عضو پیشین شورای شهر تهران در گفتوگو با «توسعه ایرانی» مطرح کرد:
ناگفتههای خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو در دوره مدیریت پنجم شهری
یک عضو پیشین شورای شهر تهران گفت: گفت: سال ۹۵ دولت مصوب کرده بود ۲ هزار دستگاه واگن برای کلانشهرهای دارای مترو خریداری شود از این دو هزار دستگاه حدود هزار دستگاه برای تهران درنظر گرفته شده است. این مصوبه برای دولت اول آقای روحانی و در زمان مدیریت آقای قالیباف بوده است. اما این مصوبه اجرایی نمیشود. تا دوره مدیریت شهری پنجم میرسد در آن زمان به اصطلاح ما پیگیری جدی انجام دادیم.
به گزارش گروه شهرنوشت «توسعه ایرانی» روز یکشنبه محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران، در نشستی با پاسخ به ابهامات خبرنگاران درحوزه قرارداد 630 واگن اعلام کرد: « شهرداری تهران به جای دولت سیزدهم بخشی از پیشپرداخت قرارداد را پرداخت کرده تا ساخت واگنهای مترو آغاز شود» به گفته وی اگر این اتفاق نمیافتاد، فاینانس این قرارداد از دست میرفت.
در طول این دوره مدیریت شهری، بارها از سوی مسئولان اعلام شده بود که این قرارداد مربوط به دوره مدیریت پنجم شهری بوده و بیعرضگی مدیران آن دوره باعث شده بود تا این قرارداد عملیاتی نشود، دوشنبه 29 مردادماه نیز شهردار تهران در نشستی که قرار بود خبری نشود اما پس از ساعتی توسط مرکز روابط عمومی و بینالملل شهرداری تهران متن آن منتشر شد اعلام میکند که «هدفگذاری اولیه ما در سفر به چین علاوه بر مشارکت در این اجلاس به نمایندگی از جمهوری اسلامی، پیگیری و فعالسازی قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه واگن است که از سالها قبل روی زمین مانده بود.»
شهردار تهران همچنین در این جلسه اشاره میکند برای فعالسازی قرارداد واگنهای مترو لازم بود تا ۱۵ درصد بعنوان پیشپرداخت به طرف چینی پرداخت شود، مابقی هزینه قرارداد از محل توافقات کلان دولتین ایران و چین به صورت پشتیبانی مالی پرداخت میشد. این پولها از گذشته در چین وجود داشت. در زمان آقای روحانی، دولت به دنبال بازگرداندن اصل پول بود. به علت تحریمهای ظالمانه این امر محقق نشد.
اگرچه مدیریت شهری معتقد است که اگر شهرداری این ریسک را انجام نمیداد، واگنها ساخته نمیشد و این همت شهرداری بود و دولت وقت هم کمک کرده است. البته جابهجایی اولویتها برای حواله نفتی که برای پرداخت پیشپرداخت در نظر گرفته شده بود باعث شد تا این حواله برای موضوع دیگری که اولویت دولت بود در نظر گرفته شود، بنابراین شهرداری ناچار شد با ضمانت سازمان شهرداریها و مکاتبه با وزارت کشور، تسهیلات دریافت کرده و تا ۹.۷ درصد پیشپرداخت را انجام دهد و فاینانس عملیاتی شود.
اما در این خصوص که اصلا ماجرای این 630 دستگاه واگن چه بوده و از چه زمانی بلاتکلیف مانده بود با محمد علیخانی، عضو شورای پنجم مدیریت شهری تهران گفتوگو کردیم. وی در این رابطه به «توسعه ایرانی» گفت: در سال ۹۵ دولت مصوب کرده بود ۲ هزار دستگاه واگن برای کلانشهرهای دارای مترو خریداری شود از این دو هزار دستگاه حدود 630 دستگاه برای تهران درنظر گرفته شده است. این مصوبه برای دولت اول آقای روحانی و در زمان مدیریت آقای قالیباف بوده است. اما این مصوبه اجرایی نمیشود. تا دوره مدیریت شهری پنجم میرسد در آن زمان به اصطلاح ما پیگیری جدی انجام دادیم.
