جدال بین علیرضا زاکانی شهردار تهران و برخی از اعضای شورای شهر تهران درباره به کارگیری دامادش در شهرداری آنقدر پیش رفت که زاکانی در یکی از جلسات هم‌اندیشی جلوی اعضای شورای شهری که او را انتخاب کرده بودند قد علم کرده و گفت: « با افتخار از دامادم مشورت می‌گیرم. او نخبه آی.تی است» و علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران از در حمایت اعلام کرد: «اینکه زاکانی از مشورت فردی نزدیک به خود در رابطه با موضوعی که سطح اهمیت بالایی دارد، فردی را منصوب می‌کند که محل اعتماد شهردار است، به‌خودی خود دارای ایراد و گناه کبیره نیست».

سخنگوی شورای شهر تهران در حالی این موضوع را گناه کبیره نمی‌داند که در شورای شهر دوره پنجم «قانون تعارض منافع در شهرداری» به تصویب رسید و در آن اعلام شده که مدیران نمی‌توانند بستگان خود را در شهرداری به کارگیرند. در تعریف بستگان نیز اسامی پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند، همسر، داماد، عروس لحاظ شده است. حتی در دوره ششم پارلمان شهری پایتخت مصوبه «قانون تعارض منافع» را اصلاح کردند. به تازگی هم نامی از کارکنان سازمانی که حسین حیدری داماد زاکانی در آن نفوذ دارد منتشر شده که جزئیات بیشتری از فعالیت او در این سازمان را آشکار می‌کند.

تغییرات زاکانی و عملکرد ضعیف فاوا

نباید از یاد برد زمانی که سیستم‌های شهرداری هک شد، مصطفی میرسلیم، رئیس کمیته شفافیت مجلس از نقش پررنگ تغییرات زاکانی در سطح مدیران فاوا یا همان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران خبر داد و یکی از مهم‌ترین دلایل هک شدن سیستم‌های شهرداری را «تغییر در مدیران» دانست. برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز در تذکرات مداوم از عملکرد این سازمان از زاکانی سوال کردند اما آنطور که می‌گویند هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند.

عملکرد فاوا علاوه بر آن که واکنش‌های بسیاری در شهرداری، خارج از مدیریت شهری و اعضای شورای شهر تهران داشت، صدای مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران را هم درآورده است. او در صحن علنی شورای شهر اعلام کرد: «هر جایی که پای فاوا به میان می‌آید، می‌لنگد و این خیلی بد است. اگر مدیرعامل آن ضعیف است یا کارهای دیگری باید بشود یا دخالت در آن می‌شود باید حل شود. فاوا ضعیف است که اثر می‌گذارد روی مترو، اتوبوسرانی، شهرسازی و... باید خدا را شکر کنیم که هنوز روی معاینه فنی تاثیر نگذاشته و فشل نشده است. معاینه فنی کارش را درست انجام می‌دهد.

نامه سرگشاده کارکنان فاوا

حالا کارکنان فاوا در نامه‌ای سرگشاده به اعضای شورای شهر تهران از شرایط خود گلایه کردند. آنها در این نامه نوشتند: «وضعیت بلاتکلیف، سردرگم و نابسامان این سازمان در حوزه فعالیت‌ها، پروژه‌ها، وضعیت پیمانکاران و نیز خواسته و حقوق مسلم خود از مجموعه مدیریت ارشد سازمان، تصمیم‌گیرندگان پشت پرده سازمان و به خصوص مدیرعامل محترم تاکنون هیچ گونه بازخورد مثبتی از تیم مدیریتی حاضر دریافت نکردیم و این بلاتکلیفی و سردرگمی در مجموعه سازمان باعث سرخوردگی و بی‌انگیزه شدن تمامی تمامی کارکنان گشته که اثرات مخربی بر مجموعه فعالیت‌های سازمان داشته و خواهد داشت».

آنها بزرگترین آفت را چنین اعلام کردند: «در حوزه مدیریت ارشد برای هر مجموعه‌ای داشتن مسئولیت بدون اختیار بزرگترین آفت آن مجموعه خواهد بود و در دوره مدیریت جدید شهرداری تهران این مورد به وفور دیده شده است که متاسفانه اوج این مسئولیت بدون اختیار در سازمان فاوا وجود دارد. کارکنان سازمان فاوا احساس می‌کردند این نبود اختیار به دلیل وجود سرپرست در این سازمان بوده است ولی متاسفانه با اعطای حکم رسمی مدیرعامل سازمان نه تنها این مشکل برطرف نشد که در مواردی بیشتر نیز به چشم آمد».

در ادامه این نامه آمده است: «متاسفانه تصمیم‌گیرنده اصلی در سازمان فاوا شخصی است که شهردار محترم تهران دخالت ایشان در تمامی امور شهرداری تهران را شایعه خواندند و فرمودند تنها از ایشان به خاطر تخصصشان مشورت می‌گیرند ولی ما کارکنان سازمان فاوا گواهی می‌دهیم که هیچ فعالیتی در این سازمان بدون هماهنگی و دستور ایشان انجام نمی‌گردد و مدیرعامل محترم سازمان حتی در کوچکترین تصمیم‌گیری‍‌ها چه در بعد فنی و چه در ابعاد دیگر بدون اجازه و هماهنگی با ایشان اقدامی انجام نمی‌دهند. بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایل وضعیت نابسامان موجود این سازمان همین عدم اختیار در تصمیم‌گیری‌ها برای مدیریت ارشد سازمان است».

کارکنان فاوا به موضوع مهمی دیگری اشاره کرده و نوشتند: «با وجود تخصیص بودجه هزار میلیاردی به این سازمان فقط در موارد خاص و به صورت کامل محدود صادر شده و تمام شرح خدمات و اسناد فنی پروژه‌ها در صف اخذ مجوز از هیات مدیره سازمان یا هماهنگی و تایید خارج از مدیریت سازمان هستند. (بعضا بالغ بر یک سال از آماده‌سازی اسناد برخی پروژه‌ها گذشته ولی تاکنون هیچگونه تایید یا عدم تاییدی اعلام نشده است و این موارد در وضعیت بلاتکلیف قرار دارند) گواه این قضیه مقایسه تعداد قراردادهای سازمان در سال‌های گذشته پیش از مدیریت جدید شهرداری با دو سال گذشته است که به راحتی قابل اخذ از سامانه قراردادها یا سامانه شفاف است».