آریا طاری

پس از پیروزی کلمبیا مقابل آرژانتین در مرحله گروهی جام ملت‌های آمریکای جنوبی، واکنش‌های اغراق‌آمیز زیادی در مورد تیم ملی کلمبیا و کارلوس کی‌روش شکل گرفت اما حالا آرژانتینی‌ها بخشی از نیمه‌نهایی جام ملت‌ها به شمار می‌روند و کلمبیا، به خانه برگشته است. کی‌روش زمان زیادی برای کار کردن با کلمبیا در اختیار نداشته و طبیعتا نمی‌توانسته تاثیر بزرگی روی این تیم بگذارد. پیروزی در جدال با آلبی سلسته نیز نمی‌تواند صرفا محصول تاکتیک‌های مرد پرتغالی باشد. مردی که دوباره ثابت کرد میانه خوبی با بازی‌های حذفی ندارد و ظاهرا قرار نیست هنوز هم افتخاری در کارنامه‌اش به ثبت برسد.

جام ملت‌ها برای کلمبیا، با ایده‌آل‌ترین سناریوی ممکن آغاز شد. آنها برخلاف جریان مسابقه، با یک ضدحمله فوق‌العاده دروازه آرژانتین را باز کردند و پس از این گل تماشایی، فاتح مطلق توپ و میدان شدند. درخشش دو مهره تعویضی کی‌روش و گل‌زنی هر دوی آنها، موجبات ستایش از این مربی را فراهم کرد اما به نظر می‌رسد این پیروزی، در نهایت کلمبیا را در مسیر حذف زودهنگام از تورنمنت قرار داد. چراکه تیم اول این گروه، باید با یکی از تیم‌های شیلی و اروگوئه روبه‌رو می‌شد اما تیم دوم گروه، این شانس را داشت که با تیم دوم گروه برزیل دیدار کند. کلمبیا با همه ستاره‌هایش در جام ملت‌های آمریکای جنوبی حاضر شد و ترکیب خوبی را در این بازی‌ها در اختیار داشت. از آخرین قهرمانی آنها در این جام سال‌های بسیار زیادی سپری شده و مردم کلمبیا امیدوار بودند این طلسم سرانجام شکسته شود. کلمبیا در دوره قبلی جام ملت‌های آمریکای جنوبی با هدایت پکرمن به مرحله نیمه‌نهایی صعود کرده بود و حالا هواداران فوتبال در این کشور انتظار داشتند که تیم حداقل بتواند در بین چهار تیم برتر رقابت‌ها قرار بگیرد. زردها پس از کنار زدن آرژانتین، تیم ملی قطر را از پیش رو برداشتند و با 6 امتیاز کامل از دو بازی، صعودشان را به مرحله بعدی قطعی کردند. نمایش این تیم برابر قطر البته درخشان نبود و گل پیروزی کلمبیا، در دقایق پایانی به ثمر رسید. مرحله گروهی برای کلمبیا با شکست دادن پاراگوئه تمام شد. در واقع آنها تنها تیمی بودند که با پیروزی در هر سه دیدار، مرحله گروهی را به پایان رساندند. تا اینجا همه چیز برای تیم کی‌روش خوب پیش رفت اما مسابقه با شیلی، تصویر دیگری از این تیم را در معرض نمایش همه قرار دارد. تصویر تیمی که به جز فرو رفتن در لاک دفاعی، برنامه دیگری برابر حریف نداشت.

به جز دقایق ابتدایی نبرد با شیلی، کلمبیا در طول مسابقه عملا هیچ موقعیتی برای باز کردن دروازه حریف نداشت. آنها توپ را به شیلی واگذار کردند و در نزدیکی دروازه خودی جمع شدند. به نظر می‌رسید کی‌روش و تیمش کاملا به مساوی راضی هستند اما برخلاف آنها، تیم شیلی موقعیت‌های زیادی روی دروازه به وجود آورد و دو بار نیز موفق به گل‌زنی شد اما هر دو گل از سوی کمک داور ویدئویی، مردود اعلام شد. شیلی که عطش بیشتری برای برنده‌  شدن از خودش نشان داده بود، در ضربات پنالتی خوش درخشید و هر پنج ضربه‌اش را به تور دروازه حریف رساند. به جز الکسیس سانچز، همه مهره‌های دیگر این تیم ضربات‌شان را با قدرت بسیار زیادی به گوشه بالای دروازه فرستادند. نقشه‌ای که با توجه به کوتاهی قامت داوید اوسپینا، مناسب به نظر می‌رسید. شکست در این مسابقه، به سیاهه شکست‌های کارلوس در مرحله پلی‌آف تورنمنت‌های مختلف اضافه شد. از زمان شروع کار او در تیم ملی پرتغال تا امروز، این مربی تنها دو بار در دیدارهای حذفی به برتری رسیده و در این مراحل، فقط عمان و چین را شکست داده است. پرتغال کی‌روش در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، اولین مسابقه مرحله حذفی را مقابل اسپانیا واگذار کرد و از جام خارج شد. این سرنوشت در جام ملت‌های 2015 آسیا نیز روی نیمکت ایران برای او تکرار شد. کارلوس این بار اولین مسابقه حذفی جام را مقابل عراق واگذار کرد. سکته‌های آقای مربی در بازی‌های حساس حذفی، به جام ملت‌های 2019 نیز کشیده شد. این بار البته تیم او عمان و چین را از پیش رو برداشت اما در دیدار حساس نیمه‌نهایی با ژاپن، زانو زد و به سختی تسلیم شد. حالا این روند با کلمبیا نیز تکرار شده تا ثابت شود که کارلوس کی‌روش، مرد بازی‌های حساس و سرنوشت‌ساز حذفی نیست. کی‌روش در کلمبیا، چالش بزرگی را پشت سر خواهد گذاشت. کلمبیایی‌ها همواره به فوتبال جذاب و هجومی علاقه‌مند بوده‌اند و حالا تیم‌شان را تحت هدایت یک مربی کاملا دفاعی می‌بینند. اگر زردها با همین نقشه‌های دفاعی نتیجه بگیرند، کارلوس نیز از سوی هواداران فوتبال در کلمبیا پذیرفته خواهد شد اما اگر او تیمش را از جام‌های دیگر نیز حذف کند، عمر مربیگری‌اش در این کشور چندان طولانی نخواهد بود. مرد پرتغالی بد نمی‌بازد اما در نهایت همیشه می‌بازد و تکرار این اتفاق، واکنش مثبتی را از سوی کلمبیایی‌ها به دنبال نخواهد داشت.