وی ادامه داد: محسن هاشمی و بنده در کمیسیون عمران و حمل نقل پیگیریهایی را انجام دادیم تا این مصوبه که فراموش شده بود و هیچ اقدامی درخصوص آن صورت نگرفته بود، دوباره فعال شود. نتیجه پیگیریهای ما نیز این شد که جلسهای در دفتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییسجمهور برگزار شد. با حضور دستگاههایی که مرتبط با خرید این واگن بودند هم از وزارت صمت سازمان گسترش، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و وزارت کشور و سازمان شهرداریها و همچنین با حضور من و رییس شورای شهر پنجم این جلسه برگزار شد و معاون اول رییسجمهور دستور دادند که این جلسه با جدیت پیگیری شود و در نهایت منجر به برگزاری مناقصه شد که توسط سازمان شهرداریها برگزار شد.
*** از زمانی که پیشپرداخت داده شود. حدود دو سال زمان میبرد تا این واگنها شروع به تحویل شود چراکه این واگنها ساخته نیست و با پرداخت پیشپرداخت تازه شروع به ساخت میکنند و این پروسه یکسال و نیم تا دو سال زمان میبرد بنابراین اگر الان هم پیشپرداخت داده و بعد پولها پرداخت شود دو سال زمان میبرد تا این واگنها تحویل شود. الان معلوم شده است که ادعای دولت سیزدهم در این مورد بیاساس بوده است
وی تصریح کرد: اشکالی که در این زمینه وجود داشت این بود که ذینفع این موضوع شهرداری بود اما شهرداری هیچ نقشی در خریدنداشت و باید پول آن را دولت و بانک مرکزی تامین میکردند و شرایط آن را باید سازمان گسترش از طرف وزارت صمت تعیین میکرد متولی آن هم وزارت کشور و سازمان شهرداریها بود.
علت عدم اختصاص پیشپرداخت برای خرید واگنها چه بود؟
این عضو پیشین شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: به این دلیل این دستگاهها ذینفع نبودند به صورت جدی دنبال نمیکردندمگر ما از طریق شهرداری و شورا پیگیری کنیم و این موضوع را دنبال کنیم تا به ثمر بنشیند خوشبختانه این مناقصه برگزار شد و یک شرکت چینی برنده شد. این شرکت طرف قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن، شریک شهرداری در کارخانه واگنسازی تهران نیز بود. بنابراین پیگیریهایی که صورت گرفت این مناقصه برگزار شد و برنده آن مشخص شد و رسید به پرداخت پیشپرداخت قرارداد در این مرحله که شرکت برنده شد سازمان بازرسی در آن زمان وارد شد و ایراداتی به آن گرفت و حدود یکسالی پرونده در سازمان بازرسی و وزارت کشور در کش و قوس بود. بعد از اینکه این مشکل رفع شد بانک مرکزی در موقع پیش پرداخت اعلام کرد که به دلیل تحریمها نمیتوانند پرداختی داشته باشند و این قضیه دوباره متوقف شد. ما هم پیگیریهاییمان را انجام میدادیم و به قول میدادند که این پیش پرداخت انجام خواهد شد و در نهایت دوره شورا نیز تمام شد.
علیخانی تصریح کرد: اما اصل قرارداد انجام شده بود و مصوبه قدیمی احیاء شد اما پیشپرداخت به دلیل تحریم انجام نشد. مدیریت جدید شهری هم در ابتدا اعلام میکرد که تحریم هیچ نقشی ندارد و ۲۰ درصد مربوط به تحریم است و ۸۰ درصد مربوط به بیعرضگی مسئولان است اما الان میبینیم که همینها که این صحبتها را میکردند الان خودشان گیر کردهاند. البته غیرواقعی اعلام میکردند که کار را تمام کردهاند و ۶۳۰ دستگاه افزایش پیدا کرده و به بیش از ۷۰۰ دستگاه رسیده است اما نتیجهای تاکنون حاصل نشده است.
