آریا طاری

آیاندا پاتوسی، درست همان چیزی بود که می‌توانست استقلال را به تیم جذاب‌تری تبدیل کند. آبی‌ها در غیاب داریوش شجاعیان، به یک هافبک خلاق در میانه زمین نیاز داشتند اما باشگاه به سادگی فرصت جذب این بازیکن را از دست داد و فولادی‌ها او را در فصل نقل و انتقالات به خدمت گرفتند. حالا استقلال دوباره به بازار برگشته و به دنبال جذب یک بازیکن خارجی دیگر است. وینگری که البته آمارش در چند سال گذشته، اصلا هیجان‌انگیز و قابل دفاع به نظر نمی‌رسد.

به نظر می‌رسد آبی‌ها در بازار نقل و انتقالات، به جذب یک بازیکن خارجی جدید نزدیک شده‌اند. «برنی ایبینی» گزینه مدنظر باشگاه در زمستان به شمار می‌رود. یک بازیکن خارجی نسبتا ارزان‌قیمت که آمارش برای هواداران استقلال چندان جالب توجه نیست. در درجه اول آن‌چه درباره ایبینی و استقلال «کلیدی» به نظر می‌رسد، پست بازی این بازیکن است. او در دوران فوتبالش به عنوان وینگر و مهاجم نوک بازی کرده اما پست تخصصی‌اش، «وینگر راست» تلقی می‌شود. سوال بزرگ اینجاست که آیا استقلال اصلا به یک وینگر راست نیاز دارد؟ اگر فرهاد مجیدی بخواهد سیستم آندره‌آ استراماچونی را در تیم حفظ کند، آبی‌ها باید با سه دفاع، پنج هافبک و دو مهاجم به میدان بروند. در این صورت عملا جایی برای یک وینگر در ترکیب باقی نمی‌ماند. حتی در صورت انتخاب ایبینی برای پست «وینگ بک»، آبی‌ها در آن بخش از زمین وریا غفوری را به عنوان یک مهره موثر و کلیدی در اختیار دارند و نباید به دنبال انتخاب یک جانشین خارجی برای وریا باشند. اگر ایبینی برای خط حمله خریده شده نیز، استقلال در خط حمله‌اش نفراتی مثل دیاباته و مهدی قائدی به همراه مرتضی تبریزی و امیرارسلان مطهری را دارد و طبیعتا یک مهاجم درجه دو، نمی‌تواند برای این تیم چندان مفید باشد. این خرید از همین حالا، چیزی شبیه یک اشتباه بزرگ و یک «خطای انسانی» به نظر می‌رسد. ایبینی نه پست مطلوب آبی‌ها را دارد و نه در سال‌های گذشته، آمادگی چندانی از خودش نشان داده است. استقلال برای نتیجه گرفتن در دیدارهای حساس از نیم‌فصل دوم لیگ و البته عبور از پلی‌آف‌های دشوار آسیا، به بازیکنان به مراتب تعیین‌کننده‌تری نیاز دارد و خرید ایبینی، تنها یک خرید برای «نیمکت» خواهد بود.

ایبینی در کودکی به همراه خانواده از نیجریه به استرالیا مهاجرت کرد و از 6 سالگی، به باشگاه فوتبال نزدیک به محل زندگی‌اش ملحق شد. او در حالی که تنها 17 سال داشت، اولین قرارداد حرفه‌ای را با باشگاه سنترال کوست مارینرز در استرالیا به امضا رساند. این بازیکن چهار سال در عضویت باشگاه استرالیایی بود و در این مدت 35 بازی این تیم انجام داد. او تقریبا به ازای هر‌ پنج بازی در این باشگاه، تنها یک گل به ثمر رساند و سرانجام با هفت گل زده در چهار فصل، از سنترال جدا شد. بخش کوچکی از این چهار سال البته با قرارداد قرضی در تیم بلک تاون در سطوح پایین‌تر فوتبال استرالیا گذشت. در سال 2013، ایبینی با پیشنهاد ویژه باشگاه شانگهای دونگیا از لیگ چین روبه‌رو شد. قرارداد او یکی از گرانقیمت‌ترین قراردادها در میان بازیکنان زیر 21 سال در تاریخ قاره آسیا بود. ایبینی مدتی بعد از پیوستن به شانگاهی، به خاطر حادثه تراژیک مرگ پدرش، دوباره به استرالیا برگشت. او تنها 11 بازی برای تیم چینی انجام داد و نتوانست هیچ گلی به ثمر برساند. این وینگر با قراردادی قرضی به تیم سابقش برگشت و سپس از آن‌جا به اف.ث سیدنی منتقل شد. به ثمر رساندن هفت گل در 30 بازی، باشگاه بروژ بلژیک را علاقه‌مند به جذب ایبینی کرد. بدشانسی بزرگ دیگر او اما مصدومیت شدیدی بود که موجب شد این بازیکن همه فصل را از دست بدهد. او از بلژیک طرد شد و یک سال بعد، دوباره به سیدنی برگشت تا در این باشگاه احیا شود. ایبینی این بار 21 بازی برای سیدنی انجام داد و چهار بار نیز دروازه تیم‌های رقیب را باز کرد. در سال 2017، او به ونکوور وایت‌کپس در ام.ال‌.اس رفت اما در طول دو فصل، تنها یک بار موفق به گل‌زنی با پیراهن این تیم شد. این وینگر سال 2018 در الامارات با شیخ دیاباته همبازی بود اما این دو کنار هم، روزهای خوبی را پشت سر نگذاشتند. چونبوک موتورز در لیگ کره، تجربه بعدی ایبینی را رقم زد اما این بار هم حاصل کار، تنها یک گل در 15 بازی بود. از سال 2007 تا امروز، ایبینی نزدیک به 70 بازی رسمی انجام داده و فقط «چهار گل» به ثمر رسانده است. آماری که برای استقلالی‌ها کمی ترسناک به نظر می‌رسد. تجربه بازی در لیگ‌های مختلف و قاره‌های متفاوت، تنها امتیاز بازیکنی به شمار می‌رود که هر بار در مسیر پیشرفت، با یک «بدشانسی» بزرگ روبه‌رو شده است. مرگ پدرش فرصت درخشش در لیگ چین را از ایبینی گرفت و مصدومیت وحشتناک، او را از فوتبال اروپا و لیگ بلژیک دور کرد. در مجموع او مهره کاملا متوسطی به نظر می‌رسد و با توجه به پست بازی‌اش، بعید است که بتواند به استقلال کمک کند.