آریا رهنورد

سی و هشت سالگی، پایان دوران فوتبال ایکر کاسیاس خواهد بود. سنگربان افسانه‌ای فوتبال اسپانیا، تصمیم داشت سال‌های بیشتری فوتبال بازی کند و حداقل تا 40 سالگی در زمین بماند اما مشکلات قلبی، اجازه ندادند که او برای سال‌های بیشتری، به دروازه‌بانی ادامه بدهد. سن ایکر، هنوز در عضویت باشگاه پورتو قرار دارد اما او یک تصمیم هیجان‌انگیز برای آینده ورزشی‌اش گرفته و قصد دارد به سراغ مدیریت در سطوح بالاتر برود. او رسما اعلام کرده که روبیالس را در انتخابات بعدی ریاست فدراسیون فوتبال اسپانیا به چالش خواهد کشید.

باشگاه پورتو، جایی برای ایکر کاسیاس در کادر فنی‌اش در نظر گرفته اما این چهره سرشناس فوتبال اسپانیا، تمایلی به مربیگری ندارد. او برخلاف زیدان و چند نفر دیگر از هم‌تیمی‌های سابقش مثل هیرو و گوتی، آینده‎اش را در مربیگری نمی‌بیند و می‌خواهد پست مهم‌تری را امتحان کند. ایکر در صفحه توئیترش اعلام کرده که برای شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال اسپانیا آماده می‌شود. بعید نیست که او به محض پایان دوران بازی، کار کردن در فدراسیون فوتبال کشورش را آغاز کند. اسپانیایی‌ها از این ایده، به شدت استقبال کرده‌اند. فضای فوتبال این کشور، این روزها کاملا متشنج به نظر می‌رسد. روبیالس به عنوان رییس فدراسیون فوتبال، با خاوی تباس به عنوان رییس لالیگا آشکارا اختلاف نظر دارد. این اختلاف نظر در جریان برگزاری رقابت‌های سوپرجام فوتبال اسپانیا در عربستان، به اوج رسید تا فضای ملتهبی بر فوتبال اسپانیا حکمفرما شود. ایکر از همین حالا، حمایت فوق‌العاده‌ای از سوی هواداران فوتبال در اسپانیا به دست آورده است. او در جریان سه قهرمانی متوالی لاروخا در رقابت‌های یورو و جام ‌جهانی، یکی از ستاره‌های بی‌بدیل این تیم به  شمار می‌رفت. ایکر یکی از بهترین گلرهای تاریخ فوتبال اسپانیا محسوب می‌شود. هنوز هیچ‌کس شمه‌ای از توانایی‌های مدیریتی او را ندیده است اما خیلی‌ها باور دارند که گلر سابق رئال مادرید، کاریزمای لازم برای چنین کاری را خواهد داشت. هنوز تاریخ دقیق این انتخابات مشخص نشده است. در شرایط عادی، این انتخابات باید پس از رقابت‌های المپیک 2020 انجام شود اما رییس فعلی فدراسیون فوتبال اسپانیا که جایگاهش را در خطر می‌بیند، درخواست کرده است که انتخابات، کمی زودتر و قبل از برگزاری رقابت‌های یورو 2020 صورت بگیرد. بدون تردید هر زمانی که برای برگزاری انتخابات در نظر گرفته شود، کاسیاس یکی از مدعیان جدی بردن این انتخابات خواهد بود.

تنها تردید بزرگ در مورد این گلر، به سابقه طولانی‌اش در باشگاه رئال مادرید برمی‌گردد. بعضی‌ها معتقدند که نسبت نزدیک او با باشگاه رئال مادرید حتی با وجود روابط نه‌چندان ایده‌آلش با فلورنتینو پرز، برای بارسلونایی‌ها خوشایند نخواهد بود. با این وجود حمایت جدی کارلس پویول از کاندیداتوری ایکر، همه چیز را تغییر داده است. پویول در یک اظهارنظر رسمی، حمایتش را از کاسیاس اعلام کرده است:«هنوز در این مورد با ایکر صحبتی انجام نداده‌ام اما آماده کمک به او هستم. ایکر یکی از دوستان نزدیک من است و اگر با من تماس بگیرد، هر کاری که بتوانم برای کمک به او انجام می‌دهم. نمی‌توانم بگویم که به کادر مدیریتی او ملحق خواهم شم یا نه. این یک مساله دیگر است. ایکر مسئولیت بزرگی دارد و به نظر من می‌تواند رای‌دهنگان را قانع کند.» حمایت جدی کاسیاس از پویول، چیزهای زیادی را برای سن ایکر تغییر خواهد داد. درست مثل جنجالی که چند سال قبل بر سر بازوبند کاپیتانی در بین هوادارهای تیم ملی شکل گرفت و پویول با سپردن بازوبند به کاسیاس و حمایت از کاپیتانی او، به همه حرف و حدیث‌ها پایان داد. آن حرکت پویول، شروع یک دوران اتحاد در تیم ملی بود و همان اتحاد، موفقیت‌های متوالی فوتبال اسپانیا در جهان و اروپا را رقم زد. حالا شاید حمایت این اسطوره بارسلونا از کاسیاس، کمک بزرگی برای موفقیت گلر سابق کهکشانی‌ها در انتخابات پیش رو باشد.

حضور گلر اسطوره‌ای فوتبال اسپانیا در انتخابات، شاید حسرت بزرگی را برای فوتبال ایران زنده کند. فوتبالی که در آن ستاره‌های نسل‌های گذشته، هیچ تمایلی به حضور در صحنه مدیریتی ندارند. حیرت‌انگیز است که در فوتبال ایران، همه اسطوره‌ها می‌خواهند «مربی» باشند و به هر قیمتی در کنار زمین دیده شوند اما تجارب آنها، برای پست‌های مدیریتی مفیدتر خواهد بود. موضوع ناراحت‌کننده‌تر این است که بیشتر آنها نیز مربیان خوبی هم نیستند و به لحاظ فنی، چیز  زیادی در چنته ندارند. یک مدیر جوان و جسور که به اندازه کافی از فوتبال ثروت و اعتبار به دست آورده، شاید همه آن چیزی است که فوتبال ایران به آن نیاز دارد. مدیری که درگیر پروژه‌های فساد نشود و به جای درآمدزایی شخصی و تصاحب زمین و ماشین‌های آنچنانی از فدراسیون فوتبال، تصمیم به ارتقای سطح فوتبال داشته باشد. در بین فوتبالیست‌های سرشناس بازنشسته، هیچ‌کس برای فدراسیون‌نشینی اقدام نمی‌کند تا ساختمان خیابان سئول، همچنان در تسخیر کاندیداهایی باشد که حضورشان در فوتبال، هرگز با یک اتفاق مثبت همراه نبوده است. تا وقتی جوان‌ترها به میدان قدم نگذارند، باید به انتخاب پیرمردهای شکست خورده در پست ریاست، اکتفا کنیم.