لژیونری یا فرار از بحران اقتصادی؟

شاید تا چند وقت پیش «لژیونری» یک نقطه قوت در ورزش کشور به خصوص برای مدیران فدراسیون‌ها که غالبا تحت انتقاد هستند، محسوب می‌شد، اما با نگاهی به حال و روز چند وقت اخیر ورزش به این نتیجه می‌رسیم که لژیونری نه‌تنها یک نقطه قوت نیست بلکه یک ضعف بزرگ هم به حساب می‌آید. درست در روزهایی که کشور با نوسان قیمت ارز دچار بحران اقتصادی شده، ستاره‌های ورزش راه لیگ‌های خارجی را در پیش گرفته‌اند تا با کسب درآمد به یورو و دلار چرخ زندگی‌شان مثل سابق بچرخد. در هر حال با توجه به شرایط اقتصادی، ورزشکارانی که به لیگ‌های دیگر کوچ‌ کرده‌اند حتی اگر کم‌ترین قیمت پیشنهادی را هم داشته باشند، سود کرده‌اند. والیبال امسال با داشتن هشت لژیونر رکورد شکست

نگار رشیدی، روزنامه‌نگار

اوضاع اقتصادی چند وقت اخیر مسیر را به خوبی برای ستاره‌های ورزش باز کرده است. مسیری که شاید تا چند ماه پیش کمتر ورزشکاری حاضر به انتخابش می‌شد و به سختی به تیم‌های خواهان خارجی پاسخ مثبت می‌داد. به خودی خود بسیاری از لیگ‌های داخلی از نظر سطح کیفی مورد انتقاد بودند و هستند اما قراردادهای نجومی در بسیاری از ورزش‌ها از جمله والیبال حضور در مسابقات کشور را در اولویت قرار می‌داد. اما حالا مشکلات لیگ در کنار فاکتور مسائل اقتصادی و به دنبال آن کاهش رقم قراردادها ستاره‌ها را یک جورهایی به جای اینکه لژیونر کند، فراری داده است. شاید والیبالیست‌ها بهترین گزینه برای مثال باشند. آنها تا سال گذشته کم‌تر تیم‌های خارجی که خواهان‌شان بودند را مد نظر قرار می‌دادند چون هم تحمل سختی زندگی در کشور دیگری را نداشتند و هم پول خوبی از تیم‌های ایرانی‌شان می‌گرفتند. اما امسال تیم قهرمان فصل گذشته منحل شده، تیم نایب‌قهرمان از لیگ کناره گرفته و دیگر‌ تیم‌ها هم توان پرداخت رقم پر و پیمان ستاره‌ها را نداشتند.

درست در همین سال که ارز از نردبان افزایش قیمت بالا می‌رود، برادران عالمیان هم که در تنیس روی میز نامی پرآوازه دارند، پروسه طولانی لژیونری‌شان را به ثمر نشاندند. نیما عالمیان چند روزی می‌شود کارش را در لیگ فرانسه آغاز کرده و نوشاد هم به احتمال زیاد در نیم فصل راهی لیگ آلمان می‌شود. در بسکتبال اما که همیشه لیگی جذاب را به نمایش گذاشته هم دو ستاره چند فصلی است که غایب هستند. صمد نیکخواه‌بهرامی و حامد حدادی مدت‌ها بود لیگ چین را برای دست به توپ شدن انتخاب می‌کردند. امسال اما نیکخواه‌بهرامی با تیم واریورز جی‌لیگ آمریکا قرارداد بسته و حدادی هم که به تازگی از بند مصدومیت رها شده، به نظر نمی‌آید تیمی از ایران را انتخاب کند. با این حال اوضاع هندبال از همه وخیم‌تر است تا جایی که این ورزش حتی قبل از اینکه قیمت ارز همه چیز را در دست بگیرد، بیشترین لژیونر را دارا بود. در هر حال با توجه به شرایط اقتصادی، ورزشکارانی که به لیگ‌های دیگر کوچ‌ کرده‌اند حتی اگر کم‌ترین قیمت پیشنهادی را هم داشته باشند، سود کرده‌اند. به همین بهانه شاید بد نباشد نگاهی داشته باشیم به لژیونرهایی که امسال تعدادشان از هر زمانی بیشتر شده است.

