خودرو وسیله‌ای است که همه ما با آن در ارتباطیم و خرابی خودرو نیز امری بدیهی است. اما برای همه ما اتفاق افتاده که خودرو در خیابان و جاده‌ها به دلایل مختلفی خاموش شود و بلافاصله برای رفع مشکل با امدادگران خودرو تماس می‌گیریم.

این درحالی است که سطر اول گوگل را ۹ شرکت که با پرداخت‌های نجومی برای تقویت سئو و بالا بودن شماره‌های خود، عملا تسخیر کرده‌اند؛ و همین امر موجب می‌شود که اغلب تماس‌های مردم با این شماره‌ها باشد که متاسفانه طبق گزارش‌های رسیده، اکثر این امدادگران به محض حاضر شدن در صحنه، با شگردهای متقلبانه وضعیت فنی خودرو را غیرقابل تعمیر در محل دانسته و با تفهیم غیرواقعی، اقدام به انتقال خودرو به تعمیرگاه‌های تحت قرارداد خود کرده و ضمن دریافت کرایه‌ای غیرمتعارف، از بابت انتقال خودرو نیز پورسانت دریافت می‌کنند.

اما این پایان کار نیست؛ چراکه در تعمیرگاه، خودرو بدون راننده یا مالک خودرو به اصطلاح مورد معاینه قرار می‌گیرد و با اشکال تراشی و ایرادهای غیرواقعی، اقدام به دریافت مبالغ نجومی بابت تعمیری که اساسا نیازی به آن نیست، دریافت می‌کنند و هزینه‌های سنگینی را متوجه مالکان خودرو می‌کنند.

 

گفت‌وگوی ایلنا با محمدجواد برازنده، رئیس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو، در مورد نظارت اتحادیه بر عملکرد جرثقیل‌های خودرو بر و جایگاه قانونی این اتحادیه انجام شده است:

 

*روز گذشته گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا داشتید، مبنی بر اینکه «سازمان صمت استان تهران حامی متخلفان امدادخودرو و جرثقیل‌های غیرمجاز است» که آنجا اشاره کردید به شکایاتی که در این مورد شده و به ۹ شرکت که در زمینه امداد خودرو کار می‌کنند و از شهروندان درخواست کرده بودید که این تخلف‌ها را به اتحادیه اطلاع‌رسانی کنند؛ خواسته شما به‌عنوان رئیس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو چیست؟

-اولا، بنده اعلام نکردم امداد خودروهای غیرمجاز، بلکه خود صداوسیما در یکی از بخش‌های مهم خبری خودش به این موضوع پرداخته است و اینکه الان از زبان بنده این موضوع مطرح شود، ممکن است حاشیه‌هایی ایجاد کند.

در این مورد باید خدمت مخاطبان شما عرض کنم که اصلا «آی سیک» (کد رسته) امداد خودرو خالی است و هیچ اتحادیه‌ای متولی آن نیست! دفتر امداد خودرو زیر نظر اتحادیه اتوسرویس است و آی‌سیک جرثقیل سیار زیر نظر اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو است که بنده رئیس اتحادیه آن هستم.

 

در موضوعی که الان ایجاد حاشیه کرده، اعلام می‌کنم که تمام این حاشیه‌ها بابت تخلف عده‌ای مکانیک است که تعدادی جرثقیل راه‌اندازی کرده‌اند که برخی سازمان‌های زیربط و اتحادیه اتوسرویس و کارواش هم متاسفانه از آن‌ها حمایت می‌کند.

همان سازمان‌های مورد اشاره حمل‌کننده‌های جرثقیل سیاری که از مجموعه اتحادیه ما مجوز دارند را رد می‌کنند و مردم را به دفاتر غیرمجاز راهنمایی می‌نمایند که این دفاتر غیرمجاز فقط دفتر امداد خودرو هستند و برای آن‌ها تحت عنوان «مجوز» کارت ویزیت صادر می‌کنند و این کارت ویزیت‌ها را مجوز می‌نامند. اما مجوزهای ما که به‌صورت قانونی است و از طرف درگاه ملی مجوزها و وزارت صمت و اتاق اصناف صادر شده را غیرمجاز می‌دانند.

پلیس راهور در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ طی نامه‌ای به دادگاه نظام، تمام این مجوزها را غیرمجاز خوانده که ما ان‌شاالله برای این موضوع طرح شکایت خواهیم کرد؛ چرا که این مسئله در حیطه وظایف پلیس راهور نیست بلکه وزارت صمت و اتاق اصناف باید در این مورد اعلام نظر کنند.

 

*اگر اتحادیه اتوسرویس و کارواش، توانایی این را داشتند که در این مورد کاری انجام دهند و به امداد خودرو کمک کنند، پس چرا این همه شکایت در اتحادیه آهنگران و صنعت‌گران خودرو ثبت شده است؟

-با کمال تاسف! موضوع را کاملا برعکس انجام می‌دهند و کارت‌هایی که با تخلف ثبت شده و هیچ جایگاهی در نظام صنفی ندارد را به‌عنوان مجوز ثبت می‌کنند.

متاسفانه سازمان صمت استان تهران هم هیچ گوش شنوایی ندارد و بنده چندین نوبت مراجعه کردم تا با مسئولان سازمان صمت استان تهران صحبت کنم اما هیچ یک از این مسئولان حتی ما را برای یک دیدار کوتاه هم راه ندادند.

در همین زمینه جلسه‌ای روز سه‌شنبه همین هفته در شرف تشکیل است که همچنان اتحادیه ما هیچ جایگاهی در این جلسه ندارد. همچنین در مشاوره‌ها و تصمیم‌گیری‌هایی که در مورد صنف ما می‌شود، تاکنون هیچ صحبتی با بنده به‌عنوان مدیرعامل این اتحادیه نشده و کد «آی‌سیک» بنده را بسته‌اند و اعلام می‌کنند که شما اجازه صدور جواز را ندارید.

این در صورتی است که مدیران سازمان صمت استان تهران، یازده ماه قبل به خود بنده اجازه صدور مجوز دادند و به پلیس راهور اعلام کرده‌اند که این موضوع در صلاحیت اتحادیه ما قرار دارد اما ۲۰ روز بعد از آن حتی به امضای خودشان هم توجهی نکردند.

 

*باتوجه به پیگیری‌هایی که کرده‌اید، چه پاسخی گرفته‌اید؟

-هیچ جواب مناسبی نگرفته‌ایم و تمام بالادستی‌ها مانند: معاون وزیر صمت، وزارت صمت، حراست و بازرسی دستور به ادامه صدور جواز دادند و حتی دستوری داریم مبنی بر بازشدن کد «آی‌سیک» بنده، اما استان تهران از آن سر باز می‌زند و اگر پاسخ مناسبی به بنده ندهند، از طریق مراجع قانونی اقدام کرده و همه آن‌ها را به دادگاه خواهم کشاند؛ چراکه اتحادیه حق خودش را در مطالبه‌گری محفوظ می‌داند.

بنده با رای هم‌صنفانم انتخاب شده‌ام، در صورتی که آقایانی که جلوی پای ما سنگ‌اندازی می‌کنند، انتصابی هستند و نمی‌توانم نسبت به وظایفم در احقاق حقوق هم‌صنفانم بی‌تفاوت باشم.