کشتی با گارد موافق!

نبردهای فصل گذشته سپاهان قلعه‌نویی با پرسپولیس، بسیار سخت و پیچیده به نظر می‌رسیدند. جدال‌هایی شبیه کشتی با گارد موافق که همه چیز در آنها، به لحظه‌های خاص بستگی داشت. در فصل گذشته، هیچ تیمی کیفیتی نزدیک‌تر از سپاهان به پرسپولیس ارائه نکرد و هیچ تیمی هم مثل پرسپولیس، جام‌های قهرمانی را از سپاهان نگرفت. قرمزها در رقابت نزدیک با طلایی‌ها، هر دو جام را بردند اما حالا یک رقابت سخت و جدی دیگر بین آنها آغاز شده است. آن‌چه در مسابقه بزرگ امروز اتفاق می‌افتد، روی سرنوشت جنگ قهرمانی این فصل، تاثیر زیادی خواهد داشت. هرچند که صدرنشینی تیم یحیی این هفته با هیچ نتیجه‌ای از دست نمی‌رود.

آریا رهنورد

فصل گذشته، همه سکانس‌های رویارویی پرسپولیس و سپاهان، نفس‌گیر و جنجالی به نظر می‌رسیدند. سکانس اول در ورزشگاه نقش جهان اصفهان خلق شد. جایی که عزت پورقاز با یک شلیک استثنایی، دروازه علیرضا بیرانوند را باز کرد و در آخرین لحظات بازی، پرسپولیسی‌ها با یک پنالتی جنجالی کار را به تساوی کشاندند. پس از مسابقه، اعضای کادر فنی سپاهان به شدت از تصمیم داور عصبانی به نظر می‌رسیدند و حتی فوتبال ایران را به «سیرک» تشبیه کردند. خیلی‌ها باور دارند اتفاقات همان بازی، علیرضا فغانی را برای ترک ایران مصمم کرد. برخورد دوم، در ورزشگاه آزادی رقم خورد. مسابقه‌ای که گل نداشت و به لحاظ فنی نیز دندان‌گیر نبود اما روی سکوها، حاشیه و جنجال بسیار زیادی داشت. پرتاب سنگ بین سکوها، موجب آسیب‌دیدگی 300 هوادار فوتبال شد. یک روز تلخ و نگران‌کننده که در آن راننده‌های آمبولانس ورزشگاه، از گلرهای دو تیم فعال‌تر ظاهر شدند. جنگ پرسپولیس و سپاهان در همین نقطه به پایان نرسید. دو تیم در نیمه نهایی جام حذفی نیز با هم برخورد کردند. باز هم حاصل کار پرسپولیس و سپاهان، تساوی در وقت قانونی بود اما این بار قرمزها به لطف گل به خودی دقایق پایانی سیاوش یزدانی، حریف را شکست دادند و به فینال جام حذفی رسیدند. پرسپولیس در واقع تیمی بود که فصل گذشته، دو جام قهرمانی را از سپاهان گرفت. با این وجود تنها زردها نیستند که با انگیزه انتقام به این بازی قدم می‌گذارند. سپاهان در نیم‌فصل اول لیگ نوزدهم، پرسپولیس را در ورزشگاه آزادی با شکست روبه‌رو کرد. این تیم با گل‌های کی‌روش و محبی، تیم کالدرون را شکست داد تا بازی امروز برای پرسپولیسی‌ها نیز جنبه‌ انتقامی داشته باشد. عزت پورقاز که فصل گذشته، آن گل فوق‌العاده را به پرسپولیس زد و سیاوش یزدانی که جنجالی‌ترین مهره نبرد دو تیم به شمار می‌رفت، جایی در نبرد امروز نخواهند داشت. عزت مصدوم شده و سیاوش حالا برای استقلال بازی می‌کند. با این وجود این مسابقه برای مهره‌های دیگری نیز به شدت مهم است.

از جمله دو مهره مازاد کالدرون که حالا روبه‌روی پرسپولیس قرار می‌گیرند. شایان مصلح و سروش رفیعی، انگیزه‌های بسیار زیادی برای این نبرد دارند. سروش در نیم‌فصل اول لیگ، شاگرد یحیی گل‌محمدی بود و زیر نظر این مربی، درخشش چندانی نداشت اما این بازیکن در بازگشت به سپاهان، دوباره به فرم ایده‌آل نزدیک شده است. پرسپولیس از هفته ششم به بعد، دیگر بیرون از خانه شکست نخورده و از هفته یازدهم به بعد، نتیجه هیچ نبردی را در لیگ برتر واگذار نکرده است. آنها به هیچ وجه قصد ندارند که مثل نیم‌فصل اول لیگ، روبه‌روی تیم‌های بزرگ و مدعی شکست بخورند. در نقطه مقابل، سپاهان در لیگ نوزدهم تنها یک بار بازنده بوده و هرگز در نقش جهان، طعم شکست را نچشیده است. نگرانی بزرگ امیر برای این بازی، به وضعیت کی‌روش استنلی مربوط می‌شود. بازیکنی که قبل از بازی با السد مصدوم شد. در مقابل نیز یحیی، نگران خستگی شاگردانش برای این بازی بزرگ است. سپاهان و پرسپولیس همیشه نبردهای جذابی را با هم برگزار کرده‌اند. این یکی از جدال‌های کلاسیک فوتبال ایران به شمار می‌رود که این بار بین دو تیم خسته برگزار خواهد شد. این هفته پرسپولیس و سپاهان، در آسیا نتایج خوبی را تجربه نکرده‌اند و این، انگیزه آنها را برای گرفتن همه امتیازهای بازی امروز، به اوج می‌رساند.

پرسپولیس از هفته ششم به بعد، دیگر بیرون از خانه شکست نخورده و از هفته یازدهم به بعد، نتیجه هیچ نبردی را در لیگ برتر واگذار نکرده است. آنها به هیچ وجه قصد ندارند که مثل نیم‌فصل اول لیگ، روبه‌روی تیم‌های بزرگ و مدعی شکست بخورند

امیر و یحیی، به دو نسل متفاوت از مربیگری در فوتبال ایران تعلق دارند. ژنرال قصد دارد ثابت کند که دوران طلایی‌اش هنوز تمام نشده و یحیی، می‌خواهد به همه نشان بدهد که نتیجه گرفتن در بازی‌های بزرگ را بلد است. همین سپاهان بود که به اولین مقطع حضور این مربی روی نیمکت پرسپولیس پایان داد. شکستی که هنوز هم از حافظه او پاک نشده است. تنها برخورد ژنرال و گل‌محمدی در این فصل، با یک تساوی جنجالی به پایان رسید. جایی که هر دو نفر بارها به عملکرد داور معترض شدند و کنار زمین، واکنش‌های تندی نسبت به داوری از خودشان نشان دادند. انتظار می‌رود دوئل امروز آنها نیز با چاشنی جنجال و حاشیه همراه باشد. بازی‌های پرسپولیس و سپاهان، هیچ‌وقت کسل‌کننده و بدون اتفاق سپری نشده است. امروز هم هر دو تیم، در جست‌وجوی ارائه یک نمایش هیجان‌انگیز برای رسیدن به پیروزی خواهند بود. پرسپولیس اگر بازنده باشد، سایه سنگین سپاهان، تراکتور و شاید استقلال را پشت سرش احساس می‌کند و سپاهان اگر بازنده باشد، با فاصله‌ای هشت امتیازی نسبت به صدرنشین، از کورس قهرمانی فاصله می‌گیرد.