آریا طاری

تا همین چند ماه قبل، هروه رنار جدی‌ترین گزینه هدایت تیم ملی ایران به شمار می‌رفت. او در نهایت به توافق نهایی با تیم ملی نرسید و حالا پس از حذف از جام ملت‌های آفریقا، پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی عربستان را پذیرفت. بدون تردید این مربی تیم منظم با دفاعی عالی برای عربستانی‌ها خواهد ساخت تا این تیم یکی از مدعیان جدی صعود به جام جهانی 2022 باشد. بعید نیست در این مسیر، ایران و هروه‌ رنار دوباره با هم برخورد کنند و یک تقابل جذاب دیگر را رقم بزنند.

اولین برخورد فوتبال ایران با سرمربی فرانسوی تیم ملی مراکش، در جام جهانی روسیه اتفاق افتاد. ایران و مراکش به عنوان دو تیم فوق‌العاده در فاز دفاعی، با هم روبه‌رو شدند و نبرد جذابی را پشت سر گذاشتند. در بیشتر دقایق بازی، مراکش صاحب توپ و میدان بود و موقعیت‌های زیادی روی دروازه علیرضا بیرانوند به وجود آورد اما در نهایت تعویض رنار برای تیمش فاجعه‌بار از آب درآمد و عزیز بوهیدوز در آخرین ثانیه‌ها، دروازه تیم خودی را باز کرد تا اولین بازی مراکش در جام با اولین شکست این تیم و اولین پیروزی ایران در جام جهانی بعد از 20 سال همراه شود. با وجود واگذار کردن نتیجه به ایران و پرتغال و حذف زودهنگام از رقابت‌های جام جهانی، مراکش نمایش‌های درخشانی در روسیه داشت و مورد توجه هواداران فوتبال قرار گرفت. آنها سرمربی‌شان را تا جام ملت‌های آفریقا حفظ کردند اما به نظر می‌رسید این همکاری دیگر ادامه پیدا نخواهد کرد. چراکه رنار در مراکش منتقدان زیادی داشت و به خاطر عدم دعوت از چند ستاره، مورد سرزنش قرار گرفته بود. داستان رنار و مراکش تا جام ملت‌های 2019 مصر ادامه داشت. آنها با سه پیروزی با حداقل اختلاف گل از مرحله گروهی عبور کردند و در اولین مسابقه حذفی به مصاف بنین رفتند. پیش از شروع مسابقه هیچ‌کس برای بنین شانسی قائل نبود اما از دست رفتن پنالتی ثانیه‌های پایانی حکیم زیاش، موجب شد بازی به وقت‌های اضافه و ضربات پنالتی برود و در نهایت اولین شگفتی بزرگ تورنمنت با حذف مراکش رقم بخورد. مراکش با رنار تیم خوب و البته بد‌شانسی بود و در نهایت به بزرگ‌ترین اهدافش دست پیدا نکرد. رنار که پیش از این با زامبیا و ساحل عاج قهرمان جام ملت‌های آفریقا شده بود، نتوانست این افتخار را با مراکش تکرار کند. او حالا دیگر قاره آفریقا را ترک کرده و برای یک چالش جدید این بار در قاره آسیا آماده می‌شود. دوران بدون تیم ماندن این مربی، کم‌تر از یک هفته طول کشید. موضوعی که نشان می‌دهد رنار نمی‌تواند زمان زیادی را بدون فوتبال بگذراند.

در جریان آخرین بازی کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی ایران، هروه رنار روی سکوهای ورزشگاه حضور داشت. او در کنار مدیران فدراسیون، نبرد تیم ملی با ژاپن را از نزدیک تماشا کرد تا به شایعه‌ها در مورد پیوستن به تیم ملی ایران، قوت ببخشد. به نظر می‌رسید مذاکره‌ها با این مربی در جهت مثبتی قرار دارند اما این قرارداد سرانجام بسته نشد تا فدراسیون به سراغ مارک ویلموتس برود و با مرد بلژیکی قرارداد امضا کند. رنار اما خیلی زود به آسیا آمد و روی نیمکت تیم ملی عربستان نشست. او و تیمش می‌توانند رقبای مهمی برای ایران در مسیر رسیدن به جام جهانی قطر باشند. تیم ملی ایران در دو دوره گذشته مرحله مقدماتی جام جهانی، با عربستان برخورد نداشته و این موضوع کاملا به سود فوتبال ایران تمام شده است. در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 اما شاید این دو تیم در یک گروه مشترک قرار بگیرند. ایران در مراحل مقدماتی جام‌های جهانی 2002 و 2010 با عربستان همگروه شد و در هر دوره، در جدول مقدماتی پایین‌تر از عربستان قرار گرفت و در نهایت شانس صعود به جام جهانی را از دست داد. همگروه شدن با تیم‌هایی مثل کره جنوبی و ازبکستان در دو دوره اخیر، به صعود تیم ملی کمک بزرگی کرده اما ممکن است قرعه‌ها همیشه هم با ایران مهربان نباشند.

جام جهانی 2022 ممکن است بیشترین سهمیه تاریخ آسیا در یک دوره از جام را در خود داشته باشد. صعود قطر به عنوان میزبان به این رقابت‌ها قطعی شده و 4.5 تیم دیگر نیز از آسیا به تورنمنت راه پیدا می‌کنند. در واقع اگر پلی‌آف نهایی به سود آسیایی‌ها تمام شود، این قاره 6 تیم در جام جهانی خواهد داشت. 40 تیم حاضر در دور دوم مقدماتی، در هشت گروه پنج تیمی تقسیم می‌شوند. با توجه به رنکینگ‌ها، عراق سخت‌ترین تیمی است که می‌تواند در این مرحله در گروه ایران قرار بگیرد. در این دور تیم‌های اول هر گروه به اضافه چهار تیم برتر دوم به مرحله بعدی می‌رسند. در دور بعدی نیز 12 تیم در دو گروه 6 تیمی با هم مصاف می‌دهند تا تیم‌های اول و دوم مستقیما راهی جام جهانی شوند و تیم‌های سوم مسابقه اول پلی‌آف را برگزار کنند. اگر تغییر چندانی در رنکینگ فیفا به وجود نیاید، ایران قطعا در دور نهایی با ژاپن همگروه نمی‌شود اما از بین استرالیا، کره، امارات و عربستان با دو تیم در یک گروه قرار خواهد گرفت. هنوز مسیری طولانی تا رسیدن به جام جهانی 2022 باقی مانده است. مسیری که شاید یک رقابت جذاب با عربستان رنار نیز در آن نهفته باشد.