گسترش فقر توان خرید را از مردم گرفته است

به تازگی روسای صنوف و اتحادیه‌ها در پاسخ به تماس خبرنگاران اظهار می‌کنند که سازمان اصناف برای آنها محدودیت‌هایی در ابراز عقیده و گفت‌وگو با رسانه‌ها قائل شده است.

به گزارش آفتاب، ظاهراً سازمان اصناف از روسای صنوف و اتحادیه‌های مختلف صنفی خواسته است که برخلاف گذشته مصاحبه‌ها تنها با هماهنگی این نهاد انجام گیرد. برخی از روسای اتحادیه نیز با ارائه تصویری اغراق‌گونه از وضعیت صنف خود، این گمانه‌زنی را تقویت می‌کنند که دولت به آنها فشار وارد می‌کند تا با چشم‌پوشی از کاستی‌ها تنها به تمجید و سفیدنمایی بپردازند اما روسای سابق اتحادیه‌ها و دیگر فعالان صنفی شناخته شده با آزادگی بیشتری در گفت‌وگو‌ها شرکت می‌کنند.

با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و گسترش فقر، به نظر می‌رسد که فروش صنف پوشاک ۴۰ تا ۵۰درصد کاهش یافته و مردم سعی می‌کنند با همان پوشاک قدیمی سر کنند و توانی برای خرید لباس نو ندارند

قاطبه مردم، توان خرید پوشاک نو     ندارند

در همین زمینه «جواد درودیان»، از فعالان صنف پوشاک و رئیس سابق اتحادیه پیراهن‌دوزان گفت: در قدیم، برخی از مردم هنگام خرید پیراهن، یک یقه یدک نیز سفارش می‌دادند که در صورت سابیده شدن یقه اصلی، آن را جایگزین کنند اما در حال حاضر چنین گزینه‌ای وجود ندارد. با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و گسترش فقر، به نظر می‌رسد که فروش صنف قریب ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. مردم سعی می‌کنند که با همان پوشاک قدیمی سر کنند و واقعاً توانی برای خرید لباس نو ندارند.

وی افزود: پس از رشد قیمت ارز، واردات بسیاری از محصولات حوزه پوشاک با رکود مواجه شد زیرا نرخ بالای ارز و کاهش قدرت خرید مردم، توجیه اقتصادی واردات را کاهش داده است. کاهش واردات این امید را در دل تولیدکنندگان داخلی پوشاک زنده کرد که فروش آنها احتمالاً افزایش خواهد یافت. با این همه افزایش قیمت بالای مواد اولیه، اجاره و دیگر هزینه‌ها در کنار کاهش شدید قدرت خرید مردم این امید‌ها را بر باد داد.

خطر جانی به دلیل گسترش استفاده از لاستیک‌های دست دوم

«عباس سماواتی»، رئیس سابق اتحادیه لاستیک و روغن اتومبیل، نیز درباره وضعیت این روزهای بازار گفت: سال 90 قیمت یک خودرو پراید ۸ میلیون تومان بود و اکنون به گفته برخی منابع به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. به تبع این افزایش قیمت، هزینه‌های سرویس و قطعات و خدمات خودرو نیز رشد کرده است اما قدرت خرید مردم همگام با افزایش قیمت‌ها رشد نیافته است. در این بین برخی دهک‌های پایین درآمدی بناچار به خرید لاستیک‌های دست دوم روی می‌آورند، اقدامی که با توجه به فرسودگی این لاستیک‌ها ممکن است خطرات جانی و مالی برای آنها در پی داشته باشد.

قیمت بسیاری از غلات، حبوبات و محصولاتی مانند ماکارونی رشد داشته و به نظر می‌رسد این رشد قیمت و کاهش قدرت خرید مردم، باعث افزایش اقبال آنها به نان شده و در واقع با گسترش فقر اقبال به نان سنتی رشد کرده است

وی همچنین گفت: حداقل هزینه تعویض روغن ماشین با فیلتر و دیگر مسائل به ۵۰۰ تا 6۰۰ هزار تومان رسیده است. با افزایش قیمت، طبیعتاً تقلب نیز رشد یافته است. افرادی که روغن‌های سوخته را بازیافت می‌کنند اگر خیلی با وجدان باشند برخی مواد را به آن اضافه می‌کنند که کیفیت روغن بازیافتی را افزایش می‌دهد اما بسیاری همان روغن بازیافتی را در مارک‌های تقلب با سود بالا به فروش می‌رسانند. این مسأله نیز صدمات جدی به موتور خودرو و قطعات آن وارد می‌کند.

سهمیه آرد به برخی از نانواها داده نمی‌شود

«محمد سلیمانی»، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی هم در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت فعلی این صنف گفت: گفته یکی از مقامات در مورد گم شدن روزانه ۵۰ میلیون قرص نان شائبه‌هایی را به وجود آورد، این در حالی است که مسائل مختلفی در این خصوص دخیل است. تعدادی از اعضای صنف ما هنوز سهمیه آرد خود را دریافت نکرده‌اند. برخی از مردم نیز هنوز با اصرار در مقابل دریافت نان پول نقد پرداخت می‌کنند. اتباع خارجی به ویژه بسیاری از اتباع افغانستان نیز که اصلاً کارت بانکی در اختیار ندارند. برخی از دستگاه‌های نصب شده در نانوایی‌ها نیز با اشکالاتی مانند هنگ شدن مواجه می‌شوند. مجموع این مسائل باید لحاظ شود و با اشاره به آنها برآوردی دقیق‌تر ارائه شود.

وی در مورد اتهام فروش آرد به نانوایی‌ها، بیان کرد: آرد مصرفی در نان سنگکی‌ها آرد ۱۲درصد است و به درد صنایع مواد غذایی نمی‌خورد اما به صورت عمومی نیز نانوایان با توجه به این مسأله که اقبال مردم به نان افزایش یافته تا دیروقت پخت انجام می‌دهند و شاطر وقتی می‌بیند مردم ایستاده‌اند قطعاً به عرضه نان ادامه می‌دهد. در حال حاضر نیز قیمت بسیاری از غلات، حبوبات و محصولاتی مانند ماکارونی رشد داشته است و به نظر می‌رسد این رشد قیمت و کاهش قدرت خرید مردم، باعث افزایش اقبال آنها به نان شده است، در واقع با گسترش فقر اقبال به نان رشد کرده است. ۲۰درصد سهمیه نان‌های صنعتی و فانتزی هم حذف شد و قیمت این طیف از نان‌ها هم بالا رفت و این موضوع نیز در استقبال بیشتر مردم از نان‌های سنتی تاثیرگذار بود.