عضو پیشین شورای شهر تهران: تاکنون هرچه گفته شده بیشتر تبلیغات و شوی نمایشی بوده است و فعلا خبری از واگن نیست و الان هم که پرداخت انجام شده، تحویل آن به دو سال دیگر موکول میشود. حالا باید ببینیم که این پول را میتوانند تامین کنند چراکه مشخص شد قولهایی که دولت سیزدهم داده بود عمل نشده و مانند دولت ماقبلش به قولهایش عمل نکرده است
وی ادامه داد: همانطور که میدانید از زمانی که پیشپرداخت داده شود. حدود دو سال زمان میبرد تا این واگنها شروع به تحویل شود چراکه این واگنها ساخته نیست و با پرداخت پیشپرداخت تازه شروع به ساخت میکنند و این پروسه یکسال و نیم تا دوسال زمان میبرد بنابراین اگر الان هم پیشپرداخت داده شود و بعد هم پولها پرداخت شود دو سال زمان میبرد تا این واگنها تحویل داده شود. الان معلوم شده است که ادعایی که میکردند که دولت اقدام کرده است، انجام نشده است یعنی اگر شده بود باید الان در این حدود سه سال ما نتیجهای میدیدیم تازه اخبار رسیده است که بخشی از پول به تازگی پرداخت شده البته ضد و نقیض هم صحبت میکنند البته ما چون دسترسی به اطلاعات نداریم، حرف شورای جدید را ملاک قرار میدهیم.
در این مدت هرچه گفته شده تبلیغاتی بیش نبوده است
این عضو پیشین شورای شهر تهران تصریح کرد: بنابراین در این مدت هرچه گفته شده بیشتر تبلیغات و شوی نمایشی بوده است و خبری از واگن فعلا نیست و الان هم که پرداخت انجام شده، تحویل آن برای دو سال دیگر میرود. حالا باید ببینیم که این پول را میتوانند تامین کنند چراکه مشخص شد قولهایی که دولت سیزدهم داده بود عمل نشده و مانند دولت ماقبلش به قولهایش عمل نکرده است.
محمدعلیخانی در گفتوگو با «توسعه ایرانی»: در سال ۹۵ دولت مصوب کرده بود ۲ هزار دستگاه واگن برای کلانشهرهای دارای مترو خریداری شود از این دو هزار دستگاه حدود 630دستگاه برای تهران درنظر گرفته شده است. این مصوبه برای دولت اول آقای روحانی و در زمان مدیریت آقای قالیباف بوده است. اما این مصوبه اجرایی نمیشود. تا دوره مدیریت شهری پنجم میرسد در آن زمان به اصطلاح ما پیگیری جدی انجام دادیم
علیخانی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به واگن ملی گفت: یک نمونه واگن ملی در دوره پنجم شورا با پیگیریهایی که مدیریت شهری در آن زمان انجام داد با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شد کارهای اساسی در این زمینه صورت گرفت و یک قراردادی برای ساخت حدود ۱۰۵ واگن منعقد شد که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از تامین مالی آن را انجام داد وبخشی از تامین مالی توسط شهرداری انجام شد و قرارداد در آن زمان بسته شد البته الان دقیقا نمیدانم به کجا رسیده این واگنها و درچه مرحلهای است.
وی درباره اتوبوسها هم گفت: در دولتهای گذشته یعنی از زمان دولت هاشمی، بعد دولت خاتمی و بعد دولت احمدینژاد به طور متوسط چیزی حدود دو هزار دستگاه اتوبوس در این دولتها توسط دولت خریداری شده و به شهرداری تحویل داده شد. این کمکی بود که در آن سالها دولت به شهرداری انجام داده بود اما بعد از آن سه دولت این کار به نوعی متوقف شد و در دولت روحانی نیز مصوبهای به تصویب رسید که اتوبوسهایی به شهرداریها داده شود که این مصوبه عملیاتی و اجرا نشد و ناچارا شورای شهر و مدیریت شهری دوره پنجم با ایران خودرو دیزل وارد مذاکره شده و قرارداد ۵۰۰ اتوبوس منعقد شد.
این عضو شورای پیشین شهر تهران تصریح کرد: بخشی از آن در دروه پنجم تحویل داده شد و بخشی از آن در اوایل دوره ششم تحویل داده شد که متاسفانه خلاف واقع اعلام شد که این اتوبوسها و مینیبوسها توسط دوره ششم خریداری شده است در صورتی که اگر میتوانستند یک ماهه الی دو ماهه اتوبوس بخرند باید بعد از آن هم این کار را انجام میداند. ۵۰ اتوبوس برقی هم در زمان مناف هاشمی پیگیری شد که سازمان برنامه وبودجه اعتباری را برای آن در نظر گرفت که با مشارکت بخش خصوصی قرارداد خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی بسته شد که آن هم مربوط به قبل است و ما از قرارداد جدیدی که بسته شده و خریداری کردهاند چیزی را شاهد نیستیم و این مواردی که تاکنون گفته شده در حد شعار باقی مانده است.
دیدگاه تان را بنویسید