شایان توجه

برانکو ایوانکوویچ از درز کردن اخبار مربوط به غیبت اجباری شایان مصلح در رسانه‌ها راضی نیست اما پنهان کردن این حقیقت، دیگر ممکن به نظر نمی‌رسد. شایان برای چند روز به واسطه جنجال‌های ایجاد شده در مداحی‌هایش، در اختیار «نهادهای مربوطه» قرار داشته و با رفع مشکلش، دوباره برای پیوستن به اردوی پرسپولیس آماده شده است. عقاید مدافع جوان پرسپولیس، کاملا قابل احترام هستند اما اصلی‌ترین وظیفه شرعی و قانونی او، احترام گذاشتن به قراردادی است که به خاطر آن از باشگاه پرسپولیس حقوق می‌گیرد. باشگاهی که به جای «شایان مداح» این روزها فقط به «شایان فوتبالیست» نیاز دارد. شایان پیش از این با جملات جنجالی روی پیراهنش، جرقه‌های وارد شدن به یک ماجرای پرحاشیه را زده بود و حالا با کشاندن همین عبارت‌ها به متن مداحی، موجب رنجش خاطر گروهی از هموطنانش شد

آریا رهنورد

محرومیت محمد انصاری در مسابقه رفت با السد قطر، شایان مصلح را از ابتدا در ترکیب اصلی تیم برانکو قرار داد. مدافع شمالی این بار در دفاع مطمئن‌تر از همیشه ظاهر شد و یک نمایش کاملا موفقیت‌آمیز را سپری کرد. محرومیت دفاع چپ ثابت سرخپوشان به پایان رسیده و او مشکلی برای همراهی تیمش در مسابقه برگشت با السد ندارد اما مصلح همچنان از شانس خوبی برای باقی ماندن در ترکیب برخوردار است چراکه حسین ماهینی نیز تا پایان فصل محروم شده و در صورت کوچ کردن شجاع خلیل‌زاده به سمت راست خط دفاعی، انصاری در مرکز دفاع در کنار سیدجلال قرار خواهد گرفت تا مصلح دوباره یکی از 11 نفر ایوانکوویچ باشد. پرسپولیس در سخت‌ترین روزهای ممکن، نیاز مبرمی به همه بازیکن‌هایش دارد. کمبود بازیکن گاهی آنقدر در این تیم جدی به نظر می‌رسد که حتی گلر سوم تیم به عنوان یکی از بازیکنان میانی، با سرخپوشان تمرین می‌کند. هواداران باشگاه امیدوارند پرسپولیس در روزهای منتهی با هیچ مصدومیتی روبه‌رو نشود و طبیعتا در چنین شرایطی اصرار یک بازیکن برای لطمه زدن به خودش و تیم، واکنش مثبتی را به همراه نخواهد داشت. شایان مصلح بعد از اتمام زمان قراردادش با پرسپولیس، می‌تواند به عقاید و استعدادش در زمینه مداحی مشغول شود اما تا قبل از آن روز، او تحت «قرارداد» با پرسپولیس است و نباید با دامن زدن به مسائل تفرقه افکنانه، برای باشگاه جنجال درست کند. برانکو سال گذشته مجوز حضور در پیاده‌روی اربعین را به این بازیکن داد. او فرصت پیدا کرد به صورت موازی با تمرین و بازی برای پرسپولیس، کتاب شعرش را نیز به چاپ برساند. در میان پرسپولیسی‌ها اما هیچ‌کس راضی نیست که نام یک بازیکن، مدام به دلایل کاملا غیرفوتبالی در رسانه‌های بی ارتباط با ورزش تکرار شود.

بی‌توجهی شایان مصلح به مسئولیت‌های حرفه‌ای در قبال پرسپولیس، قبل از هر چیز نشان‌دهنده ضعف مدیریتی باشگاه است. قرار گرفتن مصلح در این موقعیت، به دلیل سوءمدیریت افرادی رقم خورده که لزوم تذکر دادن به این فوتبالیست خبرساز را جدی نگرفته‌اند. حمیدرضا گرشاسبی از هر فرصت کوچکی برای صحبت از دشواری‌های کار در پرسپولیس صحبت می‌کند. هیچ‌کس در مورد سختی کار او با توجه به شرایط مالی باشگاه، تردیدی ندارد اما «مراقبت» از بازیکنان، بدیهی‌ترین اقدامی است که یک مدیر باید برای تیمش انجام بدهد. گرشاسبی، شایان مصلح را به حال خودش رها کرده تا در یک مقطع سرنوشت‌ساز، این بازیکن را به مدت چند روز از دست بدهد. در همه نقاط دنیا، فوتبالیست‌های حرفه‌ای به واسطه شغل و نوع قراردادشان از انجام هرگونه فعالیت حاشیه‌ساز غیرفوتبالی منع می‌شوند و در صورت جنجال‌آفرینی، ناچار به پرداخت جریمه‌هایی سنگین هستند. باشگاهی که برای یک بازیکن هزینه کرده، چهار چشمی مراقب اوست و اجازه نمی‌دهد این بازیکن خودش را به لبه پرتگاه نزدیک کند. شایان پیش از این با جملات جنجالی روی پیراهنش، جرقه‌های وارد شدن به یک ماجرای پرحاشیه را زده بود و حالا با کشاندن همین عبارت‌ها به متن مداحی، موجب رنجش خاطر گروهی از هموطنانش شد. در همه این مدت نیز، مدیران باشگاه پرسپولیس تنها به نگاه و سکوت بسنده کردند. مدیرانی که دائما از بحران «ارز» صحبت می‌کنند اما وقت «عرض اندام» برای گرفتن تصمیم‌های کلیدی، در خواب زمستانی به سر می‌برند.

شایان بعد از دو سال، بالاخره به ترکیب ثابت سرخپوشان رسیده است. او شایستگی‌هایش را به عنوان تعویض همیشگی برانکو ثابت کرده و علاوه بر خط دفاعی، توانایی بازی در خط حمله را نیز دارد. فیزیک مناسب، قدرت سرزنی و گام‌های بلند، همه ویژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به یک فوتبالیست بزرگ را در اختیار ستاره سابق سپیدرود قرار داده است. او مدت‌ها در انتظار چنین فرصتی بوده و به خوبی می‌داند که در صورت درخشیدن در همین هفته‌ها، شانس بازی برای تیم ملی را نیز خواهد داشت. مصلح، خوش‌شانس به نظر می‌رسد که هنوز زمان نسبتا زیادی تا مسابقه تیمش با السد قطر باقی مانده است اما او دیگر نمی‌تواند به روند قبلی‌اش ادامه بدهد. این مدافع دیر یا زود، در معرض یک انتخاب جدی قرار خواهد گرفت. او باید میان فوتبال و پافشاری برای باورهای خاص، یک گزینه را برای خودش انتخاب کند. اگر انتخاب شایان فوتبال است، دیگر هیچ‌کس نباید به تماشای توپ زدن او در زمین شایعات بنشیند و اگر انتخاب این بازیکن فوتبال نیست، باید هرچه زودتر تیم برانکو ایوانکوویچ را ترک کند. تمرکز گمشده، سرعت پیشرفت شایان مصلح را به حداقل رسانده است. اخلاق‌مدارانه‌ترین کار برای این بازیکن، احترام گذاشتن به بندهای قراردادی است که به واسطه آن، از پرسپولیس پول می‌گیرد.