فرمول پروفسـور

۱۲سال قبل، برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیمی بود که جواد نکونام در خط هافبک آن به میدان می‌رفت. برانکو و نکو با هم به جام جهانی ۲۰۰۶ رسیدند و حالا هر دوی آنها به عنوان سرمربی، روبه‌روی هم قرار خواهند گرفت. برخورد پروفسور با یکی از شاگردهای سابقش در فوتبال، هیجان‌انگیزترین نکته در مورد اولین تقابل لیگ برتری تاریخ دو باشگاه پرسپولیس و نساجی مازندران است. ایوانکوویچ تا امروز در بیشتر نبردهایش با شاگردان سابق به پیروزی دست پیدا کرده و امروز قصد دارد برتری‌اش را مقابل یکی دیگر از شاگردان قدیمی به اثبات برساند. برانکو در بین شاگردان سابقش، با رضا عنایتی نیز روبه‌رو شده و این مربی را نیز شکست داده است. در روزهای حضور رضا عنایتی روی نیمکت مشکی‌پوشان، مسابقه این تیم با پرسپولیس در مشهد تا آخرین ثانیه‌ها با تساوی دنبال می‌شد جواد متعلق به تازه‌ترین نسل سرمربیگری در ایران است و هنوز تجربه چندانی ندارد اما در همین اولین تجربه، توانسته نساجی را بعد از سال‌ها به لیگ برتر بیاورد. این مربی توانسته به خوبی به اوضاع تسلط پیدا کند

آریا  رهنورد

در بین همه بازیکنانی‌ که با نظر برانکو در لیست نهایی تیم ملی برای جام جهانی 2006 قرار گرفتند و با این تیم به آلمان سفر کردند، 6 بازیکن تجربه سرمربیگری در لیگ برتر را داشته‌اند. در بین این 6 بازیکن نیز، چهار نفر از آنها یعنی علی دایی، علی کریمی، جواد نکونام و یحیی گل‌محمدی همین حالا مشغول سرمربیگری در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی ایران هستند. برانکو در دوران حضور روی نیمکت پرسپولیس، با چهار شاگرد سابقش روبه‌رو شده و امروز مقابل جواد نکونام قرار می‌‌گیرد. جواد متعلق به تازه‌ترین نسل سرمربیگری در ایران است و هنوز تجربه چندانی ندارد اما در همین اولین تجربه، توانسته نساجی را بعد از سال‌ها به لیگ برتر بیاورد. میزان محبوبیت او در بین هواداران نساجی، نشان می‌دهد که این مربی توانسته به خوبی به اوضاع تسلط پیدا کند و در جایگاه یک مربی قابل اعتماد قرار بگیرد. رزومه او به هیچ وجه با سرمربی پرتجربه پرسپولیس قابل مقایسه به نظر نمی‌رسد انگیزه و اشتیاق جواد برای پیروز شدن در این مسابقه، شاید سرخپوشان را به دردسر بیندازد. کاپیتان سابق تیم ملی امروز دست به هر کاری خواهد زد تا تبدیل به سومین شاگرد سابق برانکو در تیم ملی سال 2006 شود که توانسته از روی نیمکت، پیروز شدن مقابل مرد کروات را جشن بگیرد. اتفاقی که پیش از این تنها توسط یحیی گل‌محمدی رقم خورده است.

«یحیی گل‌محمدی» در اولین هفته‌های لیگ برتر پانزدهم، روی نیمکت ذوب‌آهن پرسپولیس برانکو را شکست داد. قرمزها تا دقایق پایانی از حریف جلو بودند اما تصمیم جنجالی فغانی و اعلام خطای پنالتی به سود تیم اصفهانی، همه چیز را تغییر داد. این جنجال در جام حذفی همان فصل نیز تکرار شد. این بار داور با اخراج اشتباه ایمان صادقی در همان دقایق ابتدایی بازی، آخرین روزنه‌های امید برای صعود را از پرسپولیس گرفت. رکورد صددرصدی یحیی برابر پرسپولیس اما حفظ نشد. او بعد از دو پیروزی، بالاخره با پروفسور مساوی کرد و در دیدار رفت فصل گذشته، به عنوان سرمربی تراکتورسازی در ورزشگاه یادگار امام مقابل سرخپوشان شکست خورد. مرد کروات در دیدار برگشت نیز گل‌محمدی را شکست داد و سومین پیروزی پیاپی‌اش را برابر حریف جوان، در دیدار هفته اول لیگ هجدهم در مشهد جشن گرفت. ایوانکوویچ خاطره خوبی از یحیی و پنالتی چیپ‌اش به چین ندارد اما این اواخر روبه‌رو شدن با گل‌محمدی برای او خاطره‌های خوبی خلق کرده است.

