رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه تصمیم اتخاذ شده در جلسات قبلی پیگیری طرح‌های افزایش تولید در حوزه انرژی، درباره تعیین تکلیف قرارداد اجرای طرح توسعه میدان نفتی آزادگان مبنای پیشبرد کار است، خواستار تسریع در روند اجرای توافق صورت گرفته شد.

به گزارش ریاست جمهوری، در ادامه پیگیری روند پیشرفت طرح‌های مربوط به افزایش ظرفیت تولید حوزه انرژی، روند اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه (فلر)، طرح ضربتی افزایش ۲۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت، افزایش تولید در میدان نفتی آزادگان، فشارافزایی میدان پارس جنوبی و موضوع مهم تامین مالی طرح‌های حوزه نفت و گاز، پیش از ظهر چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴، در جلسه‌ای به ریاست مسعود پزشکیان مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست، ابتدا موضوع اصلاحات انجام شده در قرارداد پیمانکار اجرای طرح افزایش تولید میدان نفتی آزادگان مطرح و مقرر شد توافق صورت گرفته به منزله تنفیذ تلقی و از طرف وزارت نفت ابلاغ شود. بر این اساس، شرکت سرمایه‌گذار موظف است در مدت ۲ هفته منابع لازم را در اختیار هیات مدیره شرکت مجری قرار دهد و ۲ ماه نیز فرصت خواهد داشت تا شروط اجرای قرارداد را به طور کامل پیاده‌سازی کند.

رئیس‌جمهور نیز با تاکید بر اینکه تصمیم اتخاذ شده در این جلسات درباره تعیین تکلیف اجرای طرح توسعه میدان نفتی آزادگان، مبنای پیشبرد کار است، خواستار تسریع در روند اجرای توافق صورت گرفته شد.

در ادامه آخرین وضعیت اجرای طرح جمع‌آوری گازهای همراه (فلر) مطرح و مقرر شد موانع تسریع در پیشبرد این طرح، از جمله موضوع قانون ضرورت استفاده از توان داخل و ساز و کارهای برگزاری مناقصه پیگیری و رفع شوند.

همچنین در این جلسه اعلام شد که ۷۰ میلیون فوت مکعب، معادل ۲ میلیون بشکه گاز میدان NGL۳۱۰۰ واحد فرآورش دهلران که در فلر پرفشار سوخته و علاوه بر هدررفت ثروت ملی باعث آلودگی شدید هوا نیز می‌شد، با موفقیت جمع‌آوری و به شبکه گاز سراسری تزریق شده و باقی‌مانده گاز هدایت شده به فلر این مجتمع نیز به زودی جمع‌آوری خواهد شد.

در ادامه ضمن بررسی آخرین وضعیت طرح ضربتی افزایش ۲۵۰ هزار بشکه‌ای نفت، مقرر شد: بانک مرکزی تامین منابع ارزی مورد نیاز برای این طرح را محقق و منابع به تدریج تزریق شوند. به علاوه، با توجه به اینکه این پروژه در بسته تامین ارزی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، جزو طرح‌های اولویت‌دار است، مقرر شد پیشنهاداتی برای تسریع در تامین ارزی آن تهیه و ارائه شود.

همچنین مقرر شد: مدل سرمایه‌گذاری، تامین مالی و بازگشت سرمایه پروژه فشارافزایی در میدان پارس جنوبی نیز در جلسه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد بررسی و نتیجه آن ارائه شود.

در ادامه جلسه، در حوزه تامین مالی ارزی طرح‌های حوزه نفت و گاز نیز، گزارش اقدامات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، برای طراحی بسته‌های تامین ارزی ارائه و قرار شد، پروژه‌ها به تدریج و بر اساس اولویت در این بسته قرار گیرند.

همچنین مقرر شد: قراردادهای باقی مانده طرح‌های بالادستی نفت، توسط وزارت نفت تنفیذ و برای تایید نهایی به هیات عالی نظارت ارسال شود.

مهم‌ترین اولویت ما توسعه ناوگان عمومی و تکمیل 

کریدورهای ریلی کشور است

رئیس‌جمهور دیروز همچنین در نشست تخصصی بررسی گزارش اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه توسعه قطارهای حومه‌ای و منطقه‌ای تهران،‌ ضمن تعیین الزامات مدیریت پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی تصریح کرد: مهم‌ترین اولویت ما در بخش حمل‌ونقل، توسعه ناوگان عمومی به‌ویژه قطار و اتوبوس و همچنین تکمیل کریدورهای ریلی کشور است.