والیبال رکورد زد

 هندبال در صدر

والیبال امسال با داشتن هشت لژیونر رکورد شکست. به جز سیدمحمد موسوی که از پاسخ رد به تیم‌های خارجی پشیمان است و برخلاف آنچه گفته بود، در لیگ ایران شرکت می‌کند، ستاره‌ای از تیم ملی نمانده که در لیگ ایران به میدان برود. امسال لیگ ایتالیا بیشترین ایرانی را در دل خود جای داده است. محمدجواد معنوی‌نژاد و مرتضی شریفی در تیم ورونا بازی می‌کنند، امیر غفور با مونزا قرارداد بسته، مجتبی میرزاجانپور که از لیست مورد علاقه ایگور کولاکوویچ خارج شده، برای کاسته‌لانا امتیاز می‌گیرد و در نهایت کاپیتان سعید معروف آخرین کسی بود که مسافر کشور چکمه شد. معروف پیش از این هم لژیونر شده بود. او سال 2014 در حالی که عضو تیم شهرداری ارومیه بود با پیشنهاد یک میلیون یورویی زنیت کازان روسیه مواجه شد. این پیشنهاد آنقدر وسوسه‌کننده بود که معروف رضایتنامه‌اش را بگیرد و با پیوستن به این تیم به هفتمین بازیکن گرانقیمت دنیا تبدیل شود. او امسال هم تیم سیچلو سرمربی سابق تیم ملی ایران را انتخاب کرده و برای سیه‌نا به زمین می‌رود. میلاد عبادی‌پور هم دومین سال حضورش در لیگ لهستان را با تیم اسکرا بلهاتوف تجربه می‌کند؛ تیمی که می‌خواهد از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند. صابر کاظمی و فرهاد قائمی هم با زراعت بانک ترکیه قرارداد بستند. ناگفته نماند والیبال ایران تنها رشته‌ای است که لژیونر دختر هم دارد. مائده برهانی، مهسا صابری و مونا آشفته در لیگ ترکیه حضور دارند.

هندبال اما با داشتن 12 لژیونر صدرنشین است. در لیگ رومانی الله‌کرم و سجاد استکی برای فصل جدید به عضویت تیم چسمه در‌آمده‌اند، محسن باباصفری در تیم استوابخارست است، سیدعلیرضا موسوی و سعید حیدری‌راد برای دینامو بخارست بازی می‌کنند و شاهو نصرتی عضو تیم کالاراش است. پویا نوروزی‌نژاد هم بار دیگر به آلمان برگشته و برای تیم گومرز باخ به میدان می‌رود. همچنین امین یوسف‌نژاد در لیگ سوییس حضور دارد و در تیم کرینس لوزرن است. سعید برخورداری گلر فصل گذشته تیم سپاهان هم به باشگاه بالونمانو اسپانیا پیوست. محسن کرمیان هم به تیم آر کی پلیستر مقدونیه ملحق شده است. مهدی مقصودی نیز در لیگ عمان و برای تیم نادی بازی می‌کند. سجاد ندری هم که فصل پیش عضو تیم بیکوز ترکیه بود، هنوز با این تیم قرارداد دارد ولی به خاطر مصدومیت فعلا تیمش را همراهی نمی‌کند. در صورت بهبودی او در نیم‌فصل راهی ترکیه می‌شود. در بسکتبال هم همانطور که اشاره کردیم، صمد نیکخواه‌بهرامی و حامد حدادی احتمالا تنها لژیونرهای این ورزش هستند.

کبدی، هم‌تراز والیبال

کبدی‌کاران ایران برخلاف اینکه در ایران کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرند، در لیگ هندوستان خوب خواهان دارند. هشت کبدی‌کار ایران با مبلغ‌های خوبی در لیگ ستارگان کبدی دنیا که به میزبانی هند برگزار می‌شود، حضور دارند. ابوذر مهاجر، فاضل اتراچالی، ابوالفضل مقصودلو، محسن مقصودلو، هادی تاجیک، هادی اشترک، فرهاد رحیمی و معراج شیخ کبدی‌کارانی هستند که در این لیگ مسابقه می‌دهند. همچنین مدال تاریخی واترپلویست‌ها در بازی‌های آسیایی هم سه لژیونر برای ایران داشت. تا الان ارشیا الماسی کارش نهایی شده و به تیم والگنو صربستان پیوسته است. حامد ملک‌خانبانان و مهدی یزدان‌خواه هم دعوتنامه‌ها را در دست دارند و در صورت حل مشکل خروج از کشور لژیونر می‌شوند. جودو هم با حضور سعید ملایی در لیگ آلمان از قافله لژیونردارها عقب نماند. درباره برادران عالمیان هم باید گفت آنها به جز قرارداد مالی به ورود مستقیم به المپیک هم فکر می‌کنند که حضور در اروپا در این راه به آنها کمک شایانی می‌کند. در نهایت باید گفت اقتصاد همچنان حرف اول را در ورزش می‌زند و همه چیز را زیر سایه خود قرار داده است.