معاون وزیر کار:
بیش از ۴۰ درصد دانشآموختگان نمیتوانند شغل مناسب پیدا کنند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طبق پژوهشهای انجام شده از هر دو نفر جویای کار یک نفر دارای کسر یا فقر مهارت است، گفت: بیش از ۳۰درصد آموزشها در کل زیستبوم آموزشی براساس اولویتهای بازار نیست و ۴۰درصد دانش آموختگان نمیتوانند شغل مناسب خود را پیدا کنند.
به گزارش ایسنا «غلامحسین محمدی» رئیس سازمان آموزش فنی حرفهای در یک گفتوگوی تلویزیونی گفت: با وجود اینکه در این زمینه آموزش دیرپا هستیم و سنت استاد شاگردی در کشور ما قدیمی است و نسل به نسل مشاغل و مهارتها منتقل شده اما متاسفانه در حال حاضر ارتباط معناداری بین همه بخشهای این زیستبوم وجود ندارد.
وی افزود: در دنیا بیش از ۷۰درصد افرادی که به عنوان دانشآموز وارد مقاطع تحصیلی میشوند به فراگیری آموزشهای مهارتی میپردازند و در محیطهایی که به عنوان محیطهای دوگانه مشهور است، آموزشها را دریافت میکنند؛ محیطهایی که از یکطرف صنعت و خدمات آن را توسعه و تجهیز میکنند و از طرفی نهادهای آموزشی به عنوان تنظیمگر در آنجا حضور دارند لذا با توجه به اینکه بیش از ۸۰درصد مشاغل در دنیا اساسا مهارتی هستند افراد به سمت اشتغال مولد هدایت میشوند.
محمدی تصریح کرد: در ایران با وجود آنکه آموزشهای فنی حرفهای را توسعه دادیم و زیستبوم آموزش فنی و حرفهای ما در منطقه منا بینظیر است و در سازمان فنی و حرفهای ۷۰۰ مرکز دولتی و بیش از ۱۰هزار آموزشگاه خصوصی و ۷۰۰۰ هنرستان در آموزش و پرورش و تعداد زیادی دانشگاه علمی کاربردی و مهارتی داریم اما به دلیل عدم تنظیمگری مناسب این ارتباط برقرار نشده است.
وی با بیان اینکه طبق پژوهشهای انجام شده از هر ۲ نفر جویای کار یک نفر یا کسر مهارت یا فقر مهارت دارد، اظهار کرد: ۴۰درصد دانش آموختگان ما نمیتوانند شغل مناسب پیدا کنند و بیش از ۳۰درصد آموزشها در کل زیستبوم آموزشی براساس اولویتهای بازار نیست که این دادهها نشان میدهد این سامانه خوب کار نمیکند، یعنی صنعت و خدمات که سمت تقاضای نیروی کار است با سمت عرضه و آموزشهایی که به شکل رسمی و غیررسمی است، همگرایی ندارد لذا ما باید در گام نخست این نقیصه را هم در سیاستگذاری و هم در اجرا رفع کنیم.
دیدگاه تان را بنویسید