هرچه زودتر سرمربی تیم ملی انتخاب شود، به سود ماست

مجتبی میرزاجانپور والیبالیست تیم سپاهان یکی از موافقان پر و پا قرص برگزار شدن لیگ در شرایط کرونا بود. او که بابت کرونا و نیمه‌تمام ماندن لیگ فصل قبل با کاهش مبلغ قراردادش مواجه شده بود، ابراز امیدواری کرد لیگ امسال هرطور شده برگزار و به پایان برسد تا والیبال هم در سال المپیک از بحث فنی متضرر نشود و هم دوباره شاهد کم شدن قراردادها نباشند. او همچنین درباره نتایج اخیر تیم فوتبال این باشگاه نیز صحبت کرد.

نگار رشیدی

  شرایط تمرینات چطور است؟

خدا را شکر همه چیز خوب است. ما از اول تیر تمرینات را شروع کردیم، شرایط تیم خوب است و خوشبختانه همه چیز رو به جلو در حرکت است. ما در روزهای آخر تمرینات بدنسازی هستیم. تمرینات‌مان فشرده است و بدن‌های‌مان دارد به حالت بازی برمی‌گردد. هفته آینده هم قرار است دو بازی دوستانه انجام دهیم و در ادامه هم که ان‌شاءا... 19 شهریور لیگ استارت می‌خورد.

  اخیرا اخباری از ابتلای برخی والیبالیست‌ها به گوش رسید. در سپاهان کسی مبتلا شد؟

نه خدا را شکر در تیم ما هیچ‌کس کرونا نگرفت. چراکه ما در این مدت در کمپ بودیم و کسی به آنجا نمی‌آمد و همه چیز تحت کنترل بود. هر روز هم داریم تست می‌دهیم که اگر خدای نکرده کسی مبتلا بود سریعا برای درمان برود. ما حتی تست اصلی را هم دادیم و مشکلی نداشتیم.

   قرعه‌کشی لیگ هم انجام شد تا خیال والیبالیست‌ها از بابت برگزاری رقابت‌ها راحت شود.

بله، وزارت ورزش و بهداشت اعلام کرده‌اند که پنج رشته ورزشی که المپیکی هستند با رعایت یکسری پروتکل‌های ویژه باید لیگ‌شان برگزار شود. یکی از این پنج رشته هم والیبال و یکی دیگر هم بسکتبال است. قرعه‌کشی لیگ هم که انجام و مشخص شد چه تیم‌هایی باید با هم رودررو شوند. اولین بازی ما هم 19 شهریور است و فعلا هیچ مشکلی نیست. خدا را شکر می‌کنیم که روسیه واکسن کرونا را پیدا کرده. رابطه ایران و روسیه هم که خوب است، ان‌شاءا... زودتر این واکسن به کشور ما هم بیاید و از شر کرونا راحت شویم. چون باز هم هیچ چیز مشخص نیست. ممکن است لیگ برگزار و دوباره وضعیت قرمز اعلام شود و مثل پارسال که لیگ تعطیل شد، دوباره این اتفاق بیفتد که خیلی بد می‌شود. البته بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد چون می‌خواهند هر طور که هست لیگ را برگزار کنند و من هم امیدوارم این کار انجام شود. چون امسال، سال المپیک است. هرچند درباره المپیک هم با وجود اینکه اعلام کرده‌اند حتما برگزار می‌شود برخی می‌گویند برگزار نمی‌شود و کلا المپیک توکیو را نمی‌خواهند برگزار کنند. حالا باید صبر کنیم و ببینیم طی چند ماه آینده چه اتفاقی می‌افتد.

   با این حال حاشیه‌های والیبال با اعتراض به سیدبندی و رتبه‌بندی‌ها در مراسم قرعه‌کشی شروع شد.