پزشکیان در این جلسه با اشاره به رویکرد کلان دولت در حوزه حمل‌ونقل عمومی اظهار داشت: مهم‌ترین اولویت ما در بخش حمل‌ونقل، توسعه ناوگان عمومی به‌ویژه قطار و اتوبوس و همچنین تکمیل کریدورهای ریلی کشور است. راهبرد دولت بر این است که تا حد امکان ناوگان حمل‌ونقل عمومی به سمت برقی‌سازی حرکت کند، چرا که این رویکرد علاوه بر کاهش آلودگی هوا، به ارتقای بهره‌وری انرژی و کاهش هزینه‌های بلندمدت منجر خواهد شد.

رئیس‌جمهور در ادامه، بر اهمیت نقش دانشگاه‌ها و مراکز علمی در توسعه حمل‌ونقل ریلی تأکید کرد و گفت: بهره‌گیری از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها و نخبگان کشور ضروری است تا شبکه حمل‌ونقل ریلی به‌صورت اصولی، علمی و مبتنی بر مطالعات دقیق طراحی، اجرا و بهره‌برداری شود.

پزشکیان در ادامه سه محور اساسی را به‌عنوان الزامات مدیریت پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: نخست آنکه پروژه‌ها و میزان پیشرفت آن‌ها باید به‌صورت شفاف و مستمر قابل پایش باشد. دوم، تأمین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌ها باید به‌موقع و بر اساس برنامه مشخص انجام شود و سوم، نحوه مشارکت بخش خصوصی و مدل‌های واگذاری طرح‌ها باید به‌روشنی تعریف و ابلاغ شود تا از سردرگمی و تاخیر در اجرا جلوگیری به عمل آید.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، سیاست قاطع دولت در حوزه مدیریت جمعیت و توسعه شهری تهران را تشریح کرد و گفت: سیاست دولت جلوگیری از هرگونه بارگذاری جدید جمعیت در شهر تهران و شهرهای حومه‌ای است، چرا که این روند تنها به تشدید چالش‌های موجود منجر خواهد شد. هرگونه صدور مجوز که موجب افزایش تراکم و ایجاد کانون جمعیت جدید شود، ممنوع است.

پزشکیان با انتقاد از رویه‌های نادرست در مدیریت شهری افزود: شهرداری‌ها نباید به سمت تراکم‌فروشی حرکت کنند. هیچ راهی جز کنترل جدی توسعه جمعیتی در پایتخت وجود ندارد چرا که در غیر این صورت، تهران به نقطه‌ای غیرقابل بازگشت خواهد رسید.

رئیس‌جمهور همچنین تأکید کرد: تمام اقدامات و برنامه‌های دولت در حوزه حمل‌ونقل و توسعه قطارهای حومه‌ای، صرفا معطوف به ارتقای سطح خدمات‌رسانی به شهروندان و بهبود کیفیت زندگی آنان است، نه ایجاد زمینه برای توسعه بیشتر شهر تهران؛ نگاه ما خدمت‌ محور و مبتنی بر پاسخ به نیازهای واقعی مردم است.

در این جلسه آخرین وضعیت ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور به ‌ویژه در محدوده کلان‌شهر تهران و شهرهای پیرامونی، به‌صورت جامع مورد بررسی قرار گرفت. همچنین گزارشی از اقدامات انجام‌شده ارائه شد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به راه‌اندازی مجدد ریل‌باس‌های متوقف ‌شده، اجرای ساختار مدیریتی ستاد توسعه قطارهای حومه‌ای کشور، تهیه پیش‌نویس سند راهبردی توسعه حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای تهران و بررسی برنامه‌های تأمین مالی پروژه‌های مرتبط اشاره کرد. ارزیابی میزان تحقق و پیشرفت دستورات صادر شده از سوی رئیس‌جمهور در این حوزه نیز از محورهای اصلی این نشست بود.

در این جلسه همچنین گزارشی از سوی وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن کشور در خصوص میزان بهبود وضعیت جابجایی و حمل و نقل، متاثر از اقدامات دولت چهاردهم در توسعه خطوط ریلی حومه استان تهران از جمله افزایش قابل توجه ظرفیت جابجایی از ۶.۹ میلیون نفر سفر روزانه به ۱۶۰ میلیون نفر سفر، پس از تکمیل و اجرای کامل طرح‌های جاری، ارائه شد.