سرفه لیگ برتر!‌

یک روز قبل از مسابقه با پارس جنوبی جم بود که خبر تعطیلی جلسه تمرینی باشگاه استقلال مثل بمب سروصدا کرد. واضح به نظر می‌رسد که تمرین تیم آن هم در آستانه یک بازی لیگ برتر، بدون دلیل موجه تعطیل نمی‌شود. دلیل موجه و نگران‌کننده این تعطیلی، بحران کرونا در اردوی استقلال بود. در آزمایش‌های جدید، تعداد زیادی از نفرات این تیم به ویروس مبتلا هستند و حالا شرایط برای این باشگاه کاملا دشوار به نظر می‌رسد. چند روز قبل، باشگاه فولاد خوزستان نیز به چنین وضعیتی دچار شد و حالا به نظر می‌رسد لیگ برتر، در آستانه تعطیلی دوباره قرار دارد.

آریا طاری

اولین تست‌های کرونا در لیگ برتر، نتایجی امیدوارکننده در پی داشتند اما به مرور زمان، مشخص شد که اوضاع با تصورات اولیه به شدت فرق می‌کند. وقتی لیگ برتر از سر گرفته شد، اوضاع ویروس در کشور آرام شده بود و حتی به گفته شخص وزیر بهداشت، قرار نبود موج دیگری از کووید 19 تا پاییز در کشور اتفاق بیفتد. از آن جایی که حتی وزیر بهداشت هم «غافلگیر» شده، باید به باشگاه‌های فوتبال هم حق بدهیم که در مورد این ویروس غافلگیری را تجربه کنند. در روزهای گذشته تقریبا هر 10 دقیقه یک ایرانی جانش را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده است. پیک کووید 19 حتی از روزهای اسفند و فروردین پیشی گرفته و حالا در حال رکورد زدن در ایران است. در حقیقت برخلاف چیزی که گفته می‌شد، کووید 19 برای اوج‌گیری دوباره به فرارسیدن پاییز و زمستان نیاز نداشت. از آن جایی که در فوتبال ایران امکان برگزاری لیگ برتر به صورت متمرکز در چند نقطه وجود نداشت، نمی‌شد روی تست‌های اولیه حساب چندانی باز کرد. چراکه بازیکنان به صورت مداوم با اعضای خانواده و همچنین دیگران در ارتباط بودند و از آن جایی که در حال حاضر، مردم حتی رفتارهای ساده‌ای مثل ماسک زدن و دستکش پوشیدن را جدی نمی‌گیرند، نمی‌توان انتظار داشت که این بحران خود به خود حل شود. در ایران حتی مراسم‌های عروسی و عزا با جمعیت بسیار زیادی برگزار می‌شوند و این یکی از دلایل جدی اوج گرفتن دوباره ویروس است. دولت تصمیم گرفته ماسک زدن در اماکن عمومی را اجباری کند و این کار را به شکل یک قانون دربیاورد اما به نظر می‌رسد در مقطع فعلی، کشور دوباره به تعطیلات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف نیاز دارد و حتی باید حضور کارمندها در اداره‌های مختلف را نیز تا جایی که می‌شود، کمرنگ کرد. اوضاع فوتبال هم اصلا تعریفی ندارد و بعید نیست همین روزها، دستور تعطیلی و توقف لیگ نوزدهم رسما اعلام شود.

با چنین وضعیتی، ادامه رقابت‌های لیگ برتر، دیگر یک تصمیم منطقی به نظر نمی‌رسد. باشگاه‌های ایرانی امکانات زیادی برای مقابله با ویروس ندارند و فوتبالیست‌های ایرانی نیز، بارها ثابت کرده‌اند که نمی‌خواهند قرنطینه و ماندن در خانه در روزهای بدون فوتبال را جدی بگیرند

در روزهای تعطیلی لیگ برتر، استقلال یکی از موافقان سفت و سخت ناتمام‌ ماندن این لیگ بود. در روزهای گذشته اما سرپرست تیم در یک مصاحبه عجیب، مدعی شد که لیگ برتر باید با تمام قدرت ادامه پیدا کند. تفاوت این دو نوع نگاه از سوی آبی‌ها، به شرایط این تیم در جدول لیگ برتر مربوط می‌شود. چراکه با جدول فعلی، آنها دیگر شانسی برای کسب سهمیه آسیا نخواهند داشت. با این وجود به نظر می‌رسد تست‌های جدید، شانس استقلالی‌ها برای ادامه فصل را به شدت کمرنگ خواهند کرد. بر اساس قوانین اگر 25 درصد اعضای یک تیم به این ویروس دچار شوند، دیدارهای آن تیم به تعویق می‌افتد. در حقیقت ابتلای وریا غفوری، فرشید باقری، داریوش شجاعیان و مسعود ریگی، نمی‌تواند بر اساس قوانین دیدارهای استقلال را لغو کند اما در عمل، ممکن است تک تک اعضای این باشگاه ناقل ویروس باشند. وقتی این تعداد بازیکن مبتلا تا همین دیروز به راحتی با دیگران تمرین می‌کردند، طبیعتا در روزهای آینده تعداد نفرات مبتلا به کووید 19 در اردوی باشگاه، بیشتر و بیشتر نیز خواهد شد. همین وضعیت در باشگاه فولاد نیز وجود دارد و نتایج تست‌های تازه در این تیم نیز، از یک بحران بزرگ خبر می‌دهد. با چنین وضعیتی، ادامه رقابت‌های لیگ برتر، دیگر یک تصمیم منطقی به نظر نمی‌رسد. باشگاه‌های ایرانی امکانات زیادی برای مقابله با ویروس ندارند و فوتبالیست‌های ایرانی نیز، بارها ثابت کرده‌اند که نمی‌خواهند قرنطینه و ماندن در خانه در روزهای بدون فوتبال را جدی بگیرند. همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا لیگ برتر دوباره به «سرفه» بیفتد و دوباره به ویروس دچار شود. تا امروز تنها مسابقه‌های یک هفته از لیگ برتر برگزار شده اما این حجم از نگرانی، فوتبال را در وضعیت قرمز قرار داده است.

نگرانی مهم دیگری که برای برگزاری فوتبال در چنین شرایطی وجود دارد، عدم صداقت در بین برخی از باشگاه‌ها و بازیکنان است. همین حالا زمزمه‌هایی در این خصوص شنیده می‌شود که وریا غفوری پیش از دیدار قبلی استقلال نیز مشکوک به کرونا بوده است. این حرف و حدیث‌ها در مورد حسن بیت‌سعید و باشگاه فولاد خوزستان نیز به گوش رسیده‌اند. در حقیقت ممکن است همین حالا، بسیاری از ستاره‌های لیگ مبتلا به ویروس باشند اما باشگاه‌ها این موضوع را برای استفاده از این نفرات در ترکیب، پنهان کنند. اتفاقی که ممکن است یک فاجعه بزرگ را برای فوتبال ایران رقم بزند.