امسال که همه تیم‌ها در یک گروه قرار دارند و معمولا هر سال هم همین اتفاق می‌افتد. در این چند سالی که من والیبال بازی می‌کنم فقط یکی، دو سال بود که تیم‌ها را به دو گروه تقسیم کردند. البته اگر دو گروه 6 یا 7 تیمی شد برای بازیکنان ملی‌پوش بهتر بود چون فشار کم‌تر می‌شد و تیم‌ها رقبای خود را می‌شناسند. البته همانطور که گفتم بیشتر سال‌ها مسابقات دوره‌ای بوده و از طرفی چون ما پلی‌آف داریم فرقی به حال تیم‌هایی که هزینه کرده‌اند نمی‌کند. شما در هر شرایطی باشی یعنی چه در یک گروه و چه در دو گروه باشی درنهایت باید به تیم‌های حاضر در پلی‌آف برسی. به همین خاطر الان شرایط برای همه تیم‌ها ایده‌آل است. حالا نظرات در این باره متفاوت است. فدراسیون هم تصمیم در این باره را گرفته و تمام شده. حالا ببینیم در طول فصل مشکلی پیش می‌آید یا نه.

 نظرتان درباره رتبه‌بندی‌ها چیست؟

خب رتبه تیم‌ها بر اساس رتبه‌های سال گذشته است. مثلا شهرداری ورامین را تیم اول اعلام کردند. یعنی هر تیمی که پارسال در هر رده‌ای بود به ترتیب از اول رتبه‌بندی می‌شود. حتی شهرداری ورامین را نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا معرفی کردند که البته این رقابت‌ها به خاطر کرونا لغو شد. تیمی که تازه‌وارد است را که نمی‌شود به عنوان تیم اول بگذارند.

  فکر می‌کنید دلیل این اعتراضات چه بود؟

من که در جریان قرعه‌کشی نیستم اما خب همانطور که گفتم نظرات با هم متفاوت است. در یک خانواده هم هر کسی نظر خودش را دارد، حالا فرض کنید 14 تا تیم هستند. مدیرعامل یک نظر دارد، مربی و سرپرست هم نظر خودشان را دارند. تصمیم نهایی هم با فدراسیون است و تیم‌ها باید با شرایط کنار بیایند. چون برگزار شدن لیگ خیلی مهم است. چراکه همانطور که می‌دانید سال گذشته با نیمه‌تمام ماندن مسابقات برخی تیم‌ها 20،30 درصد از قراردادها پرداخت نکردند؛ مثل تیم سابق خودم. این صدمه به خاطر 20 روز به ما وارد شد. کرونا را می‌گوییم یک اتفاق جهانی است و نمی‌شود کاری‌‌اش کرد و ما که عضو یک خانواده هستیم و باید با این موضوع کنار بیاییم. چون والیبال همیشه هست و باید چرخش بچرخد و تیم‌های جدید بتوانند سرمایه‌گذاری کنند و مربی‌ها و بازیکن‌های جدید در این کار به نان و نوایی برسند.

 در قرارداد امسال‌تان بندی برای احتمال کاهش مبلغ پرداختی وجود دارد؟

دو تیم در ایران با بازیکنان‌شان تسویه کردند که یکی‌ شهداب یزد بود و دیگری هم سپاهان. البته شنیده‌ام سیرجان هم این کار را کرده که البته اطلاع دقیقی ندارم. سپاهان باشگاه بزرگ و حرفه‌ای است و فقط در رده بزرگسالان مردان در 30 رشته فعالیت می‌کند. من باشگاهی مثل سپاهان ندیدم.

 تیم فوتبال سپاهان هم که روزهای تلخی را سپری می‌کند. فوتبال سپاهان را پیگیری می‌کنید یا فوتبالی نیستید؟

چرا، دوستان من در سپاهان بازی می‌کنند اما آنقدر درگیر تمرین و خسته‌ هستیم با آنها صحبت نکردم و فقط شنیدم که قلعه‌نویی استعفا داده.

الان ماه مرداد هستیم و لیگ دارد شروع می‌شود. به یک چشم بر هم زدنی لیگ تمام می‌شود. اردیبهشت هم که لیگ ملت‌هاست و بعد هم بلافاصله المپیک را داریم. پسر هرچه زودتر سرمربی چه ایرانی باشد چه خارجی انتخاب شود، به سود ماست

 از دوستان فوتبالی‌تان خبر ندارید؟

من رابطه خوبی با سعید آقایی دارم اما مدتی است با او صحبت نکردم. اما طبیعی است که وقتی تیم شکست می‌خورد همه ناراحت باشند. سپاهان هم باشگاه فوتبالی است و شرایط ایده‌آلی ندارد. خب سپاهان در خانه به نساجی باخت و در تهران هم بازی را به استقلال واگذار کرد. باخت بد است و ان‌شاءا... با چند برد شرایط مثل قبل خواهد شد. باید این دوران را بگذرانند و از آنجایی که سپاهان باشگاه بزرگی است، می‌تواند از این چالش بیرون بیاید و امیدوارم این اتفاق زودتر بیفتد.

