بازگشت به زمین قهرمانی!

نیم‌فصل دوم لیگ برتر امروز برای گابریل کالدرون و تیمش در یک ورزشگاه خوش‌یمن آغاز خواهد شد. قرمزها فصل گذشته در همین استادیوم، جشن سومین قهرمانی متوالی‌شان در لیگ برتر را برپا کردند و با تنها گل ماریو بودیمیر، در بالاترین رده جدول لیگ ایستادند. حالا دیگر نه خبری از بودیمیر در باشگاه است و نه برانکو روی نیمکت پرسپولیس می‌نشیند اما آنها تلاش می‌کنند تا دومین «سه‌امتیاز» این فصل‌شان را هم از پارس جنوبی بگیرند. دیدارهای دشوار پرسپولیس در نیم‌فصل دوم، به زودی آغاز می‌شوند و قرمزها برای باقی‌ماندن در کورس، نباید هیچ امتیازی را به سادگی از دست بدهند.

آریا رهنورد

نیم‌فصل دوم لیگ امروز «رسما» برای پرسپولیسی‌ها آغاز می‌شود و آنها در نبرد امروز به مصاف اولین حریف‌شان در لیگ نوزدهم می‌روند. پرسپولیس در این سال‌ها، شروع‌های نسبتا خوبی در نیم‌‌فصل‌‌های دوم لیگ برتر داشته است. آنها فصل گذشته با هدایت برانکو در آغاز نیم‌فصل دوم، پدیده مشهد را در آزادی با دو گل علیپور و نعمتی شکست دادند. این تیم دو سال قبل در هفته شانزدهم لیگ برتر، به تساوی یک بر یک در زمین فولاد رسید و سه سال قبل نیز نیم‌فصل دوم را با شکست دادن سایپا با تنها گل مهدی طارمی آغاز کرد. در لیگ برتر پانزدهم نیز نیم‌فصل دوم برای تیم پروفسور، با تساوی لحظه‌آخری دو بر دو در زمین پدیده مشهد شروع شد. در واقع در دوران سرمربیگری مرد کروات، قرمزهای پایتخت هرگز نیم‌فصل دوم لیگ را با «باخت» کلید نزدند. آخرین شکست پرسپولیس در آغاز نیم‌فصل‌های دوم لیگ تا امروز، به لیگ برتر چهاردهم برمی‌گردد. جایی که تیم حمید درخشان با حساب دو بر یک، نتیجه را به نفت تهران واگذار کرد. محمد عباس‌زاده در آن جدال، تنها گل تیمش را به ثمر رساند. بدترین فرم سرخپوشان در شروع‌های نیم‌فصل دوم، به لیگ‌های برتر دوم تا ششم برمی‌گردد. جایی که این تیم در پنج فصل متوالی، هرگز نتوانست نیم‌فصل دوم را با «پیروزی» استارت بزند. آنها در لیگ‌های دوم و سوم برابر برق شیراز و پگاه رشت با تساوی متوقف شدند و در لیگ‌های برتر چهارم، پنجم و ششم، به تیم‌های فولاد، فجرسپاسی و ابومسلم باختند. پرسپولیس تا امروز هرگز نتوانسته نیم‌فصل‌های دوم یک لیگ را با نتیجه‌ای بهتر از پیروزی «دو بر صفر» آغاز کند. آنها تنها یک بار در آغاز نیم‌فصل دوم سه گل به ثمر رسانده‌اند و در آن مسابقه، نتیجه را چهار بر سه به ابومسلم واگذار کرده‌اند. بدترین شکست سرخ‌ها در اولین هفته از نیم‌فصل‌های دوم لیگ، به لیگ برتر پنجم مربوط می‌شود. جایی که تیم پروین در خانه، با نتیجه باورنکردنی چهار بر دو مغلوب فجر سپاسی غلام پیروانی شد. علی انصاریان و جواد کاظمیان، گل‌زنان پرسپولیس در آن روز تلخ بودند. به طور کلی «پیروزی» کم‌تکرارترین نتیجه برای پرسپولیس در آغاز نیم‌فصل‌های دوم محسوب لیگ برتر محسوب می‌شوند. در 18 بازی از 18 دوره قبلی لیگ، آنها هفت بار شکست خورده‌‌اند، 6 بار به تساوی رضایت داده‌اند و پنج بار نیز طعم پیروزی را چشیده‌اند. حالا پرسپولیس به ششمین برد شروع نیم‌فصلش در همه ادوار لیگ فکر می‌کند.

پرسپولیس در اولین بازی فصل، نمایش درخشانی برابر پارس جنوبی جم نداشت اما با گل نجات‌بخش مهدی ترابی به پیروزی رسید. هنوز هم ترابی، ناجی اول این تیم به شمار می‌رود و گره بازی‌ها را برای کالدرون و تیمش باز می‌کند. قرمزها در سه بازی گذشته لیگ و یک بازی از جام حذفی، چهار پیروزی متوالی را جشن گرفته‌اند و حالا در فرم بسیار خوبی هستند. این تیم در لیگ برتر نوزدهم، تنها دو بار بیرون از خانه شکست خورده و به جز تراکتور و شهرخودرو، در زمین هیچ رقیب دیگری بازنده نشده است. حفظ ترکیب ثابت تیم، برگ برنده این روزهای گابریل کالدرون به شمار می‌رود. او برخلاف هفته‌های ابتدایی، دیگر دائما به ترکیب اصلی نفرات تیمش دست نمی‌زند. کالدرون در قلب دفاع، ثبات کافی را با زوج سیدجلال و شجاع پیدا کرده است. در میانه زمین نیز اضافه شدن بشار رسن، طراوت بیشتری به تیم بخشیده است. زوج علیپور و وحید امیری در خط حمله نیز، بهتر از همه زوج‌های هجومی دیگر این فصل پرسپولیس جواب داده‌اند. به نظر می‌رسد همه این نفرات در ترکیب اصلی دیدار امروز قرمزها با پارس جنوبی نیز حضور خواهند داشت. بازیکنانی که این روزها در کنار هم، دوباره توانسته‌اند در قامت یک مدعی قهرمانی ظاهر شوند.

پرسپولیس تا امروز هرگز نتوانسته نیم‌فصل‌های دوم یک لیگ را با نتیجه‌ای بهتر از پیروزی «دو بر صفر» آغاز کند. آنها تنها یک بار در آغاز نیم‌فصل دوم سه گل به ثمر رسانده‌اند و در آن مسابقه، نتیجه را چهار بر سه به ابومسلم واگذار کرده‌اند

اوضاع در تیم رقیب امروز پرسپولیس، اصلا «عادی» به نظر نمی‌رسد. فراز کمالوند از سمتش کناره‌گیری کرده و دیگر روی نیمکت این تیم دیده نخواهد شد. مشکلات مالی هنوز به قوت خودشان باقی هستند و همه ستاره‌های این تیم، اعلام کرده‌اند که قصد جدایی از پارس جنوبی را دارند. هدایت باشگاه در آستانه نبرد با پرسپولیس، به رحمان رضایی سپرده شده که حالا اولین تجربه‌ سرمربیگری‌اش در لیگ برتر را پشت سر می‌گذارد. با این سطح از امکانات اما بعید به نظر می‌رسد که رحمان، شانس چندانی برای موفقیت در این باشگاه داشته باشد. دفاع کردن، شاید تنها نقشه پارس در جدال امروز با پرسپولیس تلقی شود. تیمی که در دو فصل گذشته، دو بار در ورزشگاه خانگی‌اش به قرمزها باخته و حالا برای پایان دادن به این روند به استادیوم قدم خواهد گذاشت.