چنگ به جام!

استقلال و سپاهان؛ روبه‌رو شدن این دو تیم در هر شرایطی، اتفاق مهمی برای فوتبال ایران است. دو تیمی که هر وقت با هم مسابقه می‌دهند، مجموعه‌ای از ماجراهای جذاب هم به وقوع می‌پیوندد. پسران نکو و شاگردان مورایس، بازی بزرگ این هفته لیگ برتر را برگزار خواهند کرد. این اولین مسابقه سپاهان در نیم‌فصل دوم لیگ برتر و نهمین بازی خانگی این فصل استقلال به شمار می‌رود. جدالی تماشایی که بدون شک تاثیر زیادی روی سرنوشت قهرمانی این فصل لیگ برتر خواهد گذاشت.

آریا طاری

 

دو مربی و رکورد آزادی

بازی در استادیوم آزادی، هم برای نکو و هم برای مورایس اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه هر دو نفر موفق به خلق رکورد جالبی در این ورزشگاه شده‌اند. نکونام با استقلال در هشت بازی خانگی این فصل همواره برنده بوده و بهترین میزبان رقابت‌های لیگ برتر به شمار می‌رود. او اصلا دوست ندارد این رکورد مهم را از دست بدهد. نکو امروز تیمش را برای رقم زدن نهمین برد متوالی در خانه به زمین مسابقه خواهد فرستاد. طرف دیگر هم ژوزه مورایس است که هر وقت به این ورزشگاه آمده، برنده بوده است. او در مجموع در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا هفت بار در تهران به میدان رفته و هر هفت بار به عنوان تیم برنده از زمین خارج شده است. مورایس فصل گذشته در آزادی هم استقلال را برد و هم پرسپولیس را شکست داد. او حالا به دنبال این است که دوباره حداکثر امتیازها را از بازی در این استادیوم بگیرد.

بازی در استادیوم آزادی، هم برای نکو و هم برای مورایس اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه هر دو نفر موفق به خلق رکورد جالبی در این ورزشگاه شده‌اند. نکونام با استقلال در هشت بازی خانگی این فصل همواره برنده بوده و از طرف دیگر هم ژوزه مورایس هر وقت به این ورزشگاه آمده، پیروز شده است

توپ قرمز زیر پای ستاره‌ها؟

بعید نیست که بازی امروز با توپ قرمز یا نارنجی‌رنگ برگزار شود. چراکه آسمان تهران برفی است و باید دید وضعیت هوا تا زمان شروع بازی امروز چطور خواهد بود. در روزهای گذشته حتی زمزمه‌هایی از لغو این بازی نیز به گوش رسیده است؛ چراکه سپاهانی‌ها برای پرواز به تهران با مشکلاتی روبه‌رو بودند. اگر این بازی در نهایت لغو شود، زمان دوری سپاهانی‌ها از لیگ برتر طولانی‌تر خواهد شد. آنها به واسطه درگیری با لیگ قهرمانان آسیا، هنوز در نیم‌فصل دوم لیگ برتر هیچ مسابقه‌ای را برگزار نکرده‌اند. شرایط جوی خاص تهران این بازی را نیز با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است.

مشکل سپاهان؛ زوج دفاعی نامطمئن! 

مشکل بزرگ تیم مورایس برای این بازی، نداشتن یک زوج دفاعی مطمئن است. اتفاقی که از شروع فصل به سپاهان لطمه زده و همواره تهدیدی برای این تیم بوده است. مورایس تلاش زیادی کرد تا یک هافبک را به دفاع ببرد و از محمد قربانی به عنوان یک مدافع میانی استفاده کند اما این بازیکن هم راهی لیگ روسیه شد و سپاهان را ترک کرد. حالا دانشگر و یزدانی که اتفاقا هر دو سابقه حضور در استقلال را دارند، گزینه‌های مربی پرتغالی برای روبه‌رو شدن با این حریف هستند. دو حریف که در دو بازی آخر سپاهان در آسیا، از زمین مسابقه اخراج شده‌اند.

مشکل استقلال؛ آنها زیاد گل نمی‌زنند

تیم نکو برخلاف سپاهان در قلب دفاع بسیار مطمئن به نظر می‌رسد اما به طور کلی خیلی سخت گل می‌زند. آنها در فاز هجومی هنوز تیم کاملی به شمار نمی‌روند و کارهای بیشتری برای انجام دادن دارند. البته که اضافه شدن ماشاریپوف می‌تواند فاز هجومی تیم را تقویت کند اما برای کامل شدن پازل تاکتیکی نکو کافی نخواهد بود. احتمالا آبی‌ها در این بازی کمی عقب بنشینند و توپ را به سپاهان بسپارند و سپس به دنبال این باشند که با بهره بردن از اشتباه‌های دفاعی حریف به گل برسند. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط جدول، سپاهان حتی بیشتر از استقلال به بردن در این جدال نیاز خواهد داشت.

بازی انتقامی آبی‌ها، سه از سه برای سپاهان

برای استقلال، این یک بازی انتقامی است؛ چراکه هر سه دیدار اخیر دو تیم به سود سپاهان تمام شده‌اند. تیم مورایس در نیم‌فصل اول لیگ قبل، در همان هفته اول تیم ساپینتو را در آزادی شکست داد. بازی برگشت دو تیم هم با درخشش نورافکن به سود سپاهان تمام شد. طلایی‌ها در نیم‌فصل اول همین فصل با یک پنالتی جنجالی، تنها شکست فصل استقلال تا امروز را رقم زدند و آبی‌ها امیدوارند برای چهارمین بار متوالی زمین مسابقه با سپاهان را به عنوان تیم بازنده ترک نکنند.

دو فرم کاملا متفاوت

فرم دو تیم در بازی‌های آخرشان، کاملا متفاوت به نظر می‌رسد. سپاهان مورایس که فصل گذشته هرگز در دو بازی متوالی شکست نخورده بود، حالا در سه بازی آخر لیگ و دو بازی آخر لیگ قهرمانان بازنده بوده است. پنج شکست پیاپی، سپاهان را در یک بحران قرار داده و اگر این عدد به 6 برسد، همه چیز دشوارتر خواهد شد. در مقابل اما استقلال در پنج بازی اخیرش، سه برد و دو تساوی به دست آورده و شرایط بسیار خوبی دارد. فعلا استقلال مدعی شماره یک قهرمانی به حساب می‌آید اما بدون شک بازی امروز نیز روی ذهنیت‌ها نسبت به این تیم تاثیر زیادی خواهد داشت.