 به نظر شما والیبال سپاهان می‌تواند تلخی‌های فوتبال را جبران کند؟

خب بحث والیبال و فوتبال بسیار با هم متفاوت است. فوتبال یک ورزش جهانی است و در همه کشورها حرف اول را می‌زند. البته در کشور ما والیبال در جامعه خوب جا افتاده و همه آن را دنبال می‌کنند. اما بازی برد و باخت و شرایط خاص خودش را دارد. امیدوارم ما استارت خوبی بزنیم. چهار،پنج بازی اول برای ما خوب است. به خاطر کرونا خیلی از تیم‌ها تمایلی به برگزاری بازی دوستانه ندارند. به همین خاطر بعد از چهار،پنج بازی اول می‌توانیم تا بازی با تیم‌هایی که برای سکو می‌جنگند خودمان را پیدا و اشکلات‌ تیم را رفع کنیم و نکاتی که کادر فنی از ما می‌خواهند را انجام دهیم.

 در نخستین بازی باید مقابل خاتم اردکان به میدان بروید. این بازی را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

اردکان مهره‌های بدی در اختیار ندارد اما موضوع این است که تیم آنها دیر تشکیل شده و ما بیش از دو ماه است که داریم تمرین می‌کنیم. امیدوارم استارت خوبی بزنیم. تیمی که کارش را با برد شروع کند، ان‌شاءا... رفته رفته همه چیز برایش جور می‌شود.

  محمدرضا داورزنی هم که بحث بازنشستگی‌اش مطرح شده بود، تا المپیک ماندگار شد.

من شنیده‌ام که ایشان 6 سال زمان دارند که سر کار باشند. داورزنی مدیریت خوبی دارد و از زمانی که به فدراسیون آمد، کارهای خوبی انجام داد و به عنوان مثال از لحاظ پرواز در اعزام‌ها شرایط در شأن تیم ملی بود. الان هم در فدراسیون کارهای ریز و مهمی انجام دادند. ایشان در کار مدیریت خیلی وارد است. با آمدن ایشان شوکی به فدراسیون وارد شد و امیدوارم حالا حالاها باشند و به والیبال کمک کنند.

 در حالی که قرار بود تا آغاز لیگ تکلیف سرمربی تیم ملی روشن شود، این موضوع همچنان حل نشده باقی مانده.

ما هم مثل شما در جریان نیستیم که چه کسی را می‌خواهند انتخاب کنند. گفته‌ می‌شود الکنو سرمربی روسی و رزنده سرمربی برزیلی از گزینه‌ها هستند. فعلا شرایط ایده‌آلی نیست. چون باید سرمربی مشخص شود و بازیکن هم تکلیف خودش را بداند که با کدام مربی می‌خواهد کار کند و روحیات مربی‌ را بداند. امیدوارم زودتر سرمربی را اعلام کنند. فدراسیون به خاطر کرونا دنبال برگزاری لیگ بودند و فکر کنم به همین خاطر بوده که درباره مربی تصمیم نهایی را نگرفتند. اما حالا که تکلیف لیگ روشن شد، فکرشان آزاد شده و باید دنبال انتخاب مربی باشند. هرچه زودتر برای انتخاب مربی اقدام کنند به نفع والیبال است چون امسال سال المپیک است. مربی باید برنامه‌اش را بدهد، بگوید از چه زمانی اردو شروع شود، به چه چیزهایی نیاز دارد. الان ماه مرداد هستیم و لیگ دارد شروع می‌شود. به یک چشم بر هم زدنی هم لیگ تمام می‌شود. اردیبهشت هم که لیگ ملت‌هاست و بعد هم بلافاصله المپیک را داریم. پسر هرچه زودتر سرمربی چه ایرانی باشد چه خارجی انتخاب شود، به سود ماست.