آریا رهنورد

مسابقه امروز، هجدهمین جدال در تاریخ رقابت‌های ایران و بحرین خواهد بود. بحرین همیشه یکی از سرسخت‌ترین رقبای تیم ملی بوده و چند خاطره تلخ نیز برای این تیم ساخته است. در 17 بازی گذشته، هشت پیروزی سهم ایران و چهار برد نیز سهم تیم ملی بحرین بوده است. از 44 گل رد و بدل شده در این نبردها، ایران 32 و بحرین 22 گل به ثمر رسانده‌اند. آخرین پیروزی بحرین در جدال با ایران، 9 سال قبل رقم خورد و آخرین برد «رسمی» این تیم برابر ایران نیز، همان مسابقه معروف در مقدماتی جام جهانی 2002 بوده است.

یک ملاقات توفانی

اولین برخورد تیم‌های ملی ایران و بحرین، در بازی‌های آسیایی 1974 تهران رقم خورد. در این مسابقه که شهریور 53 در ورزشگاه آزادی برگزار شد، تیم ملی با 6 گل حریف را شکست داد. غفوری، جهانی، قلیچ‌خانی، اعتمادی، دستجری و حق‌وردیان، گل‌زنان این مسابقه بودند. گل دیگر این مسابقه را نیز مدافع بحرین به اشتباه وارد دروازه خودی کرد. دو سال بعد دو تیم این بار در مقدماتی المپیک دوباره در همین ورزشگاه به مصاف هم رفتند. این بار ایران با دو گل از غلامحسین مظلومی و یک گل از علی پروین، رقیب را با نتیجه سه بر صفر از پیش رو برداشت.

اولین ضربه بحرین

بحرینی‌ها که در سه برخورد اول با تیم ملی، نه برنده شده بودند و نه حتی توانسته بودند گلی به ثمر برسانند، بالاخره در چهارمین بازی، برای اولین بار دروازه ایران را باز کردند. در این مسابقه که به میزبانی شهر حلب در سوریه برگزار می‎شد، بحرین با تک‌گل سلمان محمد تیم ملی ایران را با نتیجه یک بر صفر شکست داد. این، مسابقه رفت دو تیم در جریان مرحله مقدماتی جام ملت‌های 2000 بود. در بازی برگشت، تیم ملی با گل‌های فکری، کریمی و دایی، حریف را با سه گل شکست داد و انتقام سختی از بحرین گرفت.

شبِ تلخ فراموش‌نشدنی

شکست سه بر یک تیم بلاژ در مرحله مقدماتی جام جهانی 2002 در منامه، هنوز هم یکی تلخ‌ترین و فراموش‌نشدنی‌ترین باخت‌های تاریخ تیم ملی به شمار می‌رود. همه منتظر بودند که نسل پرستاره فوتبال ایران با کنار زدن بحرین در آن نبرد، جشن صعود به جام جهانی را برقرار کند اما این بازی، یک پایان تلخ و وحشتناک برای فوتبال ایران داشت. دو اتفاق خاص در این مسابقه، برای همیشه نفرتی عمیق میان تیم‌های ملی دو کشور ایجاد کرد. اول، اتلاف‌ وقت شدید بحرینی‌ها و دوم، رقص آنها با پرچم عربستان در پایان مسابقه. با رقم خوردن آن نتیجه، عربستان مستقیما راهی رقابت‌های جام جهانی شد و ایران به مرحله پلی‌آف رفت. تیم ملی با وجود کنار زدن امارات در پلی‌آف، در نهایت مغلوب ایرلند شد و نتوانست به جام جهانی 2002 کره و ژاپن راه پیدا کند.

چهار گل برای تسکین

سه سال طول کشید تا ایران و بحرین بعد از شب تاریخی منامه، دوباره روبه‌روی هم قرار بگیرند. این بار مسابقه ایران با بحرین، در رده‌بندی جام ملت‌های 2004 آسیا اتفاق افتاد. یکی از بهترین و شگفت‌انگیزترین نسل‌های تاریخ فوتبال بحرین، در آن مسابقه روبه‌روی ایران قرار گرفت اما با درخشش دایی، کریمی و نکونام، آن نبرد با پیروزی چهار بر دو به سود تیم ملی تمام شد و سرانجام این ایران بود که روی سکوی سوم جام ملت‌های آسیا قرار گرفت.

پرواز با نصرتی

بهترین خاطره فوتبال ایران از بحرین، هجدهم خردادماه سال 1384 رقم خورد. جایی که سانتر فریدون زندی و ضربه سر دیدنی محمد نصرتی، صعود تیم برانکو به جام جهانی 2006 آلمان را قطعی کرد. تیم ملی با این برد، یکی از کم‌دردسرترین صعودهای تاریخش به جام جهانی را جشن گرفت و دیگر هیچ چیز را به اما و اگر واگذار نکرد. حالا دیگر حتی وقت‌کشی بحرینی‌ها نیز نمی‌توانست مانع رسیدن تیم ملی به پیروزی شود.

بحرین و دوباره بحرین

در سال‌های 87 و 88، تیم ملی دو مسابقه دوستانه با بحرین در منامه برگزار کرد و هر دو بار نیز، شکست خورد. در اولین بازی، بحرینی‌ها حریف را با نتیجه یک بر صفر شکست دادند و در دومین مسابقه، قرمزها با نتیجه  چهار بر دو برنده شدند. فریدون زندی در آن مسابقه دو بار دروازه تیم حریف را باز کرد.

تکرار شش‌تایی‌ها

دومین برد 6 گله فوتبال ایران برابر بحرین، با هدایت کارلوس کی‌روش اتفاق افتاد. در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014، اخراج زودهنگام یکی از مهره‌های بحرین در ورزشگاه آزادی، اوضاع را برای این تیم پیچیده کرد. دروازه آنها 6 بار باز شد و این تیم در تهران، هیچ حرفی برای گفتن نداشت.

نجات با مجتبی

تیمی که در دیدار رفت مرحله مقدماتی جام جهانی 2014، 6 گل از ایران دریافت کرده بود، در مسابقه برگشت تا یک قدمی شکست دادن ایران نیز پیش رفت اما مجتبی جباری در آخرین ثانیه‌ها، بازی را به تساوی کشاند. این گل جباری، روند بی‌شکستی ایران برابر بحرین در دیدارهای رسمی را تداوم بخشید.

آخرین نبرد

آخرین تقابل ایران و بحرین تا پیش از بازی امروز، سال 2015 در جام ملت‌های استرالیا شکل گرفت. در اولین بازی ایران در مرحله گروهی آن رقابت‌ها، تیم کی‌روش با گل‌های احسان حاج‌صفی و مسعود شجاعی، از سد بحرین گذشت و اولین سه امتیاز در جام ملت‌ها را تصاحب کرد.