آریا طاری

وقنی «خروجی» جلسه‌های کمیته فنی انتخاب مربی «ایرانی» برای تیم ملی باشد، طبیعتا هیچ اتفاقی به جز جذب مربی «خارجی» برای این تیم رخ نخواهد داد! به نظر می‌رسد قاطبه هواداران فوتبال در ایران، از انتخاب اسکوچیچ کاملا راضی هستند. البته که او نسبت به کی‌روش، یک «پیشرفت» برای تیم ملی محسوب نمی‌شود، البته که او در مقیاس جهانی، یکی از مربیان بزرگ دنیا نیست اما بدون تردید انتخاب اسکو، به مراتب بهتر از انتخاب‌های تکراری و امتحان‌پس‌داده وطنی خواهد بود. پروژه جدید تیم ملی، از همین امروز آغاز می‌شود. یک پروژه سخت برای عبور از مسیر دردسرساز مرحله پیش‎مقدماتی و سرانجام رسیدن به جام جهانی 2022 قطر.

واکنش «منفی» بعضی از مربیان ایرانی به انتخاب اسکوچیچ برای نیمکت تیم ملی، اصلا غیرقابل‌پیش‌بینی نبود. قبلا هم بارها و بارها ثابت شده که آنها سفره تیم ملی را تنها برای خود و دوستان‌شان می‌خواهند. علیرضا منصوریان روی آنتن زنده تلویزیون، به سرمربی جدید تیم ملی اتهام می‌زند و او را انتخاب دلال‌‌ها می‌داند اما توضیح نمی‌دهد که چهره‌هایی مثل ژنرال و شهریار با این لقب‌های دهان‌پرکن، چقدر برای کار کردن در تیم ملی توانایی و تبحر فنی داشته‌اند. مربیان ایرانی باید بپذیرند که به لحاظ فنی، در سطح بالایی نیستند و باید جای‌ خود را به گزینه بهتر خارجی بدهند. تیم ملی، نباید جایگاهی برای آزمون و خطا و عیارسنجی مربیان وطنی باشد. البته در بین این مربی‌ها، امیرقلعه‌نویی واکنشی جذاب و جنتلمنانه به انتخاب اسکوچیچ داشته و برای این مربی روی نیمکت تیم ملی، آرزوی موفقیت کرده است. دراگان شاید یک مربی فوق‌العاده نباشد اما بدون تردید انتخابی هیجان‌انگیز برای فوتبال ایران به شمار می‌رود. مردی که از یک سو شناخت خوبی از این فوتبال دارد و از وعده‌های مدیران تا سطح توانایی بازیکنان، همه چیز را می‌شناسد. او با مختصات کار کردن در فوتبال ایران آشنایی دارد و می‌تواند در ادامه مسیر رسیدن به جام جهانی، برگ برنده تیم ملی باشد. پنجمین مربی کروات تاریخ تیم ملی، یک چهره سرشناس در کشورش محسوب می‌شود. او اولین بازیکن تاریخ فوتبال کرواسی بود که به یک کشور اروپایی ترانسفر شد و برای باشگاه لاس‌پالماس در اسپانیا بازی کرد. او مربیگری را سال 2005 در تیم زادگاهش ریکا آغاز کرد. بردن جام حذفی کرواسی، یک موفقیت بزرگ برای این مربی جوان به شمار می‌رفت. او در سال 2007 به لیگ اسلوونی ملحق شد و روی نیمکت اینتربلاک نشست. آنها با اسکو در لیگ اسلوونی ماندگار شدند و فصل بعد، جام حذفی و سوپرجام را از آن خودشان کردند. العربی کویت، مقصد بعدی این مربی بود. او با العربی در دو فینال شکست خورد و با این تیم به یک‌چهارم نهایی ای.اف.سی کاپ نیز رسید. دراگان از کویت، به النصر عربستان رفت و با وجود شروع نسبتا خوب در این تیم، به خاطر شکست تحقیر‌آمیز برابر ذوب آهن در لیگ قهرمانان از کار برکنار شد. او دوباره به ریکا برگشت و در این تیم، نتایجی ضعیف‌تر از حد انتظار را تجربه کرد. شروع داستان اسکوچیچ و فوتبال ایران، در همین نقطه بود.

از دراگان اسکوچیچ، به عنوان موثرترین مربی تاریخ ملوان در همه ادوار لیگ برتر نام برده می‌شود. مردی که در زمانی بسیار کوتاه، ملوان را به یکی از تیم‌های جذاب فوتبال ایران بدل کرد. ملوان زیر نظر این مربی، پیروزی‌های بزرگ و جذابی به دست آورد. سفیدها با دراگان در خانه، به هیچ تیمی رحم نمی‌کردند. پس از درخشش در ملوان، اسکوچیچ توسط فولاد خوزستان جذب شد. در فولاد اما اوضاع برای او چندان خوب پیش نرفت. جو اطراف تیم همواره ملتهب بود و هواداران باشگاه نیز نعیم سعداوی را برای نیمکت تیم می‌خواستند. در اهواز، کارشکنی‌های زیادی در کار اسکوچیچ صورت گرفت و تیم او هرگز نتوانست انتظارات را برآورده کند. اسکو در «خونه به خونه» احیا شد. او تیم را در یک قدمی صعود به لیگ برتر قرار داد و باشگاه را در فینال جام حذفی نیز هدایت کرد. ماجراهای عجیبی رح داد که اسکوچیچ و تیمش، در نهایت راهی لیگ برتر نشدند. پایان این پروژه، برای مدتی بین اسکو و فوتبال ایران فاصله ایجاد کرد اما او با نفت آبادان، بازگشتی قدرتمندانه به فوتبال ایران داشت. دراگان بهترین نیم‌فصل تاریخ نفت آبادان در لیگ برتر را رقم زد و با این تیم نتایح فوق‌العاده‌ای به دست آورد. نتایجی که در نهایت این مربی را به نیمکت تیم ملی رساندند. رابطه خوب با بازیکن‌ها، شور و حال همیشگی، استفاده از تاکتیک‌های مدرن و البته سازگاری با فوتبال ایران، ویژگی‌هایی هستند که هواداران تیم ملی را به آینده این تیم با دراگان امیدوار می‌کنند.

ایران برای نزدیک شدن به جام جهانی، چهار پیروزی متوالی در مرحله پیش‌مقدماتی می‌خواهد و اسکوچیچ باید قدرت انجام این کار را به تیمش تزریق کند. خوشبختانه در این تیم دیگر خبری از مربی موقت نخواهد بود و پروژه جدید از همین حالا آغاز شده است. حالا همه نگاه‌ها به اسکوچیچ دوخته خواهد شد. مردی که باید خاطرات بد دوران ویلموتس را محو کند و همه تردیدها را در مورد خودش از بین ببرد.