخ لیگ برتر روبه‌روی رقبا ظاهر شد.

مهدی تارتار؛ فراتر از حد انتظار

نفت مسجدسلیمان در لیگ نوزدهم، هرگز برای «بقا» بازی نکرد. آنها رویاهای بزرگ‌تری داشتند و تیمی درخشان به نظر می‌رسیدند. تیمی که با 17 تساوی، بیشترین تعداد تساوی‌های فصل را تجربه کرد و در زمین مسابقه، شکست دادنش اصلا کار راحتی به نظر نمی‌رسید. نفت مسجد در لیگ نوزدهم، فراتر از حد انتظار بود. تیمی که در نهایت در میانه جدول قرار گرفت و به جمع چهار تیم برتر جام حذفی نیز رسید.