آریا رهنورد

پنجره نقل و انتقالات زمستانی در فوتبال ایران به زودی از راه خواهد رسید. به نظر می‌رسد زمستان شلوغی در انتظار باشگاه‌های مختلف لیگ برتر باشد. شاید حالا بهترین فرصت است که تیم‌ها به عملکردشان در بازار نقل و انتقالات تابستانی نگاه کنند و از تکرار اشتباه‌های قبلی دست بردارند. از خط حمله استقلال تا خط دفاعی سپاهان، اتفاق‌های مثبتی در تابستان برای چند باشگاه رخ داد و حالا این تیم‌ها دست به هر کاری می‌زنند تا باز هم حضور موفقی در پنجره نقل و انتقالات داشته باشند. چند باشگاه از همین حالا، فعالیت نقل و انتقالاتی را برای خرید مهره‌های جدید آغاز کرده‌اند.

شیخ دیاباته

در شروع فصل با چند آسیب‌دیدگی متوالی، خیلی‌ها را از خودش ناامید کرد اما در ادامه راه، دیگر هیچ هواداری نبود که با شادی‌های غرش‌گونه منحصربه‌فرد این بازیکن به وجد نیاید. شیخ، جواهری برای خط حمله آبی‌ها محسوب می‌شود و هماهنگی‌اش با مهدی قائدی، استثنایی از کار درآمده است. او همه تردیدها را کنار زده و حالا برای آقای گلی لیگ برتر مبارزه می‌کند. شیخ گل‌زن‌ترین خارجی تاریخ استقلال در یک دوره از لیگ برتر به شمار می‌رود و از رکورد مامه تیام نیز عبور کرده است. با این سطح از آمادگی، حفظ این بازیکن در فوتبال ایران یک ماموریت بسیار سخت خواهد بود.

سیدمهدی رحمتی

امضای قرارداد با کاپیتان استقلال، هیجان‌انگیزترین ماجرایی بود که در تابستان برای باشگاه شهرخودرو اتفاق افتاد. رحمتی که این سال‌ها مرد اول دروازه استقلال بود، ناگهان باشگاه را ترک کرد و در تابستان به تیم یحیی گل‌محمدی منتقل شد. در فصلی که شهرخودرو از مشکلات عمیق در گل‌زنی رنج می‌برد، سیدمهدی دروازه این تیم را به خوبی بیمه کرده است. آنها به لحاظ آمار دفاعی، یکی از آماده‌ترین تیم‌های لیگ به  شمار می‌روند. سیوهای رحمتی، در این فصل امتیازهای زیادی برای تیم یحیی به ارمغان آورده است.

رشید مظاهری

همه می‌دانستند که این سنگربان در تابستان از ذوب‌آهن جدا خواهد شد. او از چند باشگاه مختلف پیشنهاد دریافت کرده بود و تصمیم گرفت به پیشنهاد تراکتوری‌ها برای پیوستن به این تیم پاسخ مثبت بدهد. شروع رشید در تبریز، بی‌نقص بود. او با کلین‌شیت‌های متوالی‌اش، تیم را در موقعیت فوق‌العاده‌ای قرار داد. گلر تراکتوری‌ها اعتقاد داشت که تاخیر در شروع لیگ، تنها قهرمانی تیم تبریزی را به تعویق می‌اندازد اما از یک جایی به بعد، هم رشید و هم تراکتورسازی از فرم مطلوب دور شدند. با این وجود مظاهری با 10 کلین‌شیت، همچنان یکی از بهترین و آماده‌ترین گلرهای این فصل لیگ برتر بود.

گولسیانی

صدرنشینی سپاهان در پایان هفته شانزدهم لیگ برتر، اصلا تصادفی نیست. آنها فصل گذشته نیز تیم درخشانی بودند اما این فصل همه ضعف‌های باقی‌مانده را نیز به بهترین شکل برطرف کردند. گئورگی گولسیانی، یکی از طلایی‌ترین خریدهای این فصل سپاهان اصفهان بود. بازیکنی که با سابقه بازی برای نساجی و ذوب، راهی این باشگاه شد. زوج او و عزت پورقاز، سپاهان را به شرایط مطلوبی رساند اما عزت با مصدومیتی شدید دست و پنجه نرم کرد و تا پایان فصل خانه‌نشین شد. حالا سپاهانی‌ها به دنبال ساختن زوج گولسیانی با پژمان منتظری هستند.

محمد محبی

با وجود دریافت دو کارت قرمز در نیم‌فصل اول لیگ، محمد محبی یکی از اصلی‌ترین پدیده‌های لیگ نوزدهم به شمار می‌رود. بازیکنی که پس از صعود شاهین به لیگ برتر، از این تیم جدا شد و اتفاقا در هر دو مسابقه رفت و برگشت لیگ، دروازه تیم سابقش را باز کرد! محبی با قیمتی پایین جذب سپاهان شد و خیلی زود با فضای لیگ برتر تطبیق پیدا کرد. او بازیکن فیکس تیم ملی در دوران کوتاه مارک ویلموتس نیز بود.

عیسی آل‌کثیر

علیرضا منصوریان مدت‌ها قبل استعداد این مهاجم را شناسایی کرده بود اما او در چند فصل متوالی، نتوانست توانایی‌هایش را به اثبات برساند. انتقال به نفت آبادان اما درست همان اتفاقی بود که عیسی را زنده کرد. آل‌کثیر زیر نظر اسکوچیچ، بارها و بارها در حساس‌ترین بازی‌ها به کمک نفت آمد تا نامش را در کورس آقای گلی لیگ برتر قرار بدهد. حالا چند باشگاه سرشناس به دنبال خرید او در زمستان هستند.

مهدی ترکمان

لیگ نوزدهم برای پارس جنوبی، اصلا موفقیت‌آمیز نبوده اما خرید مهدی ترکمان، نشان می‌دهد که این باشگاه حداقل در شناسایی استعدادهای جوان مرتکب اشتباه نشده است. او یکی از مدافعان کناری درخشان این فصل لیگ برتر به شمار می‌رفت. ترکمان پتانسیل بسیار زیادی برای تبدیل شدن به یکی از بهترین مدافعان کناری فوتبال ایران دارد.

احمد الجبوری

هنوز هیچ‌کس نمی‌داند چه سرنوشتی در انتظار مهدی تارتار و تیمش خواهد بود. این مربی در آستانه جدایی از نفت مسجدسلیمان قرار گرفته است و شاید این اتفاق، روی کیفیت نفت تاثیر منفی زیادی داشته باشد. با این وجود سپری کردن 15 هفته متوالی بدون شکست، هرگز از ذهن هواداران این باشگاه پاک نمی‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل فصل خوب نفت مسجدسلیمان، خرید هوشمندانه بازیکنان مستعد بوده است. احمد الجبوری یکی از همین بازیکنان است. فوتبالیستی که در اوج ناشناختگی راهی نفت شد و به کمک سرعت و دقتش در این تیم، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. او البته در خراب‌کردن موقعیت‌های جدی گل هم، تخصص دارد!