فرزند دوراهی‌ها!

حضور یکی از وکلای باشگاه پاری‌سن‌ژرمن در جلسه با مدیران بارسلونا، زمزمه‌های قطعی‌ شدن بازگشت نیمار به نیوکمپ را به اوج رسانده است. با این وجود هنوز رئالی‌ها باور دارند که می‌توانند در پنجره نقل و انتقالات، ستاره برزیلی را به دست بیاورند. در روزهای سرنوشت‌ساز بعدی، «انتخاب» نیمار سرنوشت او را مشخص خواهد کرد. فعلا، یک حقیقت انکار نشدنی درباره این بازیکن وجود دارد. اینکه نیمار دیگر با لباس پی‌اس‌جی دیده نخواهد شد.

آریا رهنورد

یکشنبه‌شب در پارک دو پرنس، شورش عجیبی در جریان بود. همه سکوهای طرفدار پاریس در اولین هفته از فصل جدید لوشامپیونه، علیه ستاره برزیلی تیم‌شان موضع گرفتند و شعارهای تند و تیزی علیه او به زبان آوردند. بنرهای ورزشگاه به شکل وحشتناکی در نقد نیمار بودند و حتی خانواده این بازیکن را نیز هدف قرار دادند. نمونه چنین شعارهایی، به ندرت در ورزشگاه‌های فرانسوی دیده شده بود اما شعله‌های خشم پاریسی‌ها از مرد برزیلی، غیرقابل کنترل به نظر می‌رسید. اگر کوچک‌ترین زمزمه‌ای در مورد احتمال ماندن نیمار در پاریس وجود داشت، بعد از این طغیان استادیومی دیگر داستان او و تیمش برای همیشه به پایان رسیده بود. شاید تا چند ماه قبل، هیچ‌کس انتظار چنین تغییر شگرفی را نداشت. نیمار با وجود مصدومیت و غیبت‌‌های طولانی‌مدت در ترکیب پاریس، از حمایت سکوهای پارک دو پرنس برخوردار بود و مالکان ثروتمند باشگاه به همه ساق‌های ستاره تکنیکی می‌رقصیدند. با این وجود حدود سه هفته قبل بود که ناصر الخلیفی ناگهان اعلام کرد که دیگر  مقابل رفتارهای «سوپراستاری» بازیکنانش کرنش نمی‌کند و راه را برای جدایی مهره‌های ناراضی باز می‌گذارد. ظاهرا اختلاف‌نظری میان او و نیمار شکل گرفته بود که در آن مقطع رسانه‌ای نشد. تنها چند روز بعد از این اظهارنظر، اولین شائبه‌های ترک پاریس توسط نیمار در رسانه‌ها به راه افتاد. اشاره مرد برزیلی به «ریمونتادا» بارسا مقابل پی‌اس‌جی در دو مصاحبه مختلف، خشم سران باشگاه فرانسوی را برانگیخت. به صورت همزمان در بارسلونا، مسی و سوارز درخواست خرید دوست قدیمی‌شان را با بارتمئو در میان گذاشتند. با این وجود همه از رابطه بسیار بد دو باشگاه پاری‌سن‌ژرمن و بارسا خبر داشتند. باشگاهی که حاضر نبود آدرین رابیو و مارکو وراتی را به هیچ قیمتی در اختیار بارسا قرار بدهد، در ماجرای نیمار نیز انعطاف چندانی نشان نداد. لئوناردو که به سمت مدیر ورزشی بازگشته بود، مذاکره‌ها برای ماندن نیمار را آغاز کرد اما این مذاکره‌ها شکست خوردند و چاره‌ای به جز کنار آمدن با جدایی، پیش روی توماس توخل و تیمش نماند. حالا جمع‌آوری لباس‌های نیمار از فروشگاه رسمی باشگاه پاریسی، به معنای پایان یک دوران پرهیاهوی دوساله است.

اگر نیمار بارسا را به عنوان تیم آینده‌اش انتخاب کند، به گرمی توسط دوستانش پذیرفته خواهد شد. شاید گروهی از هواداران باشگاه به همراه ارنستو والورده، از رفتار این بازیکن در زمان جدایی‌اش از بارسا راضی نباشند اما همه آماده دادن «شانس دوم» به بازیکن شماره 11 سابق‌شان هستند. پس گرفتن جایگاه قدیمی در بلوگرانا برای او دشوار خواهد بود اما نباید فراموش کرد که ستاره‌هایی مثل دمبله و کوتینیو هرگز نتوانستند مشکل بارسا را در پست «وینگر چپ» حل کنند. بازی گرفتن همزمان از مسی، سوارز، گریزمان و نیمار در یک ترکیب، کار بسیار سختی به نظر می‌رسد اما با این ترکیب بارسا صاحب کهکشانی‌ترین خط حمله فوتبال اروپا خواهد شد. اگر نیمار رئال را به عنوان تیم آینده‌اش انتخاب کند، چالش بزرگی در پیش خواهد داشت. اولین چالش بزرگ برای او، هم‌پست بودن با ادن هازارد خواهد بود. با این حال او از حمایت کامل مادریدی‌ها برخوردار می‌شود و در صورت موفقیت اروپایی، به آرزوی قدیمی‌اش برای بردن توپ طلا نزدیک می‌شود. ظاهرا زندگی حرفه‌ای نیمار به قرار گرفتن بر سر «دوراهی‌» گره خورده است. او در روزهای بازی برای سانتوس، از بین بارسا و رئال، کاتالان‌ها را انتخاب کرد. مدتی بعد از بین ماندن در بارسا و رفتن به پاریس، به انتخاب دوم روی آورد و حالا نیز با جدایی از پاریس، بین بارسا و رئال یک تیم را برای آینده‌اش انتخاب خواهد کرد.

ظاهرا زندگی حرفه‌ای نیمار به قرار گرفتن بر سر «دوراهی‌» گره خورده است. او در روزهای بازی برای سانتوس، از بین بارسا و رئال، کاتالان‌ها را انتخاب کرد. مدتی بعد از بین ماندن در بارسا و رفتن به پاریس، به انتخاب دوم روی آورد

دوران دو ساله در پاریس، بدون دستاورد خاصی برای نیمار به پایان رسید. او نه توانست قهرمانی اروپا را به دست بیاورد و نه موفق شد در مسیر تبدیل شدن به یکی از بهترین‌های دنیا گام بردارد. نیمار از سایه مسی خارج شد و به سایه کیلیان ام‌باپه رفت. در همین مدت، رئالی‌ها به سراغ هازارد رفتند و بارسا بعد از کوتینیو و دمبله، با گریزمان نیز به توافق رسید. با این وجود هنوز هر دو باشگاه برای نیمار داسیلوا جای خالی دارند و از حضور او در تیم‌شان استقبال می‌کنند. حالا زمان یک انتخاب کلیدی برای نیمار از راه رسیده است. فصل جدید لالیگا جمعه همین هفته کلید می‌خورد و مرد برزیلی به زودی برای یکی از غول‌های اسپانیایی توپ خواهد زد. او تا امروز بخت‌های زیادی را از دست داده و اگر می‌خواهد در فهرست برندگان توپ طلا قرار بگیرد، باید برای همیشه قید حواشی پرشمار در زندگی شخصی و حرفه‌ای‌اش را بزند.