سرگردانی سابریست‌ها به خاطر کرونا

مسابقات جام جهانی شمشیربازی پادووا ایتالیا که به دلیل شیوع بیماری کرونا به کشور کرواسی واگذار شده بود، این بار نیز به همین دلیل کنسل و در کشور آلمان برگزار می‌شود. سه شمشیرباز ایران علی پاکدامن، محمد رهبری و محمد فتوحی که پس از کسب سهمیه در کشور لهستان مانده بودند، روز سه‌شنبه به آلمان خواهند رفت اما با توجه به شرایط پیش آمده و لغو پروازها به خاطر شیوع کرونا در ایران، به احتمال زیاد پیمان فخری سرمربی و مجتبی عابدینی کاپیتان تیم شمشیربازی که در ایران به سر می‌برند، نتوانند تیم ملی را در این مسابقات همراهی کنند. مسابقات جام جهانی شمشیربازی آلمان روز جمعه در بخش انفرادی آغاز و روز یکشنبه هفته آینده در بخش تیمی به پایان خواهد رسید. پیش از این کسب سهمیه تیم ملی شمشیربازی کشورمان با حضور چهار ورزشکار و به صورت تیمی برای اولین بار در المپیک ۲۰۲۰ توکیو قطعی شده و حضور شمشیربازان در این مسابقات به دلیل حفظ رنکینگ و جایگاه تیم در مسابقات المپیک لازم بود.

    

فرنگی‌کاران هم تعطیل شدند

اردوی تیم ملی کشتی فرنگی که قرار بود روزهای ۱۰ تا ۲۰ اسفندماه در خانه کشتی شهید ابراهیم هادی برگزار شود، با توجه به اهمیت حفظ سلامت ملی‌پوشان برگزار نخواهد شد. حسن رنگرز مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی با تایید این خبر گفت:«با توجه به بخشنامه وزارت ورزش و جوانان، اهمیت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و صیانت از سلامتی سرمایه‌های فنی کشتی فرنگی، اردوی این تیم برگزار نخواهد شد.» همچنین به دلیل اهمیت این موضوع، اردوی تیم ملی کشتی آزاد نیز که از روز ۶ اسفندماه در خانه کشتی شهید ابراهیم هادی در حال برگزاری بود، تعطیل شد.

    

انصراف قرقیزستان از میزبانی کشتی

رقابت‌های گزینشی کشتی آزاد و فرنگی المپیک ۲۰۲۰ در قاره آسیا، پیش از این قرار بود از هشتم فروردین به میزبانی شهر ژی آن چین برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا در این کشور، میزبانی مسابقات از چین گرفته شد. پس از این اتفاق و از میان کاندیداهای میزبانی درنهایت، اتحادیه جهانی کشتی با میزبانی شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان از این مسابقات در همان تاریخ مقرر موافقت کرد اما فدراسیون کشتی این کشور با ارسال ایمیل به فدراسیون‌های آسیایی خبر کناره‌گیری خود را از میزبانی این مسابقات به دلیل ترس از شیوع کرونا اعلام کرد. حسن رنگرز سخنگوی فدراسیون کشتی با اعلام این خبر، عنوان کرد:«طبق اعلام فدراسیون کشتی قرقیزستان، به دلیل شیوع کرونا در بسیاری از کشورهای آسیایی، میزبانی از این رقابت‌ها را لغو و فدراسیون این کشور در انتظار اعلام رسمی دولت قرقیزستان برای اعلام لغو رسمی میزبانی این مسابقات است.» وی درباره سرانجام برگزاری این مسابقات گفت:«هیچ چیز مشخص نیست و در انتظار موضع اتحادیه جهانی کشتی در این باره هستیم.»

    

احتمال تعطیلی لیگ‌ها تا پایان نوروز

لاله حاکمی نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی گفت:«در مورد اعزام‌ تیم‌های ملی به مسابقات بین‌المللی برای کسب سهمیه‌ المپیک و با توجه به انجام قرنطینه (حدود دو هفته) از سوی کشورهای میزبان مسابقات پس از ورود نمایندگان کشورهایی که در آنها ویروس کرونا شایع شده است، در نتیجه تصمیم به اعزام هرچه سریع‌تر ورزشکاران مدنظر قرار گرفت تا در مورد کسب سهمیه دچار مشکل نشویم و در ارتباط با گواهی سلامت ورزشکاران اعزامی اقدام کردیم.» او با اشاره به این که احتمالا تا بعد از عید نوروز رقابت‌های لیگ‌های ورزشی مختلف که تعطیل شده‌اند برگزار نخواهد شد، گفت:«در خصوص برگزاری رقابت‌های ورزشی بعد از عید نوروز نیز تمهیدات لازم اندیشیده خواهد شد.» حاکمی با تاکید بر این که ورزشکاران تا حد امکان از تماس با سطوح مختلف خودداری کرده و در اجتماعات حضور نداشته باشند، تصریح کرد:«باید اقدامات لازم در مورد کنترل ویروس کرونا اتخاذ و جدی گرفته شود.»