همان‌طور که انتظار می‌رفت، دوران سرمربیگری موقت فردی لیونبرگ در باشگاه آرسنال خیلی زود به پایان رسید. مدیران توپچی‌ها که این روزها با انتقاد شدیدی از سوی هواداران باشگاه روبه‌رو شده‌اند، پس از شکست سنگین به سیتی تصمیم گرفتند یک سرمربی جدید برای تیم‌شان پیدا کنند. مردی که البته به هیچ وجه با منچسترسیتی بی‌ارتباط نیست. شاید هواداران آرسنال علاقه زیادی داشتند که پپ گواردیولا را یک روز روی نیمکت تیم‌شان ببینند اما آنها از انتخاب دستیار پپ برای نیمکت آرسنال نیز راضی هستند. چهره‌ای که سابقه بازی و حتی کاپیتانی در آرسنال را در کارنامه ورزشی‌اش دارد. «میکل آرتتا» محصول آکادمی لاماسیا بود و برای تیم‌های سوم و دوم باشگاه بارسلونا نیز به میدان رفت اما بدشانسی بزرگ او، هم‌دوره شدن با بخشی از بهترین هافبک‌های تاریخ بارسلونا بود. هافبک‌هایی که اجازه ندادند این هافبک اسپانیایی هرگز شانس دعوت شدن به تیم ملی بزرگسالان این کشور را به دست بیاورد. میکل در رنجرز و سوسیه‌داد خوش درخشید و پنج فصل نیز در ترکیب اورتون به میدان رفت. او در لباس تافی‌ها به عنوان یکی از بهترین هافبک‌های لیگ برتر شناخته می‌شود. آرتتا از سال 2011 به عضویت باشگاه آرسنال درآمد و تا پایان دوران فوتبالش برای این تیم به میدان رفت.

آرتتا در جریان هر دو قهرمانی پیاپی تیم آرسن ونگر در جام حذفی انگلیس، ستاره خط میانی توپچی‌ها بود. او به محض پایان دوران فوتبال، فرصت را هدر نداد و به واسطه دوستی قدیمی‌اش با پپ گواردیولا، دستیار این مربی در منچسترسیتی شد. او چند سال تجربه کار کردن در کنار پپ را پشت سر گذاشته و حالا اولین موقعیت سرمربیگری را در آرسنال سپری خواهد کرد. همه هواداران آرسنال در روزهای گذشته در انتظار چنین انتخابی برای باشگاه بودند. انتخابی جذاب که شاید بالاخره شرایط ناامیدکننده این سال‌های توپچی‌ها را تغییر بدهد.

مسوت اوزیل که زمانی در آرسنال با آرتتا همبازی بود، اولین ستاره آرسنال به شمار می‌رود که بازگشت میکل به باشگاه را خوشامد گفته است. همه می‌دانند که اوزیل هیچ‌وقت به کار کردن با اونای امری علاقه‌مند نبود و حالا شاید این تغییر، بیشتر از همه به سود ستاره آلمانی باشد. پس از پیوستن میکل به توپچی‌ها، خیلی‌ها در انتظار واکنش پپ گواردیولا بودند اما سرمربی اسپانیایی سیتی تنها برای دستیار سابقش آرزوی موفقیت کرده است. برخلاف پپ اما باشگاه سیتی به هیچ وجه از این اتفاق راضی نیست و حتی وارد یک دعوای حقوقی جدی با آرسنال شده است.

آرتتا بلافاصله بعد از بازگشت به تیم سابقش، از هوادارها خواسته به اندازه کافی برای رسیدن به موفقیت «صبر» داشته باشند. او البته تاکید کرده که در همین فصل، برای رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان اروپا تلاش خواهد کرد. کار کردن در تیمی که در 14 مسابقه اخیرش در همه جام‌ها فقط «یک‌بار» برنده بود، اصلا ساده به نظر نمی‌رسد اما آرتتا امیدوار است هم روی رفتار هوادارها در ورزشگاه و هم روی سیاست نقل و انتقالاتی مدیران باشگاه تاثیر بگذارد. او همیشه در انتظار چنین فرصتی بوده و حالا دیگر می‌خواهد «شماره دوم» نیمکت بودن را برای همیشه پشت سر بگذارد.