پدر علم ژنتیک ایران منع غربالگری جنین و جلوگیری از سقط‌های قانونی و شرعی را بازگشت به 200 سال قبل دانست و گفت: تصویب این طرح از نظر اصول اخلاقی پذیرفته نیست و اجرای آن آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی به جامعه خواهد زد.

پروفسور داریوش فرهود در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به مفاد ماده ۵۳ طرحی که به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، اظهار کرد: براساس این طرح گویا قرار است هیچ گونه توصیه‌ای برای غربالگری به مادران باردار، حتی مادران با سنین بالا و سابقه تولد فرزند معلول ارائه نشود.

وی به ماده واحده قانون سقط درمانی که دهم خرداد ماه ۱۳۸۴ در  مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید اشاره و تصریح کرد: براساس این قانون سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن و نیز موجب حرج مادر است و یا بیماری مادر که با تهدید جانی او توأم باشد قبل از ولوج روح (چهار ماه) با رضایت زن مجاز است و مجازات و مسئولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود.

پرفسور فرهود افزود: براساس این قانون در موارد یاد شده اجازه سقط جنین داده و این قانون به خوبی انجام می‌شد و آثار بسیار خوب پزشکی و اجتماعی داشت، اما متاسفانه می‌خواهند مانع انجام این کار شوند.

این متخصص علم ژنتیک با بیان اینکه در صورت تصویب، این طرح از نظر اجتماعی و اقتصادی آسیب‌های زیادی به جامعه خواهد زد، تصریح کرد: تولد بچه‌هایی با مشکلات ذهنی و جسمی همه اعضای خانواده را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، به عبارتی یک چرخه ۱۰ تا ۱۵ نفری را درگیر می‌کند.

پروفسور فرهود با اشاره به اینکه هر دو طرح فوق، یعنی عدم توصیه به انجام غربالگری ها و منع سقط های قانونی و شرعی، مخالف اصول اخلاقی هستند، گفت: ازسوی‌دیگربه دنیا آوردن چنین فرزندانی خلاف مبانی دین مبین اسلام است و افراد باید کفاره بدهند، افزود: جای سوال است چرا افرادی چنین پیشنهادهایی می دهند؟ چرا ما باید برگردیم به ۲۰۰ سال پیش!؟

این استاد ژنتیک با بیان اینکه اساس علم پزشکی در جهت رفع آلام و دردهای مردم است تا به آنها اجازه ندهند چنین فرزندی با ضعف جسمی و روانی دنیا آید و زجر بکشد، یادآوری کرد: متاسفانه، با این وجود به صراحت به کادر بهداشت و درمان گفته می‌شود که هیچ گونه توصیه ای درباره انجام غربالگری ها به مادران نکنند و حتی برای مادران با سنین بالا که در آنها امکان بیماری‌های عقب ماندگی جسمی مانند سندرم داون بالا می رود و مادرانی که سابقه تولد نوزاد عقب مانده دارند نیز توصیه به انجام  غربالگری ها نشود.

وی این موارد را خلاف حقوق بشر دانست و گفت: چنین رفتارها و قوانینی در کشور ما باعث می شود تا دیدگاه کشورهای خارجی نسب به کشورمان تغییر کند و بگویند ایران قوانین حقوق بشر را رعایت نمی کند. این چنین قوانین و صحبت‌هایی خلاف کرامت و منزلت انسانی است. کرامت انسانی به همواره در قرآن کریم و فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید شده است.

این کارشناس مسائل اخلاق پزشکی در سازمان جهانی بهداشت، خاطرنشان کرد: چرا باید افرادی که در حوزه پزشکی و سلامت صاحب نظر نیستند و حرفه تخصصی شان نیست، اظهار نظر کنند و به دنبال تصویب قوانینی به ضرر سلامت مردم باشند!؟