برانکو روی نیمکت پرسپولیس، 6 بار نیز با «علی دایی» روبه‌رو شده است. اولین برخورد آنها در هفته هشتم لیگ پانزدهم رقم خورد. این نخستین بازی پرسپولیس بعد از درگذشت هادی نوروزی بود. در جو احساسی ورزشگاه آزادی، پرسپولیس در آخرین دقایق توانست به بازی برگردد و یک امتیاز از این جدال بگیرد. علی دایی البته در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی به شدت از عملکرد داور گلایه داشت و معتقد بود که او برای بازگشت به مسابقه، دست پرسپولیسی‌ها را گرفته است. برانکو و تیمش در دیدار برگشت همان لیگ با گل عجیب فرشاد احمدزاده از روی خط دروازه، دایی و صبا را شکست دادند تا اولین برتری پروفسور بر کاپیتان تیم‌ ملی‌ سال 2006، شکل بگیرد. در لیگ شانزدهم، شهریار این بار با نفت روبه‌روی سرخپوشان قرار گرفت. سومین دوئل برانکو و دایی، با پیروزی سه بر صفر قرمزها به پایان رسید. نفت در دیدار برگشت در ورزشگاه تختی «دبل» شد تا پرسپولیس با درخشش سروش رفیعی و مهدی طارمی از این مسابقه نیز به همه امتیازها دست پیدا کند. یک سال بعد، علی دایی سایپا را برای رقابت با پرسپولیس انتخاب کرد اما باز هم نتیجه، باب میل این مربی نبود. دو تیم در هفته یازدهم با هم روبه‌رو شدند و در همان نیمه اول گل به خودی حسین کنعانی‌زادگان، پرسپولیس را به بازی مسلط کرد. علی علیپور نیز تیر خلاص را به نارنجی‌ها زد و باز هم این سرخپوشان بودند که با برانکو از دایی عبور کردند. اولین پیروزی شهریار مقابل سرمربی سابقش، بالاخره در دیدار برگشت پرسپولیس و سایپا در لیگ هفدهم اتفاق افتاد. درست یک هفته بعد از شکست در داربی، پرسپولیس دو گل از سایپا دریافت کرد و در نهایت با نتیجه دو بر یک به این تیم باخت. در 6 نبرد برانکو با شهریار، مرد کروات صاحب چهار پیروزی شده و تنها یک بار شکست خورده است. آماری که برتری مطلق او را در این دوئل به اثبات می‌رساند.

بهترین فرم علی کریمی در سال‌‌های بازی برای تیم ملی، زیر نظر برانکو ایوانکوویچ شکل گرفت. جادوگر به ویژه در جام ملت‌های 2004، استثنایی بود و مهارنشدنی به نظر می‌رسید. شماره هشت فراموش‌نشدنی تیم ملی نیز سال گذشته به مربیگری روی آورد و اتفاقا با برانکو ایوانکوویچ نیز روبه‌رو شد. پرسپولیس و سپیدرود بعد از قطعی شدن قهرمانی و بقا، در هفته آخر لیگ با هم برخورد کردند و قرمزها در این مسابقه به پیروزی سه بر صفر رسیدند. برانکو در بین شاگردان سابقش، با رضا عنایتی نیز روبه‌رو شده و این مربی را نیز شکست داده است. در روزهای حضور رضا عنایتی روی نیمکت مشکی‌پوشان، مسابقه این تیم با پرسپولیس در مشهد تا آخرین ثانیه‌ها با تساوی دنبال می‌شد اما سماجت سیامک نعمتی و ضربه تمام کننده علی علیپور، قرمزها را در این مسابقه صاحب پیروزی کرد. پروفسور در تیم ملی هیچ‌وقت اعتقاد چندانی به بازی عنایتی نداشت و به همین خاطر رنگ و بوی دشمنی در دیدار دو مربی بعد از سال‌ها، پیدا به نظر می‌رسید. زمان با سرعت دیوانه‌واری در حال سپری شدن است. برانکو بیشتر از یک دهه بعد از ترک تیم ملی، حالا در ایران با پرسپولیس جام‌ها را درو کرده و به مربی به مراتب باتجربه‌تری تبدیل شده است. تقریبا همه شاگردان قدیمی او در تیم ملی، حالا از فوتبال بازنشسته شده‌اند و تصمیم دارند به عنوان سرمربی، به سلطنت برانکو در لیگ پایان بدهند. برای رسیدن ستاره‌های آن نسل به موفقیت‌های بزرگ در مربیگری، هنوز کمی زود به نظر می‌رسد اما شاید یکی از همین چهره‌ها، در آینده روی نیمکت تیم ملی دیده شود.