آریا طاری

زمزمه‌های پیوستن مهدی طارمی به باشگاه بنفیکا، هر روز جدی‌تر می‌شوند. پوشش گسترده اخبار این انتقال در رسانه‌های معتبر کشور پرتغال، نشان می‌دهد چنین خبری به هیچ وجه دور از واقعیت نیست و برخلاف خبر انتقال بعضی از لژیونرهای خاص به تیم‌های بزرگ، «ساختگی» به نظر نمی‌‌رسد. مهدی یکی از آماده‌ترین ستاره‌های فوتبال ایران به شمار می‌رود و حالا در 28 سالگی، فرصت پیوستن به یک باشگاه بزرگ‌تر را خواهد داشت. اگر طارمی می‌خواهد در آینده برای یکی از غول‌های اروپایی به میدان برود، دیگر نباید هیچ فرصتی را از دست بدهد.

برخلاف مهره‌هایی مثل سردار آزمون و علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی در اولین سال‌های جوانی فرصت لژیونر شدن پیدا نکرد. درست در همان سن و سالی که این دو ستاره مشغول مرور پیشنهادهای خارجی بودند، طارمی در پادگان بوشهر دوران سربازی را مثل همه سربازهای معمولی دیگر پشت سر می‌گذاشت. حقیقت آن است که او خیلی دیر به دنیای فوتبال معرفی شد. اگر تنها به 6 سال قبل برگردیم، طارمی یک بازیکن ناشناخته در فوتبال ایران بود. بازیکنی که در لیگ یک برای ایران‌جوان توپ می‌زند و هواداران تیم‌های بزرگ، هنوز نام او را هم نشنیده‌اند. یک سال بعد، این بازیکن به شکل غیرمنتظره‌ای راهی پرسپولیس می‌شود. تلاش مدیربرنامه‌های مهدی و البته رضایت علی دایی از کیفیت فنی طارمی، او را با یک قرارداد ارزان‌قیمت به جمع قرمزها می‌رساند. خیلی‌ها تصور می‌کنند این یکی از همان انتقال‌های شکست‌خورده دوران شهریار خواهد بود اما مهدی از همان ابتدا، شروع فوق‌العاده‌ای داشت و خیلی زود جای خودش را در قلب هواداران باشگاه پیدا کرد. در پرسپولیس بحرانی لیگ چهاردهم، طارمی یک استثنا بود. بازیکنی که در دربی رفت به تعویض طلایی حمید درخشان تبدیل شد و با ورودش به زمین، سرنوشت مسابقه را برای پرسپولیسی‌ها عوض کرد. یک سال بعد، او به همه فهماند که چه استعداد فوق‌العاده‌ای دارد. اگر چه پرسپولیس برانکو در پایان آن فصل قهرمان نشد اما طارمی همان سال هم آقای گلی لیگ برتر و هم پیراهن تیم ملی را به دست آورد. او به عنوان یک مهاجم آماده در فوتبال ایران تثبیت شد و یک ماجراجویی بزرگ را آغاز کرد. یک ماجراجویی جذاب که حالا او را در آستانه انتقال به یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال پرتغال قرار داده است.

تمرین کردن زیر نظر برانکو و کارلوس کی‌روش، از مهدی طارمی فوتبالیست به مراتب بهتری ساخت. او اگرچه همیشه از یک استعداد خیره‌کننده برخوردار بود اما زیر نظر این دو مربی، تکامل پیدا کرد. هر دو نفر آنها علاقه ویژه‌ای به طارمی داشتند اما در زمین کارایی‌ متفاوتی از او می‌خواستند. برانکو، مهدی را به عنوان یک مهاجم هدف در نظر می‌گرفت که اصلی‌ترین وظیفه‌اش گل‌زنی است و کی‌روش او را به عنوان یک بازیکن دونده کمی دور از دروازه بازی می‌داد. او با پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شد و با تیم ملی تجربه بازی در جام جهانی را به دست آورد. همه این مسیر جذاب 6 ساله اما برای این مهاجم، با تصمیم‌های درست سپری نشد. او قبل از شروع لیگ شانزدهم، پرسپولیس را به مقصد ریزه اسپور ترک کرد اما در نهایت تصمیم گرفت به تهران برگردد و دوباره برای قرمزها توپ بزند. موضوعی که محرومیت سنگینی را برای باشگاه ایرانی رقم زد و آنها را از دو پنجره نقل و انتقالات محروم کرد. شاید اگر آن تصمیم بد نبود، طارمی می‌توانست خیلی زودتر راه پیوستن به تیم‌های بزرگ‌تر را پیدا کند. او از فوتبال اروپا نیز پیشنهادهایی داشت اما در نهایت تصمیم گرفت به الغرافه در لیگ قطر برود. موضوعی که باز هم روند پیشرفت فوتبالی او را به تاخیر انداخت. رفتن به ریو آوه اما از طارمی، فوتبالیستی با موقعیت بین‌المللی ساخت. او در همین نیم‌فصل، در آستانه پیوستن به تیم‌های دیگری از لیگ پرتغال قرار داشت اما باشگاه اجازه جدایی‌اش را صادر نکرد. مهدی حالا اما در یک قدمی پیوستن به بنفیکا با 10 میلیون دلار قرار دارد.

رقمی که می‌تواند او را به دومین بازیکن گرانقیمت تاریخ فوتبال ایران تبدیل کند. او با بنفیکا هم برای قهرمانی لیگ پرتغال می‌جنگد و هم می‌تواند در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا به میدان برود. فرصت فوق‌العاده‌ای که شاید او را در معرض پیشنهادهای بهتری نیز قرار بدهد. مهدی تا همین جا نیز با وجود شروع دیرهنگامش، فوق‌العاده کار کرده و به جایگاه بسیار خوبی رسیده اما قابلیت‌های او، بیشتر از آن است که فوتبالش در لیگ پرتغال به پایان برسد.

از پیراهن قرمز پرسپولیس تا پیراهن قرمز بنفیکا، مهدی طارمی راه درازی را طی کرده است. او هنوز هم جا برای پیشرفت بیشتر دارد اما باید بداند که باشگاه‌های بزرگ اروپایی، کم‌تر به سراغ بازیکنانی می‌روند که بیشتر از 28 سال سن دارند. مهدی برای رسیدن به ترکیب یکی از غول‌های قاره سبز، به یک فصل رویایی در بنفیکا نیاز خواهد داشت. این تیم می‌تواند سکوی پرتاب او برای رسیدن به یکی از بهترین تیم‌های دنیای فوتبال باشد.