منتقدان کارلوس کی‌روش که پس از جام‌جهانی روزه سکوت گرفته بودند، این روزها پروژه حمله به سرمربی تیم ملی را کلید زده‌اند. پس از محمد مایلی‌کهن که هفته گذشته از خجالت کی‌روش درآمد، حالا نوبت به امیر عابدینی رسیده تا وارد گود شود و صحبت‌های تندی را علیه کی‌روش مطرح کند. همین داستان بهانه‌ای شد تا مروری بر مهم‌ترین بخش صحبت‌های روز گذشته عابدینی با برنامه رادیویی تهران ورزشی داشته باشیم.

مشکل مدیریت

موضوع کی‌روش به یک زگیل روی پیشانی فوتبال ما تبدیل شده است. باید این زگیل را جراحی یا اصلاح کنیم. با این مدیریت، مشکل را با خود حمل می‌کنیم که حلقه‌هایی ایجاد کرده و به همه جا سرایت می‌کند. پس از جام جهانی، شرایط کی‌روش باید روشن می‌شد، البته باید او را مدیریت می‌کردیم. الان کی‌روش بر فوتبال ما «اُوِر» شده و بالاتر از فوتبال ما قرار گرفته است. کی‌روش باید در خدمت و در مسیر اهداف فوتبال ما باشد. او می‌تواند مانع یا هادی باشد. جایگاه او به خوبی تعریف نشده و اگر هم در قرارداد شرایط او تعریف شده باشد، ما افرادی نیستیم که حرفه‌ای رفتار و مدیریت کنیم.

شرایط مطلوب ما

نمی‌توانم منکر پیشنهاد باشم و بگویم کی‌روش از هیچ‌جا پیشنهادی نداشته است. هر مربی می‌تواند پیشنهاد داشته باشد، اما باید ببینیم شرایط چیست. کشورهای دیگر، این شرایطی که ما مقابل کی‌روش گذاشته‌ایم، برای او ایجاد نمی‌کنند. شرایط ما قطعا خیلی مطلوب است که آن را می‌پذیرد و شرایط جای دیگری را نمی‌پذیرد. چون آنها می‌خواهند مدیریت کنند و اجازه نمی‌دهند فوتبال‌شان در گروی یک شخص باشد. چه برسد که آن شخص با رفتار و فرهنگ ما بیگانه است و تا فرهنگ ما را درک کند،‌ این چالش‌ها را داریم.

قهرمانی دور از دسترس

قهرمانی آسیا کار مشکلی است. ما در والیبال به چنان رشدی رسیدیم که به دنیای والیبال در سطح عالی تنه می‌زنیم. این مفهومی دارد که سازماندهی سرمان می‌شود و باید شادابی نسل جوان را درک و هدایت کنیم. نزدیک چهار مربی در این رشته عوض شد، اما اتفاقی نیفتاد. کمی افت داشتیم اما دوباره رشد کردیم. این همسویی در فوتبال ما وجود ندارد.وقتی از ایران برای شرکت در تورنمنت‌های مهم خارج می‌شویم، با مشکل مواجه هستیم. چون هدایت کلان

ما اینجا ضعیف است.

در جام ملت‌های آسیا با مشکل شدید مواجه هستیم، مگر اینکه قرعه به نام ما بیفتد و همه تیم‌ها با تمام پتانسیل خود در بازی‌ها ظاهر نشوند. وگرنه رقبای بسیار سرسختی داریم که با این برنامه‌ریزی و با وجود استعدادهای فراوان، قهرمانی آسیا تقریبا دور از دسترس خواهد بود.