آریا رهنورد

نیم‌فصل دوم لیگ با یک تساوی بدون گل آغاز شده تا از همین حالا، هواداران فوتبال ایران به تساوی‌های بدون گل این نیم‌فصل هم عادت کنند! به جز این نتیجه اما، چیزهای زیادی در نیم‌فصل دوم نسبت به نیم‌فصل اول متفاوت خواهد بود. در پنجره زمستانی نقل و انتقالات، ترکیب تیم‌ها و البته نیمکت‌ها به شدت تغییر کرده است. این، چیزی بیشتر از یک پنجره نقل و انتقالات بوده و عملا ظاهر لیگ نوزدهم را عوض کرده است.

پنج سرمربی جدید

تقریبا یک‌سوم تیم‌های لیگ برتر در تعطیلات سرمربی‌ جدیدی را برای خودشان انتخاب کرده‌اند. این یک رکورد حیرت‌انگیز به نظر می‌رسد. دوران حضور گابریل کالدرون روی نیمکت پرسپولیس با وجود صدرنشینی، در تعطیلات به پایان رسید و باشگاه یحیی گل‌محمدی را به جای مرد آرژانتینی روی نیمکت نشاند. طبیعتا باشگاه شهرخودرو نیز چاره‌ای به جز انتخاب یک سرمربی جدید پیش روی خود نداشت. آنها مجتبی سراسیابی را به عنوان مرد اول نیمکت باشگاه برگزیده‌اند. استقلال نیز با پایان دادن رسمی به دوران حضور استراماچونی، فرهاد مجیدی را به عنوان سرمربی انتخاب کرده است. فرهاد که اواخر فصل گذشته سرمربی موقت باشگاه بود، حالا دیگر با یک قرارداد دائمی به خانه برگشته و امیدوار است که سال‌های زیادی روی نیمکت آبی‌ها دوام بیاورد. ذوب‌آهن اصفهان، باشگاه دیگری بود که در زمستان به سراغ جذب یک مربی جدید رفت. در شرایطی که بیشتر تیم‌ها در همین مقطع با سرمربی خارجی‌شان وداع کردند، تیم اصفهانی به تازگی یک مربی خارجی را روی نیمکت نشانده‌ است. آنها در تلاش برای جذب علی دایی نیز بودند اما در نهایت به این هدف نرسیدند. ماشین‌سازی پنجمین باشگاهی است که در شروع نیم‌فصل دوم، با یک مربی جدید هدایت خواهد شد. ماشین با رسول خطیبی، استقلال را در آخرین بازی‌اش در نیم‌فصل اول شکست داد اما این مربی به شکل عجیبی از باشگاه جدا شد و به لیگ یک رفت. باشگاه تبریزی نیز با احد شیخ‌لاری به توافق رسید و او را به عنوان سرمربی جدید انتخاب کرد. پنج تغییر روی نیمکت‌ها، چهره لیگ برتر را عوض خواهد کرد. هفته هفدهم لیگ برتر، آغاز به کار بسیاری از مربی‌ها در لیگ نوزدهم خواهد بود.

جدانشده‌ها!

به جز مربیانی که تیم‌های‌شان را در زمستان ترک کردند، گزینه‌های دیگری نیز وجود داشتند که در آستانه جدایی از باشگاه‌های‌شان بودند اما این اتفاق در نهایت رخ نداد. مهدی تارتار در چند مقطع اعلام کرد که قصد دارد از نفت مسجدسلیمان جدا شود. او حتی رسما گفت که ماموریتش در این باشگاه تمام شده و دیگر روی نیمکت نفتی‌ها دیده نخواهد شد. تارتار حتی گزینه جدی هدایت باشگاه پرسپولیس نیز به شمار می‌رفت اما در نهایت به مسجدسلیمان برگشت و در دیدارهای تدارکاتی نیم‌فصل، روی نیمکت این تیم نشست. دراگان اسکوچیچ نیز در آستانه جدایی از نفت آبادان قرار داشت اما سرانجام در این باشگاه ماندگار شد. نفتی‌ها با چند پیشنهاد ویژه برای این مربی روبه‌رو شده بودند اما به هیچ وجه نمی‌خواستند پروژه جذاب این مربی را متوقف کنند و او را از دست بدهند. البته هوز هم احتمال جدایی اسکوچیچ از نفت وجود دارد اما بعید به نظر می‌رسد که فدراسیون به جای گزینه‌های داخلی، این مربی را برای کار در فوتبال ایران انتخاب کند.

خارجی‌ها در راه

بیشتر خریدهای خارجی در شروع لیگ نوزدهم، موفقیت‌آمیز از آب درنیامدند و تعداد خارجی‌های آماده فصل، مثل همیشه انگشت‌شمار بود. نفراتی مثل جونیور براندائو، ایبا بووی باکر و یکی از خریدهای خارجی گل گهر سیرجان، بیشتر به عنوان «توریست» به ایران آمدند و درآمد قابل توجهی نیز کسب کردند و بدون زدن حتی یک گل، به خانه برگشتند. با این وجود باز هم باشگاه‌ها در زمستان به سراغ خریدهای خارجی رفتند. پرسپولیس که از جذب مهاجم خارجی زخم خورده بود، این بار ستاره سابق ذوب‌آهن کریستین اوساگوانا را به خدمت گرفت. آنها در حال توافق با آنتونی استوکس نیز هستند و بعید نیست در روزهای آینده، این مهاجم را نیز به خدمت بگیرند. پیکانی‌ها نیز با آرام هایراپیتان به توافق رسیده‌اند و این بازیکن را به ترکیب‌شان اضافه کرده‌اند. تراکتور در یک انتقال غافلگیرکننده، عکاشه حمزاوی الجزایری را در اختیار گرفته‌اند. گفته می‌شود باشگاه سپاهان نیز با یکی از مهره‌های اصلی تیم ملی عمان به توافق نهایی رسیده است. میرو اسلاووف در شهرخودرو و آیاندا پاتوسی در فولاد خوزستان، خارجی‌های دیگر نیم‌فصل دوم لیگ برتر هستند. پاتوسی البته سابقه یک فصل حضور موفقیت‌آمیز در فوتبال ایران را دارد.

مساله‌ داوری

داوری یکی از بزرگ‌ترین و جنجال‌برانگیزترین مساله‌های نیم‌فصل اول لیگ برتر نوزدهم بود. بعید به نظر می‌رسد که در نیم‌فصل دوم نیز، این ماجرا چندان تغییر کند. چراکه نه چهره‌های جدید به داوری لیگ اضافه می‌شوند، نه متدهای آموزش داوران دستخوش تغییر می‌شود و نه تکنولوژی تازه‌ای در اختیار داورها قرار می‌گیرد. نیم‌فصل دوم لیگ نیز مثل نیم‌فصل اول، با قضاوت‌های جنجال‌برانگیز، مهره‌های همیشه معترض، تیم‌های کم‌تحمل و مدیران بیانیه‌نویس روبه‌رو خواهد بود. بسیار بعید است که در کیفیت سوت‌های لیگ، کوچک‌ترین تغییری به وجود بیاید.