آریا طاری

گری لینه‌کر معتقد است که هیچ کلمه‌ای، دقیقا نمی‌تواند لئو مسی را توصیف ‌کند. با این حال بین همه واژه‌هایی که تا امروز برای این ستاره شگفت‌انگیز ساخته شده، می‌توان به «غیرقابل‌خرید» اشاره کرد. برچسبی که در همه این سال‌ها همراه لئو بوده است. درست به همان اندازه که کیف بارسلونایی‌ها از داشتن این فوتبالیست فرازمینی کوک است، خیلی از باشگاه‌های بزرگ و ثروتمند فوتبال اروپا نیز در حسرت داشتن این بازیکن هستند. باشگاه‌هایی که حتی با پیشنهادهای نجومی، نتوانسته‌اند ابرستاره آرژانتینی کاتالان‌ها را به خدمت بگیرند.

مدیر باشگاه منچسترسیتی اخیرا دست به یک اعتراف بزرگ زده و از کلیدی‌ترین حسرتش در فوتبال انگلستان پرده برداشته است. سیتی در این سال‌ها، چند بار قهرمان لیگ جزیره شده، اعتبار فوق‌العاده‌ای در فوتبال اروپا به دست آورده و یکی از بهترین مربیان (و شاید بهترین) مربی این عصر از دنیای فوتبال را جذب کرده اما خلدون ناکامی از خرید «لئو مسی» را یک شکست بزرگ برای این باشگاه می‌داند. او درباره یک راز بزرگ نیز صحبت کرده و از پیشنهاد شخصی به ستاره آرژانتینی پس از جذب پپ گواردیولا گفته است. ظاهرا وقتی پپ سرمربی آبی‌های منچستر شده، مدیران و به ویژه مالکان این باشگاه تلاش کرده‌اند تا با استفاده از سرمربی سابق لئو در بارسا، این بازیکن را جذب کنند. باشگاه ثروتمند انگلیسی حتی پیشنهاد «سه برابر» کردن دستمزد مسی را به این بازیکن داده اما مسی این پیشنهاد را رد کرده است. جالب اینکه لئو هرگز در رسانه‌ها در مورد چنین موضوعی حرف نزده و حتی مدیران باشگاه را با چنین پیشنهادی، تحت فشار قرار نداده تا یک قرارداد بهتر به دست بیاورد. مسی، متعلق به بارسلونا است و این احساس تعلق را به شدت احساس می‌کند. او نمی‌خواهد به تیمی دیگر برود و به نظر می‌رسد جدایی‌اش از نیوکمپ نیز تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که به اولین تیم از دوران فوتبالش یعنی نیولز اولد بویز برگردد. او و خانواده‌اش از سال‌ها زندگی در بندر بارسلونا کاملا راضی هستند و هیچ برنامه‌ای برای تغییر دادن این وضعیت ندارند. خیلی‌ها معتقدند مسی حتی پس از بازنشستگی نیز به جای رفتن به آمریکا و یا هر نقطه دیگری از دنیا به سبک فوتبالیست‌های بازنشسته، ترجیح می‌دهد در همین نقطه از اسپانیا باقی بماند و به زندگی‌اش ادامه بدهد. کشف این استعداد خارق‌العاده، بدون شک تاریخ باشگاه بارسلونا را تغییر داده است. آنها با در اختیار داشتن بهترین بازیکن این عصر از دنیای فوتبال با 6 توپ طلا، کارهای بزرگی انجام دادند. دستاوردهایی که شاید بدون مسی، رسیدن به آنها هرگز ممکن نمی‌شد.

منچسترسیتی، تنها باشگاهی نیست که در پروژه جذب لئو مسی شکست می‌خورد. سال‌ها قبل پس از ورود مسی به 18 سالگی، باشگاه رنجرز اسکاتلند تلاش کرد تا این بازیکن را به صورت قرضی به خدمت بگیرد. لئو هنوز یک مهره فیکس در تیم نبود و فرصت زیادی برای بازی در بارسا به دست نمی‌آورد. با این حال کاتالان‌ها پیشنهاد انتقال قرضی این بازیکن به گلاسکو را رد کردند. در همان سال‌ها بود که مسی در یک بازی دوستانه پیش‌فصل، روبه‌روی یووه برای آبی‌اناری‌ها به میدان رفت. نمایش او آنقدر شگفت‌انگیز بود که باشگاه یووه، علاقه‌مند به جذب این بازیکن شد. در پایان همان مسابقه، فابیو کاپلو که روی نیمکت بیانکونری حضور داشت، از رایکارد درخواست کرد تا اجازه انتقال قرضی یک ساله این بازیکن را بدهد. با این حال سرمربی هلندی بارسا زیر بار این پیشنهاد هم نرفت و اعلام کرد که قصد دارد ستاره جوان تیمش را حفظ کند. در سال 2006، نوبت اینتر بود که برای خرید مسی اقدام کند. حالا دیگر لئو یک بازیکن ناشناخته نبود و هواداران بارسا نامش را بارها و بارها شنیده بودند. اینتر با ستاره‌هایی مثل زلاتان و آدریانو، تیم جذابی به نظر می‌رسید. خاویر زانتی نیز رابطه نزدیکی با مسی داشت و آرژانتینی‌های پرشمار این باشگاه، در تلاش برای مجاب کردن لئو بودند. هرنان کرسپو، خولیو کروز، زانتی، کامبیاسو و والتر ساموئل که همگی برای اینتر بازی می‌کردند، در اردوی تیم ملی مذاکره‌هایی سفت و سخت را با این بازیکن پشت سر گذاشتند اما اینتر موراتا هم در نهایت موفق به جذب مسی نشد. بعدها پی‌اس‌جی نیز تلاش‌های زیادی برای خرید این بازیکن با هزینه‌ای نجومی انجام داد اما برچسب غیرقابل خرید، روی این ستاره باقی ماند.

در کنار بردن و فتح ‌کردن جام‌های متعدد، دستاورد مهم بارسا در این سال‌ها، «حفظ» لئو مسی بوده است. آنها محصولی ساختند که هرگز علاقه‌ای به ترک باشگاه از خودش نشان نداد. بارسا برای آن‌که دوباره فراتر از یک باشگاه شود، باید به لاماسیا برگردد و یک بازیکن دیگر مثل لئو مسی را کشف کند. ستاره‌ای که با اولین پیشنهاد بزرگ، راهش را جدا نکند و به تیم دیگری ملحق نشود. مسی، تاریخ معاصر بارسا را عوض کرد. او حالا نماد تمام چیزهایی است که در فوتبال نمی‌شود با پول خرید. مهم نیست در حساب بانکی‌تان چند صفر وجود دارد. شما هیچ‌وقت صاحب لئو مسی نخواهید شد!